25 هزار دلار هزینه سالیانه شرکت ها برای استفاده از دامنه اینترنتی دات کام

داشتن یک نشانی با دامنه ­های پرمخاطب جدید، هزینه دارد. شرکتها باید 185 هزار دلار برای رزرو هر دامنه به شرکت آیکان پرداخت کند و برای هر سال استفاده از آنها 25 هزار دلار پول بدهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، بعد از شکوفایی شرکتهای «دات کام» در دهه 1990 که عمده کسب و کارشان از طریق اینترنت انجام می­ شد، اکنون جهان یک تجربه از این چنین شرکتها و پسوندهای مربوط به آنها را پشت سر گذاشته است. بیش از هزار پسوند و دامنه عمومی جدید پرطرفدار برای سایت های اینترنتی به مجموعه 22 دامنه موجود (مانند .com یا .org) و 280 پسوند خاص کشورهای جهان (مانند .uk برای انگلستان یا .fr برای فرانسه) که در انتهای نشانیه ای اینترنتی می­ آیند، اضافه شده است. شرکت بین­المللی برای نام ها و شماره‌ های واگذار شده (آیکان) که یک سازمان غیرانتفاعی برای مدیریت رزرو نشانی­های اینترنتی است، افزوده شدن پسوندها و دامنه­ های جدید باعث افزایش رقابت و نوآوری در بازارهای جهان خواهد شد. این کار همچنین باعث خواهد شد که هزینه کسب و کارهای برای حفاظت از برندهای خود، افزایش پیدا کند.

برخی از دامنه ­های پرمخاطب جدید مانند .guru برای کسانی که کار ویژه­ای دارند و می ­خواهند عقاید خود را از طریق دامنه سایت اینترنتی خود نشان دهند، جذابیت دارد. دیگر دامنه ­ها مثل .clothing یا .photography مورد استفاده شرکتهایی قرار می ­گیرد که می­ خواهند محصولات خود را به فروش بگذارند و نوع آنها را نیز مشخص کنند. در این میان، برای اولین بار در فوریه امسال، دامنه .web با حروف الفبای عربی مورد استفاده قرار گرفت و در نوع خود تاریخ­ ساز بود چون تا پیش از این، همه دامنه­ های پرمخاطب مورد استفاده در اینترنت از دامنه­ هایی بودند که با حروف لاتین نوشته می ­شدند و به این معنی بودند که مخاطبان عرب زبان باید با کلیدهای آلت و کنترل در صفحه کلید رایانه­ های خود زیاد کار می­ کردند تا یک نشانی اینترنتی را وارد کنند در صورتی که در حال حاضر این اتفاق می­تواند رخ ندهد. چند ماه پیش رو، دامنه­ هایی را حروف الفبای چینی و روسی نیز به جمع دامنه ­های غیر لاتین افزوده خواهد شد.

شرکتهایی مثل اپل، فورد و آی دابلیو سی که یک شرکت سازنده ساعت است، از هم اینک نشانی­ های اینترنتی خود را با دامنه ­های جدید پرمخاطب رزرو کرده­ اند. این کار باعث می ­شود که آنها مطمئن باشند نشانی­ های اینترنتی آنها به وسیله هکرها یا خلافکاران اینترنتی مورد سوء استفاده قرار نمی گیرد. از سوی دیگر، شرکتهایی مثل آمازون، اپل یا شرکت های مشابه آنها، تعداد زیادی از نشانی ­های اینترنتی را با دامنه­های پرمخاطب جدیدی مثل .app یا .kindle رزرو کرده­ اند به این امید که حق مالکیت نشانی­ ها را به شرکت هایی که برای برندهای خود به دنبال نشانی اینترنتی با دامنه­ های جدید هستند (مثلا برای نشریه اکونومیست نشانی اینترنتی economist.app) معمولا به قیمت 10 تا 50 دلار در سال، واگذار کنند.

اما داشتن یک نشانی با دامنه ­های پرمخاطب جدید، هزینه دارد. شرکتها باید 185 هزار دلار برای رزرو هر دامنه به شرکت آیکان پرداخت کند و برای هر سال استفاده از آنها 25 هزار دلار پول بدهد. اما تصمیم برای این که چقدر برای یک دامنه باید پول ریخت و پاش کرد، بسیار سخت است. دامنه­ های جدیدی مثل .mobi یا .biz در گذشته با استقبال مواجه شده بودند اما در نهایت نتوانستند که خدشه ای به محبوبترین دامنه یعنی .com وارد کنند.

دامنه­ های جدید همچنین کاربران اینترنت را که بیشتر از این که یک نشانی اینترنتی را تایپ کنند، از موتورهای جستجو برای یافتن یک سایت استفاده می­کنند، با سردرگمی مواجه کرده است. در هر حال، باید گفت که ورود دامنه­ های جدید باعث شده است که بازار نشانی­های اینترنتی و شرکتهایی که تمایل دارند از برندهای خود حفاظت کنند، داغ شده است اما گاهی نیز ممکن است با مشکلات و سردرگمی هایی همراه باشد.

برچسب ها: وبگردی ، دامنه ، کام ، هزینه ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.