باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

سرویس‌دهی به هواپیماهایی که کاملا از رده خارج شده یا قابل تعمیر نیستند!

در اطلاعیه بویینگ و جنرال الکتریک آمده این دو شرکت آماده سرویس‌دهی به محصولات خود که پیش از سال 1979 به ایران فروخته شده‌اند هستند، حال آنکه این هواپیماها یا کاملا از رده خارج شده‌اند یا قابل تعمیر نیستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مدتی قبل دو شرکت جنرال الکتریک و بویینگ در اطلاعیه‌ای اعلام کردند که پس از توافق ایران با 1+5 اجازه فروش قطعات هواپیمایی را به ایران گرفته‌اند و حالا طرف ایرانی باید برای خرید این قطعات پیش قدم شود.



بر اساس این گزارش٬ "ریچ کندی" سخنگوی شرکت جنرال الکتریک اعلام کرد: "جنرال الکتریک آماده است تا سرویس‌دهی به 18 موتوری که پیش از سال 1979 به ایران فروخته شده‌اند را توسط همین شرکت یا واسطه آلمانی انجام دهد."

در ادامه جنرال الکتریک اعلام کرده سرویس‌دهی را تنها برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) که به عنوان ایرلاین ملی شناخته می‌شود انجام می‌دهد، پس سری به ناوگان ایران ایر زدیم تا از سرنوشت این 18 موتور گفته شده با خبر شویم.

پیگیری‌های خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران نشان می‌دهد هواپیماهای متعلق به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) که پیش از سال 1979 به این شرکت فروخته شده‌اند، دارای موتور جنرال الکتریک نیستند٬ البته قرارداد خرید شش فروند ایرباس 300 با موتور جنرال الکتریک پیش از سال 1979 بسته شده اما تمام هواپیماها پس از این سال و در دهه 80 میلادی تحویل ایران ایر شدند.

لازم به ذکر است، طبق آخرین آمارها تعداد 13 فروند هواپیمای ایرباس با موتور جنرال الکتریک که پس از سال 1979 خریداری شده‌اند در ناوگان ایران ایر مشغول خدمت هستند.


بر اساس این گزارش٬ شرکت بویینگ که همانند جنرال الکتریک اعلام کرده مسولیت سرویس‌دهی به تولیدات خود را که پیش از سال 1979 به شرکت ایران ایر فروخته شده‌اند بر عهده می‌گیرد٬ طبق اطلاعات موجود پیش از سال 1979 تعداد 23 فروند از تولیدات بویینگ در مدل‌های 707 ، 727 ، 737 و 747 به ایران فروخته شده است.

کل ناوگان بویینگ 707 هما در سال 1997 به دلیل عمر بالا و فرسودگی برای همیشه زمینگیر شده و از رده خارج شدند٬ از 9 فروند بویینگ 727 فروخته شده به ایران ایر نیز چهار فروند دچار سانحه شدند و مابقی به علت فرسودگی بیش از حد و عمر بالا برای همیشه زمینگیر شدند.

مدل بعدی هواپیماهای فروخته شده به ایران ایر، بویینگ 737 بود که کل چهار فروند فروخته شده قادر به پرواز نبودند و به جهت حفظ ایمنی زمینگیر شدند.

هفت فروند بویینگ 747 نیز پیش از سال 1979 به ایران ایر فروخته شده است؛ از این هفت هواپیما چهار فروند زمینگیر هستند و به گفته منابع آگاه به علت نبود پشتیبانی از طرف شرکت سازنده موتورهای آنها یعنی "پرت اند ویتنی" قادر به پرواز کردن نمی‌باشند٬ سه فروند دیگر نیز که پرواز می‌کنند عمر بالای 30 سال دارند و به زودی زمان زمینگیری آنها فرا می‌رسد.

در ادامه تصویر سه فروند هواپیمای بویینگ 747 که در داخل کشور تعمیر شده‌اند و فعال هستند قرار داده شده است:




حال باید از مسولان بویینگ و جنرال الکتریک پرسید، چرا به هواپیماهایی که باید به طور کامل از رده خارج شوند قصد تحویل قطعات دارند؟ چرا که تقریبا هیچ هواپیمایی وجود ندارد تا شامل اطلاعیه این شرکت برای تعمیرات شود و نیاز به سرویس‌دهی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار