دانستنی ها؛

تعریف ساده "جعاله" و فرقش با اجاره

افتخار سیستم بانکداری ایران تکیه آن بر عقود اسلامی است یکی از این عقود جعاله است که در سیستم بانکداری کاربرد های فراوان دارد.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، جعاله به معنی آن است که شخصی برای انجام کار یا عملی اعم از اینکه عامل آن مشخص باشد یا نه ملزم به پرداخت اجرت مشخصی شود.
 
مثلا شخصی می گوید اگر کسی حیوان یا ماشین را پیدا کرد، صد هزار توان به او اجرت می دهم این عمل جعاله گفته می شود.
 
یا «هر کس کتاب گمشدۀ مرا پیدا کند، هزار تومان به او مى‏دهم» و یا «هر کس کتاب یا مقاله ‏اى بنویسد به او جایزه مى‏دهم»؛ به کسى که این قرار را مى ‏گذارد «جاعل» و به شخصى که آن کار را انجام مى ‏دهد، «عامل» مى‏گویند.
 
«اجاره»؛ یعنی واگذاری منفعت مِلک یا منفعت فعالیت های بدنی خود به دیگری در برابر اجرت و مُزد معیّن.
 
تفاوت اجاره و جعاله:
 
1.در اجاره باید هردو طرف معامله آن را بپذیرند در حالی که در جعاله پذیرش یک طرف کفایت می کند.
 
2. در اجاره باید طرف معامله مشخص باشد اما در جعاله این طور نیست. مثلا جعاله با شخص معیّن مانند این است که کسی به پزشکی بگوید اگر بیماریِ فرزندم را درمان کنی، فلان مقدار پول به تو می دهم و جعاله با شخص غیر معیّن مانند این است که بگوید هرکس این کار معین را انجام دهد، صد هزار تومان به او می دهم.
 
3. در اجاره، اجیر پس از قرارداد باید کار را انجام دهد و کسی هم که او را اجیر کرده است، مزد را به او بدهکار می شود، ولی در جعاله، عامل؛ اگرچه شخص معیّنی باشد، می تواند کار را شروع ننماید یا در میان کار از آن دست بکشد و نیز تا کار را انجام نداده است، مالک مُزد نشده و جاعل به او بدهکار نمى ‏شود.
 
تسهیلات جعاله
 
عقدي است که بموجب آن جاعل يا کارفرما درمقابل انجام عمل معين(طبق قرارداد) توسط عامل ، ملزم به اداي مبلغ يا اجرت معلوم مي گردد.به طرفي که عمل يا کار را انجام مي دهد"عامل"يا پيمانکارگويند.  
همچنين عقد جعاله از جمله تسهيلات ميان مدت و بلندمدت اعتباري است که جهت گسترش امور توليدي ، بازرگاني و خدماتي ، صنعت و معدن ،کشاورزي ومسکن به مشتريان اعطاء مي گردد و موضوع آن بايد در طول مدت قرارداد به اتمام برسد.
 
شرايط و مقررات اعطاي تسهيلات پ:
 
1. سقف تسهيلات اعطايي معادل هشتاد درصد هزينه برآورد شده و حداکثر تا سقف مجاز تعيين شده (حسب مورد) مي باشد.
2. 20% هزينه هاي برآورد شده جهت انجام کار توسط متقاضي تامين مي شود.  
3. نرخ سود تسهيلات جعاله با توجه به بخش فعاليت متقاضي تعيين ميگردد.  
4. نرخ جريمه تاخير براساس بخشنامه هاي صادره (معادل نرخ سود تسهيلات اعطايي به اضافه 6%) تعيين مي‌گردد.  
5.    مدت انجام و تسويه مطالبات ناشي از جعاله (به اسثتناي طرحهاي توليدي ، خدماتي و تعمير مسکن)، حداکثر 2 سال مي باشد.  
 
تسهيلات جعاله در رابطه با انجام اموري است که تحقق آن نياز به تامين منابع مالي توسط بانک داشته ودربخشهاي مختلف به شرح زير قابليت استفاده دارد.  
 
• بخش صنعت: انجام اموري مثل ايجاد کارگاه ، سالن ، سوله ، انبار، انواع مخزن ، نصب و تعمير وسايل و ماشين‌آلات و تاسيسات ، حفرچاه و ايجاد فاضلاب و اموري مشابه.
 
• بخش معدن: انجام اموري مثل ايجاد تونل، ريل گذاري ، نصب وتعمير وسايل و ماشين آلات و تاسيسات‌، حفرچاه و ايجاد فاضلاب و...
 
• بخش کشاورزي: انجام اموري مانند؛ايجادانبارها،مخازن، محل نگهداري دام وطيور، سردخانه،زه کشي،کانال کشي،شخم زدن ، سم پاشي و....
 
• بخش خدمات: انجام اموري چون نصب و تعمير وسايل ، ماشين آلات تاسيسات مربوط به واحدهاي خدماتي ، تجهيزات پزشکي بيمارستاني و...
 
جعاله تعمیر مسکن:
 
اين بخش از تسهيلات جهت انجام اموري مانند احداث بنا(نصب اسکلتهاي فلزي يا بتوني) نصب و احداث تاسيسات (آب و برق، تلفن، گاز، گرمايش، سرمايش، رنگ و نقاشي، چاه و فاضلاب) و کليه امور مربوط به تعميرات و نگهداري ساختمان پرداخت مي شود .پشتوانه اين نوع تسهيلات تا سقف ده ميليون ريال، سفته معتبر و مورد قبول بانک با مدت بازپرداخت 36 ماهه،ا ز ده ميليون ريال تاچهارده ميليون ريال در قبال اخذ وثيقه ملکي ارزنده ، بلامعارض و سهل البيع با مدت بازپرداخت حداکثر 60 ماهه مي باشد.
 
مدارک مورد نیاز:
 
1.مدارک احراز هويت  
2.فتوکپي سند مالکيت (هرنوع سندي که مالکيت مشتري را محرز نمايد) ملک مورد تعمير يا تکميل  
3.آخرين فيش آب ، برق و يا گاز مصرفي جهت تطبيق آدرس متقاضي با محدوده فعاليت شعبه.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار