"لیشمانیوز" در نیمی از کشورها بروز می‌کند

براساس گزارش‌های "سازمان بهداشت جهانی"، بیماری لیشمانیوز در حدود نیمی از کشورهای دنیا بروز می کند و به عنوان یک معضل و مشکل عمده جهانی مطرح است.

موسی رحمانی نژاد کارشناسی ارشد انگل شناسی پزشکی در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: لیشمانیوز از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بوده و سازمان بهداشت جهانی به علت اهمیت بهداشتی این بیماری آن را جزء یکی از بیماری‌های مهم مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر معرفی کرده است.

وی با اشاره به شیوع و بروز بالای لیشمانیوز در جهان، افزود: با وجود پیشرفت‌های قابل ملاحظه در علم پزشکی و موفقیت‌های چشمگیر در مبارزه با بیماری‌های مختلف، لیشمانیوز همچنان به عنوان یک عامل مهم آلودگی، ابتلا، ناتوانی و مرگ و میر در جهان مطرح است.

رحمانی نژاد تصریح کرد: براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، بیماری لیشمانیوز در حدود نیمی از کشورهای دنیا بروز می کند و به عنوان یک معضل و مشکل عمده جهانی مطرح بوده و هزینه‌های سنگینی را موجب می شود.

وی افزود: ایران یکی از کانون های مهم لیشمانیوز  است و هر ساله شاهد آلودگی و ابتلای هزاران نفر به این بیماری در کشورمان هستیم.

رحمانی نژاد خاطر نشان کرد: اغلب موارد لیشمانیوز در کشور، مربوط به استان‌های مرکزی، شرقی و جنوبی است و در استان‌های شمالی انتقال محلی سالک وجود نداشته و در استان‌های غربی وضعیت بیماری نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی یادآور شد: البته شیوع کلی بیماری لیشمانیوز تقریبا در تمام مناطق کشور کاهش یافته است.

رحمانی نژاد با بیان اینکه در بین انواع مختلف لیشمانیوز سالک یا همان لیشمانیوز جلدی شیوع بیشتری دارد، اظهار داشت: در سالهای اخیر با انجام اقدامات بهداشتی در سراسر کشور، موارد سالک به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و به دنبال آن هزینه‌های اقتصادی این بیماری نیز پایین آمده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار