همه آنچه باید قبل از گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی بدانیم

با مراجعه به سایت شاپرک می توان با شرکت ها و نوع خدمات ارائه شده توسط آنها آشنا شد و با مراجعه به سایت و یا تماس با شماره تلفن شرکت هایی که دارای خدمات پرداخت اینترنتی می باشند از آنها تقاضای درگاه اینترنتی نمود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، درگاه های پرداخت الکترونیکی را می توان نقاط مجازی فروش نامیداین نوع پرداخت بدون حضور فیزیکی کارت صورت می گیرد.خریدهای اینترنتی از طریق درگاه پرداخت انجام می شود.هرشرکت و سازمانی برای فروش محصولات خود از طریق اینترنت و سایت مخصوصش می تواند یک درگاه پرداخت الکترونیک تهیه کند.

چگونه می توان برای فروشگاه اینترنتی درگاه پرداخت اینترنتی درخواست نمود؟

با مراجعه به سایت شاپرک می توان با شرکت ها و نوع خدمات ارائه شده توسط آنها آشنا شد و با مراجعه به سایت و یا تماس با شماره تلفن شرکت هایی که دارای خدمات پرداخت اینترنتی می باشند از آنها تقاضای درگاه اینترنتی نمود.

مکانیسم پرداخت اینترنتی به چه شکلی می باشد؟

خریدار با مراجعه به سایت/فروشگاه مورد نظر جهت خرید کالا، کالا یا کالا های مورد نظر را انتخاب نموده، مطابق با پروتکل فنی که از شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت دریافت شده است کنترل شده و به همراه اطلاعات خرید مانند قیمت محاسبه شده به صفحه پرداخت اینترنتی شرکت منتقل می شودو پس از انجام فرایند پرداخت کنترل و به سایت فروشگاه برمی‌گردد. سایت فروشگاه موظف است دریافت این اطلاعات و اطمینان از مشاهده رسید توسط مشتری را به سرور اصلی اعلام نماید. برای داشتن اطلاعات دقیق تر می بایست با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت تماس گرفت.

آیا داشتن SSL برای سایت/فروشگاه اینترنتی ضروری است؟

صفحه پرداخت اینترنتی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت اینترنتی که مجوز ارائه این خدمات را دریافت نموده اند دارای SSL بوده و نیازی به داشتن SSL نمی باشد مگر در شرایطی که نیاز های امنیتی سایت ایجاب نماید.

مدل تسویه حساب برای پذیرندگان به چه صورت می باشد؟

عملیات تسویه حساب به نوع قرار داد با شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت بستگی دارد. در کوتاه ترین مدل تسویه حساب به صورت شبانه(حداقل در اولین سیکل روز بعد می باشد).

آیا می توان برای یک سایت/فروشگاه اینترنتی از چند شرکت تقاضای دریافت خدمات پرداخت اینترنتی ؟

در حالت عادی باید از یک درگاه پرداخت استفاده نمود ولی در شرایط خاص (برای پذیرندگان با تراکنش بالا) و به منظور جلوگیری از خطر قطع احتمالی سرویس شرکت مذکور می توان از دو درگاه فعال استفاده نمود.

آیا این ادعا که "برخی از کارت ها بر روی درگاه اینترنتی برخی از شرکت ها بهتر کار می کنند” صحیح می باشد؟

خیر. کلیه کارت ها روی درگاه های مختلف عملکرد یکسان خواهند داشت زیرا کلیه تراکنش ها ازطریق سوئیچ شاپرک و سامانه های ملی تسویه برای بانک ها ارسال می گردد.هر چند که کیفیت درگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد.

آیا درگاه های پرداخت اینترنتی که در گذشته از بانک ها دریافت شده قابل استفاده می باشد؟

کلیه درگاه های پرداخت اینترنتی متعلق به بانک ها تا پایان آذر ماه ۱۳۹۲ غیر فعال خواهد شد مگر برای پذیرندگانی که قرارداد جدید با یکی از شرکت های مجاز منعقد نموده و تغییرات فنی و به خصوص تغییرات آدرس صفحه پرداخت URL را اعمال نموده باشند.

چگونه مشتریان از صحت صفحات پرداخت اینترنتی اطمینان حاصل نمایند؟

آدرس همه صفحات پرداخت اینترنتی با "Shaparak.ir” به پایان می رسد توجه به این نکته و توجه به درست بودن آدرس درگاه پرداخت اینترنتی می تواند به تشخیص صحت صفحه پرداخت اینترنتی کمک نماید ضمن اینکه کلیه صفحات دارای SSL معتبر¹ می باشند.

آیا امکان دزدی اطلاعات کارت افراد از طریق جعل صفحه پرداخت وجود دارد؟

از متداول ترین روش های سرقت اطلاعات کارتی به منظور سوء استفاده، ساختن صفحات پرداخت اینترنتی جعلی و مشابه درگاه پرداخت شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت می باشد. با این حال با توجه به آدرس صفحه اینترنتی، توجه به گواهینامه SSL صفحه و تدابیری از این دست می توان از این نوع سوء استفاده جلوگیری نمود.

در صورتیکه سایت یا فروشگاه اینترنتی مورد حمله هکر ها قرار بگیرد، مسئولیت سرقت اطلاعات مشتریان به عهده چه کسی می باشد؟ پذیرنده باید چه اقداماتی انجام دهد؟

مسئولیت حفظ امنیت هر سایت به عهده مالک آن بوده و باید پذیرندگان دائما کنترل های لازم را انجام دهند. به محض اطلاع از هر اقدام مشکوک بر روی سایت باید مراتب با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت در میان گذاشته شود تا در صورت نیاز اقدامات امنیتی برای مقابله با رخداد صورت بگیرد.

آیا می توان از لوگوی شاپرک جهت ایجاد اعتماد در سایت/فروشگاه اینترنتی استفاده نمود؟

تنها از لوگوی اعتمادی که شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت با هماهنگی با شاپرک در اختیار پذیرنده قرار می دهند و با رعایت مقررات مربوط به آن می توان استفاده نمود.

آیا می توان از لوگوی بانک ها جهت ترغیب یا راهنمایی خریداران استفاده نمود؟

خیر. از لوگوی بانک به عنوان بانک عامل پذیرنده به هیچ عنوان نمی توان استفاده نمود.

آیا جهت تحلیل رفتار مشتریان می‌توان شماره کارت یا نام بانک و سایر اطلاعات کارت را درخواست نمود؟

خیر ، اینکار مجاز نمی باشد و در صورت مشاهده تعقیب قضایی به همراه خواهد داشت.

درباره خرید

۱ – چه کارتهایی بر روی شبکه الکترونیکی پرداخت کارت کار می کند ؟

- کارت همه بانکهای دولتی و خصوصی و یا موسسات مالی و اعتباری که عضو شبکه شتاب باشند بر روی پایانه های فروشگاهی و درگاههای پرداخت الکترونیک متصل به شاپرک کار می کنند .

۳ – در خریدهای اینترنتی چگونه از واقعی بودن صفحه پرداخت می توان مطمئن شد ؟

جهت اطمینان از واقعی بودن درگاه پرداخت یک سایت فروشگاهی می توان از روشهای زیر استفاده نمود:
الف – باید توجه داشت که آدرس صفحه پرداخت حتما به صورت زیر باشد : https://www در اینجا حرف S به معنی secure یا امنیت سایت می باشد .
ب – همچنین اغلب شرکتهای PSP در صفحه پرداخت توضیحاتی در مورد توجه خریدار به آدرس صفحه و لیست سایتهای عضو آن شرکتها داده اند که می توان از صحت صفحه پرداخت مطمئن شد .
ج – باید توجه داشت صفحه پرداخت به لحاظ ظاهری نباید تفاوتی با دیگر صفحات پرداخت آن شرکت داشته باشد و تمام آیتمها باید به صورت کامل در محل مربوطه وجود داشته باشند و صفحه پرداخت به لحاظ کیفیت طراحی گرافیکی دچار نقص نباشد .
د – سایتهای معتبر فروشگاهی باید گواهینامه ” نماد اعتماد الکترونیکی ” را از وزارت صنعت ، معدن و تجارت دریافت نموده و در صفحه اول سایت در دسترس قرار دهند .

۴ – در صورتیکه کالای خریداری شده در اینترنت به دست مشتری نرسد چکار باید بکند ؟

در این حالت خریدار می تواند از راههای زیر مشکل را پیگیری نماید :

الف – تماس با کارشناسان فروش سایت مربوطه
ب – تماس با شرکت PSP و ابراز مشکل و درخواست پیگیری و راه حل
ج – شکایت به مراجع قضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
سلام.من یه کارت خریداری کردم ولی اشتباهی خرید کردم.الان چه جوری میتونم پول به کارت برگردونم؟؟؟
آخرین اخبار