تقویم ورزشی فدراسیون ورزشی روستایی و عشایری سال 1393

فدراسیون ورزشی روستایی و عشایری نیز مانند سایر فدراسیون‌ها برای سال 1393 برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، مسئولان فدراسیون روستایی و عشایری برای سال 1393 برنامه‌هایی را تدوین نموده‌ایم که از قرار زیر است:

*جشنواره‌ها و مسابقات

در نیمه اول فروردین ماه برگزاری ورزش‌های کلاسیک «جام نوروزی» فوتبال، فوتسال، والیبال و دوهای نیمه استقامت را در مراکز دهستانهای کشور با حضور آقایان و بانوان در نظر گرفته است.

در طول فروردین ماه، مسابقات و جشنواره ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی، محلی «جام نوروزی» در رشته‌های سوارکاری، شتر سواری، کشتی‌های محلی، طناب‌کشی و بازی‌های بومی، محلی با حضور آقایان و بانوان در مراکز دهستان‌های کشور برگزار خواهد شد.

مسابقات و جشنواره‌های کشتی و با چوخه، خراسان رضوی و شمالی در روستاهای شهرستان‌های قوچان، چناران، فیروزه، نیشابور و شیروان با حضور آقایان در طول فروردین ماه برگزار می‌شود.

این فدراسیون در نظر دارد در فروردین ماه جشنواره سنتی بیل گردانی استان مرکزی را به همراه استان‌های هم‌جوار قم، اصفهان، لرستان و همدان با حضور آقایان درشهرستان‌ محلات درروستای باقرآباد برگزار نماید.
 

جشنواره جوانان دیروز، برای سالمندان کهریزک درنظر گرفته شده است و با حضورآقایان و بانوان در فروردین ماه و اردیبهشت ماه با همکاری استان‌ها در تهران برگزار می‌گردد.

جشنواره سوارکاری سنتی عشایر کلیبر استان آذربایجان شرقی درنیمه دوم اردیبهشت ماه در شهرستان‌کلیبر برگزار خواهد شد و آقایان و بانوان می‌توانند در این جشنواره به رقابت بپردازند.

جشنواره سنتی کشتی «گردش ترکمنی» و«والیبال چهار نفره» در نیمه دوم اردیبهشت ماه در شهرستان مراوه تپه برگزار می‌شود و فقط آقایان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

در سالروز آزادی خرمشهر به مناسبت کوچ عشایر منطقه جشنواره بازی های بومی، محلی، سوارکاری و قیقاچف «زاگرس مرکزی» چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه، همدان، اصفهان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد در استان لرستان با حضور آقایان و بانوان برگزار می‌شود.

این فدراسیون در خرداد ماه برگزاری دومین جشنواره بازی‌های کودکان دختر «2 منطقه» را با هدف ایجاد روحیه نشاط و سلامت در جامعه مخاطب در استان‌های اصفهان و فارس در نظر گرفته است.

در دهه اول تیرماه، جشنواره پل، تیر، تندر، «قهرمانی کشور» با حضور آقایان و بانوان در استان فارس به مناسبت کوچ عشایر منطقه برگزار می‌گردد.

در تیر ماه به مناسبت فصل نشاء برنج جشنواره‌ مشترک کشتی «لوچو» و «گیله‌ مردی» استان‌های گلستان، گیلان، مازندران و . . . با حضور آقایان در استان داوطلب برگزار خواهد شد.

در تیر ماه مسابقات کشتی سنتی «شال» قهرمانی کشور نوجوانان و جوانان، در استان داوطلب برگزار می‌شود و در این مسابقه آقایان شرکت می‌کنند.

جشنواره ملی فرهنگی-ورزشی عشایر ایران با حضور آقایان وبانوان در تیرماه به مناسبت ‌فصل ییلاق عشایر در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

در مرداد ماه مسابقات کشتی سنتی «گرش» قهرمانی کشور رده سنی نوجوانان و جوانان در استان گلستان برگزار می‌شود و آقایان در این مسابقه حضور دارند.

مسابقات کشتی «لوچو ساحلی» قهرمانی کشور، رده سنی نوجوانان و جوانان در مرداد ماه با حضور آقایان در استان مازندران برگزار خواهد شد.

در شهریور ماه اولین همایش و هماورد کشتی‌های سنتی و بومی، محلی سراسر کشور با حضور آقایان با هدف احیاء و معرفی کشتی‌های سنتی رایج در استان‌ها در تهران برگزار می‌گردد.

مسابقات کشتی با چوخه قهرمانی کشور، در رده سنی نوجوانان وجوانان در شهریور ماه با حضور آقایان دراستان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

در شهریور ماه جشنواره بازی های بومی، محلی با چوب در رشته‌های توپ برکه، الک دولک، چوب بازی، چوب کشی و . . . با حضور آقایان در استان سمنان برگزار خواهد شد.

برنامه بعدی که برای شهریور ماه در نظر گرفته شده است، جشنواره بازی‌های بومی، محلی منطقه شمال غرب کشور«کشتی گولشمک، آشیرما، چندگانه و ...» با حضور آقایان و بانوان در استان اردبیل برگزار می‌شود.
 

این فدراسیون در نظر دارد، در شهریور ماه اولین دوره لیگ دسته‌جات آزاد «هفت‌سنگ» کشور رده سنی نوجوانان در چهار منطقه» با حضور آقایان و بانوان را با همکاری آموزش و پرورش در استان گلستان برگزار نماید.

برنامه دیگری که برای شهریور ماه در نظر گرفته شده است این است که اولین دوره لیگ دسته‌جات آزاد«هفت‌سنگ، کشور» «ردهسنی جوانان» با حضور آقایان و بانوان را با همکاری هیئت‌های متناظر استانی در استان قزوین برگزار کنند.

جشنواره بازی‌های بومی، محلی با سنگ در رشته‌های یه قل دوقل، کل کله برد، دال پلان و خانه بازی در مهرماه با حضور آقایان و بانوان در استان مرکزی برگزار می‌شود.

در مهر ماه جشنواره‌ بازی‌های بومی، محلی با توپ، هفت‌سنگ، وسطی، استپ هوایی و . . . با حضور آقایان و بانوان در استان اصفهان برگزار می‌گردد.

در آبان‌ماه، مسابقات دوی عمومی و همگانی با حضور آقایان و بانوان به مناسبت گرامیداشت 13 آبان را در نظر گرفته است و در مراکز دهستان‌ها برگزار خواهد شد.

برنامه دیگری که برای آبان ماه تدوین شده است، جشنواره ملی طناب کشی سنتی روستایی «گروهی و انفرادی»، لاک‌پشتی «با وسیله و بدون وسیله» و با حضور آقایان و بانوان در استان داوطلب برگزار می‌شود.

در استان کرمان و یزد سومین جشنواره حرکت و برکت در سه رده سنی با حضور بانوان در دی‌ماه برگزار خواهد شد.

مسابقات شترسواری، سوارکاری و ... مناطق جنوب و جنوب شرق کشور و استان‌های کویر نشین با حضور آقایان در خرداد ماه و بهمن‌ماه در مراکز استان‌های اصفهان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برگزار می‌گردد.

لیگ کشتی سنتی لوچو قهرمانی کشور «بازوبند پهلوانی» در بهمن ماه در استان مازندران برگزار می‌شود و آقایان در این لیگ شرکت می‌نماید.

جشنواره ملی فرهنگی- ورزشی عشایر کشور با حضور آقایان و بانوان در نیمه اول اسفند ماه، در استان خوزستان برگزار می‌شود.

*جشنواره‌هایی که برگزاری آنها به شرایط آب و هوایی بستگی دارد

با توجه به اینکه اغلب جشنواره‌ها به تبع ماهیت اجرایی آنها می‌بایستی در هوای آزاد اجرا شوند، لذا با تغییرات آب و هوایی تاریخ مشخصی برای آنها در نظر گرفته نشده است و در طول سال برگزار می‌شوند.

همایش پیاده‌روی خانوادگی در مراکز دهستان‌ها اجرا می‌شود.

مسابقات فوتبال گل کوچک و والیبال ساحل روستایی با توجه به مناسبت‌ها با حضور آقایان در مراکز دهستان‌ها برگزار می‌گردد.

جشنواره‌های سنتی و بازی‌های بومی، محلی استانی و منطقه‌ای با همکاری استانهای هم جوار با حضور آقایان و بانوان در استان‌ داوطلب اجرا می‌شود.

جشنواره بازی‌های بومی، محلی مشترک اقوام ایران در رشته‌های کله‌پران، کمربند بازی، الخته، «خسوخسو» چاله گرگس با حضور آقایان و بانوان در استان داوطلب برگزار می‌گردد.
 

فعالیت‌ها و جشنواره‌های برون مرزی، فعالیت‌ها و جشنواره‌های برون مرزی با حضورآقایان و بانوان انجام می‌‌‌شود و برنامه‌های در نظر گرفته شده به قرار ذیل است:

در خرداد ماه جشنواره فرهنگی، ورزشی سنتی و بازی‌های بومی، محلی استان کردستان، با دعوت از تیم‌های بومی، محلی کشور عراق و شش تیم از ایران در کردستان اجرا خواهد شد.

در تیر ماه جشنواره فرهنگی، ورزشی و بازی‌های بومی، محلی استان گلستان با دعوت از تیم‌های بومی، محلی کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و شش تیم از ایران درگرگان برگزار می‌شود.

جشنواره فرهنگی ورزش‌های سنتی، بازی‌های بومی، محلی استان آذربایجان غربی در مرداد ماه با دعوت از تیم‌های بومی، محلی کشورهای ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و شش تیم از ایران در استان آذربایجان غربی برگزار خواهد شد.
در شهریور ماه نخستین جشنواره فرهنگی-ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی، محلی کشوهای عضو اکو در تهران برگزار می‌گردد.

تیم‌های کشتی‌های سنتی‌ شال و لوچو، چوفه ساحلی به مسابقات بین‌المللی و جهانی در طول سال برحسب دعوتنامه کشور میزبان اعزام خواهند شد.

*برنامه‌های آموزش داوران و مربیان

فدراسیون روستایی و عشایری جهت ارتقاء سطح دانش داوران و مربیان بومی، محلی برنامه‌های آموزشی را در نظر گرفته است و در اینجا به برخی ازآنها اشاره می‌کنیم:

در دهه سوم فروردین ماه برگزاری دوره تربیت مدرس سطح سه داوری بازی‌های بومی، محلی را برای آقایان درنظر گرفته شده است که در تهران برگزار می‌شود.

دوره بعدی، تربیت مدرس سطح سه مربیگری بازی‌های بومی، محلی است و برای آقایان و بانوان در تهران برگزار می‌گردد و برای آن زمان مشخصی در نظر گرفته نشده است.

دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان منطبق با اهداف و ماموریت فدراسیون برای آقایان و بانوان را با هدف ارتقا توانمندی ها و مهارت‌ها در جهت بهبود عملکرد هر سه ماه یکبار در تهران برگزار می‌کند.

دوره آموزشی ارتقاء سطح یه به دو مربیگری ورزش‌های کلاسیک و همچنین دوره آموزشی ارتقاء سطح سه به دو داوری ورزش‌های کلاسیک در طول سال با حضور آقایان وبانوان را با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص با الویت ورزش روستایی و عشایری در استان داوطلب برگزار می‌نماید.
 

*فعالیت‌های فرهنگی

فدراسیون روستایی و عشایری علاوه بر فعالیت‌های ورزشِی، فعالیت‌های فرهنگی نیز در طول سال و در سطح فدراسیون و سایر استان‌ها انجام می‌دهدکه به شرح مختصری ازآنها می‌پردازیم:

انجام امور خبری، رسانه‌ای، تهیه بولتن، ماهنامه، ... بر اساس اهداف ارزشی و فرهنگی از برنامه راهبردی فدراسیون و در چارچوب اهداف وزارت ورزش و جوانان انجام می‌گیرد.

برنامه‌های علمی، فرهنگی، تحقیقی، آموزشی، پژوهشی و انتشار کتب، جزوات و ... به منظور تبار شناسی ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی، محلی که در نگاه داشت میراث معنوی ایرانیان تاثیر بسزایی دارند، اجرا می‌‌شود.

تدوین تفاهم‌نامه همکاری متقابل با سایر فدراسیون‌ها در راستای تحقق حمایت از فرآیندهای ورزش‌ قهرمانی با محوریت ورزش قهرمانی در نظر گرفته شده است و در فدراسیون و سایر فدراسیون‌ها برگزار می‌شود.

مجامع سالیانه و انتخاباتی که با حضور آقایان و بانوان در فدراسیون و سایر فدراسیون‌ها برگزار خواهد شد و این برنامه‌ها از جمله فعالیت‌های دیگری هستند که این فدراسیون در نظر گرفته در طول سال 1393 انجام بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار