برنامه مخفیانه آموزش و کمک به مخالفان سوری؛

وقتی اوباما عربستان را ذوق‌زده می‌کند!

به نظر می‌رسد دولت اوباما، زخم خورده از شکست در اوکراین و سوریه، تصمیم گرفته تا برنامه مخفیانه آموزش و کمک به مخالفان سوری را توسعه داده و درگیری آمریکا در جنگ داخلی، وحشیانه و به بن‌بست رسیده سوریه را افزایش دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران‌؛ پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "پاتریک مارتین" می‌نویسد: روز جمعه، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی وارد عربستان سعودی شد که رسانه‌ها فاش کردند دولت آمریکا تصمیم گرفته تا مداخله خود در جنگ داخلی سوریه را افزایش دهد. مطبوعات، اختلاف حاضر با روسیه بر سر اوکراین را عاملی مهم در تغییر رویه کاخ سفید با سوریه، یکی از متهدان اصلی روسیه، عنوان کرده‌اند.
 
*** تلاش آمریکا برای اصلاح روابط و تحکیم موقعیت آمریکا در میان حکومت‌های سلطنتی کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس
 
از زمانی که دولت اوباما در سپتامبر گذشته، مجبور شد که علیرغم مخالفت‌های همه‌جانبه و مخالفت قابل توجه در درون دستگاه سیاسی آمریکا و همچنین متحدان اصلی خود، از تهدید حمله هوایی به سوریه عقب‌نشینی کند، بازدید از ریاض، پایتخت عربستان سعودی، نخستین سفر اوباما به خاورمیانه به شمار می‌رود.
 
از آن زمان به بعد، اعضای خاندان سلطنتی عربستان سعودی، آشکارا به انتقاد از سیاست‌های آمریکا، هم در رابطه با جنگ سوریه و هم در مورد مذاکرات هسته‌‌ای جاری با ایران پرداختند. بازدید اوباما در مجموعه تلاش‌های آمریکا برای اصلاح روابط  و تحکیم موقعیت آمریکا در میان حکومت‌های سلطنتی کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.
 
ساعت‌ها پیش از آنکه هواپیمای اوباما در ریاض بنشیند، روزنامه «.واشنگتن پست» گزارشی را به قلم «دیوید ایگناتیوس» و با عنوان «ظاهرا اوباما برای توسعه کمک‌های مخفیانه خود به مخالفان سوری آماده است»، منتشر کرد. «ایگناتیوس»، پسر یکی از مقامات آمریکایی در دوره جنگ ویتنام است که روابط نزدیکی با مقامات ارشد سیا دارد و یک مجرای همیشگی برای اطلاعیه‌هایی که از دستگاه اطلاعاتی نظامی آمریکا بیرون می‌آید، به شمار می‌رود.
 
   *** اوباما تصمیم گرفته تا برنامه مخفیانه آموزش و کمک به مخالفان سوری را توسعه دهد
 
این گزارش به این شکل آغاز می‌شود که: « به نظر می‌رسد دولت اوباما، زخم خورده از شکست در اوکراین و سوریه، تصمیم گرفته تا برنامه مخفیانه آموزش و کمک به مخالفان سوری را توسعه داده و درگیری آمریکا در جنگ داخلی، وحشیانه و به بن‌بست رسیده سوریه را افزایش دهد. احتمال می‌رود که در طول گفت‌ و ‌گوهای روز جمعه بین اوباما و ملک عبدالله، به این برنامه تسریع یافته کمک به شورشیان سوری نیز  پرداخته شود.»
 
«ایگناتیوس» به نقل از «منابع آگاه»، به خلاصه‌ای از این برنامه اشاره می‌کند که عبارتند از:
 
  •     دوبرابر کردن تعداد مبارزان سوری که در اردوگاه‌های آمریکایی واقع در اردن، شمال عربستان سعودی و قطر آموزش داده می‌شوند.
  •     تعیین سازمان اطلاعات مرکزی به جای نظامی، برای اجرای برنامه آموزش و متمرکز کردن آن بر روی «مبارزه با تروریسم».
  •     دادن مجوز به عربستان سعودی از جانب آمریکا، برای تامین شمار محدودی از موشک‌‌اندازهای ضد هوایی موسوم به (MANPADS)، که با یک مکانیزم خاموش کردن از راه دور مستقر شده‌اند، تا در برابر هلیکوپترها و هواپیماهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند.
  •     قطع کمک به سه گروه شورشی دولت اسلامی عراق و خاور نزدیک، جبهه النصرة و احرار الشام. دولت قطر که تاکنون به حمایت از این گروه‌ها می‌پرداخت، تحت فشار آمریکا و عربستان، موافقت کرده تا کمک خود را به این گروه‌های تروریست، قطع کند.
  •     کمک به ایجاد دوباره پلیس محلی و نیروهای امنیتی مرزی در مناطقی که «شورشیان»، جایگزین رژیم بشار اسد شده‌اند.
 
  
*** عربستان سعودی از تصمیم اوباما خوشحال خواهد شد 
«ایگناتیوس» در این گزارش نتیجه گیری می‌کند که: «توضیح بی‌پرده و منطقی برای این موضوع، این است که در حال حاضر برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک احتمالی در سوریه، تشدید درگیری نظامی، امری ضروری است.»
 
مطبوعات در روز جمعه، به طور گسترده‌ای به نقل از این مقاله پرداختند و محتوای آن نیز از سوی یکی از «مقامات آمریکایی»، در گفت و گو با «اسوشیتد پرس» تایید شد. این خبرگزاری، در گزارش خود اعلام کرد که اوباما « در نظر دارد تا اجازه دهد که سیستم‌های دفاعی هوایی جدیدی به مخالفان سوریه ارسال شود» و اینکه « عربستان سعودی به احتمال زیاد، از تصمیم اوباما برای اجازه تامین موشک‌اندازهای قابل حمل توسط عربستان سعودی به سوریه، خوشحال خواهد شد.»
 
به گزارش «اسوشیتد پرس»، این یک تغییر عمده در موضع آمریکا به شمار می رود. «اخیرا در ماه فوریه، دولت آمریکا ادعا کرده بود که اوباما همچنان مخالف ارسال (MANPADS) به مخالفان سوری است. آمریکا نگران بود که این سلاح‌ها به دست افراد نامناسب بیافتد و احتمالا از آن‌ها برای شلیک به هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی استفاده شود.»
 
روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داد که سعودی‌ها امیدوارند که  اجازه ارسال (MANPADS) ها را پیدا کنند و به نقل از یک «مقام ارشد دولتی» و بدون ذکرنام وی، نوشت: « ما در ماه‌های اخیر تلاش کردیم تا همکاری‌های خود را با سعودی‌ها افزایش دهیم و به طور موثرتری کمک خود را به مخالفان توزیع کنیم. سفر اوباما به عربستان سعودی نیز در راستای ایجاد همکاری‌های نزدیک‌تر صورت می‌گیرد.»
 
 
  *** از سرگیری توزیع 10‌ها میلیون دلار کمک به شورشیان 
این سفر در نتیجه یک سری ملاقات های اولیه، از جمله دیدارهایی که توسط جان کری، وزیر امور خارجه و چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا از ریاض صورت گرفت و همچنین دیدار هفته گذشته شاهزاده سلمان بن سلطان، معاون وزیر دفاع عربستان از واشنگتن ــ که به مسلح کردن شورشیان سوری متهم شده است ـــ ، تدارک دیده شد.
 
«هادی البحرا»، یکی از سخنگویان شورشی سوری که در همان زمان از واشنگتن بازدید می‌کرد، به روزنامه «وال استریت ژورنال» گفت، در حالیکه هنوز هیچ تصمیم نهایی در مورد تامین موشک‌ اندازهای (MANPADS) صورت نگرفته، «همه ما انتظار داریم که پس از دیدار اوباما از عربستان سعودی، که در جهت افزایش قابلیت‌های [شورشیان] صورت می‌گیرد، تصمیم مورد نظر اتخاذ گردد.»
 
مجله «فارن پالیسی» در تاریخ 24 مارس گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا در نظر دارد که بار دیگر توزیع ده‌ها میلیون دلار کمک، از جمله آمبولانس، وانت و وسایل ارتباطی و همچنین وعده‌های غذایی بسته‌بندی شده نظامی و بسته‌های پزشکی را به شورشیان سوری از سر بگیرد. این کمک‌ها، علاوه بر سلاح‌های کوچک و مهماتی است که توسط سازمان سیا و سلاح‌های سنگینی که حکومت‌های سلطنتی حاشیه خلیج فارس در اختیار شورشیان قرار می‌دهند.
 
  
*** اوباما از سوریه برای ضربه زدن به منافع روسیه استفاده خواهد کرد
 این کمک‌های به اصطلاح «غیرمرگبار»، در ماه دسامبر، پس از آنکه گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و خاور نزدیک»، کنترل انبارهایی که در آن ذخیره شده بودند را به دست گرفت، به حالت تعلیق درآمد. به نوشته «فارن پالیسی»، «تغیرات رهبری و سازمانی در داخل گروه چتر نیروهای شورشی و شورای عالی نظامی باعث شده که واشنگتن بار دیگر کمک‌های خود به شورشیان را از سر بگیرد.»
 
زمانبندی ازسرگیری کمک به شورشیان ــمقارن شدن با کودتایی که با حمایت آمریکا در اوکراین شکل گرفت و در مقابل، به ماجرای الحاق کریمه به روسیه انجامید ــ روشن می‌سازد که دولت اوباما به سوریه، به عنوان عرصه‌ای که می‌تواند در آن آسیب بیشتری به منافع روسیه وارد کند، می‌نگرد که این مسئله، توافقنامه ضمنی آمریکا و روسیه را که در سپتامبر گذشته صورت گرفت، یعنی زمانی که اوباما از تهدید حمله هوایی به سوریه در مقابل طرح روسیه برای از بین بردن تحت نظارت ذخایر سلاح‌های شیمیایی روسیه عقب نشینی کرد، مختل می‌کند.
 
مسئله مهم دیگر در مذاکرات آمریکا و عربستان سعودی، مذاکرات فعلی با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور است. «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در هواپیمای ویژه رئیس‌جمهور به خبرنگاران گفت که اوباما تاکید خواهد کرد که توافق هسته‌ای با ایران، در مخالفت آمریکا با فعالیت‌های ایران در خلیج فارس و حمایت این کشور از بشار اسد و جنبش حزب الله در لبنان، تغییری ایجاد نخواهد کرد. وی گفت: «این نگرانی‌ها سر جای خود باقی می‌مانند و ما قصد نداریم در طول مذاکرات هسته‌ای، بر سر این مسائل گفت و گو کنیم.» 
 
 
*** اوباما در سفر به عربستان سعودی، ژست‌های حقوق بشری و طرفداری از دموکراسی را کنار گذاشت 
پس از یک سری سخنرانی‌ها و اظهاراتی که توسط اوباما در شهر بروکسل،‌ لاهه و واتیکان صورت گرفت، و وی خود را به عنوان طرفدار و حامی دموکراسی، حقوق بشر و برابری اقتصادی نشان داد، چنین تظاهری در دیدار با سلطنت 89 ساله سعودی‌ها، که صاحب یکی از معدود استبدادهای باقی مانده در سیاره زمین هستند، جایی که هیچ کسی خارج از خانواده سلطنتی دارای هیچ گونه حقی نیست، جایی نخواهد داشت.
 
در این مذاکرات، هیچ صحبتی از رژیم سلطنتی سرکوبگر داخلی عربستان سعودی و یا تهاجم نظامی مانند اعزام 1000 تن از نیروهای نظامی به داخل خاک بحرین در سال 2011 برای سرکوب تظاهرات حامی دموکراسی علیه حکومت، به میان نخواهد آمد. 
 
طبق گزارشات، در اوایل این ماه، دولت عربستان سعودی فتوایی را صادر کرد که طبق آن، «فرا خواندن، شرکت، ترویج و یا تحریک به تحصن، تظاهرات، تجمع و یا اظهارات جمعی برای هر هدف و یا در هر شکل، و یا هر چیزی را که می تواند بر وحدت و ثبات پادشاهی این کشور تاثیر بگذارد، حرام است.»
 
علاوه براین، دولت عربستان سعودی عضویت در اخوان المسلمین را جرم شناخته و آن را با گروه القاعده همانند دانست. وزارت کشور در اقدامی که نشان از تضاد در سیاست‌های عربستان و آمریکا در سوریه است، با صدور حکمی اعلام کرد که مردم عربستان سعودی در صورت پیوستن داوطلبانه به گروه‌های شورشی سوری، به سختی مجازات خواهند شد. این نگرانی وجود دارد که این گروه‌های شبه نظامی به عربستان سعودی بازگشته و علیه حکومت سلطنتی عربستان، به مبارزه برخیزند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار