لرستان/

تولید 10درصد کل منابع آب کشور در لرستان

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: سالانه در حدود 13.5 میلیارد مترمکعب آب از سطح استان خارج می‎شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان ؛ ناصر طهماسبی‎پور افزود: در حدود 10 درصد از کل منابع آب کشور در لرستان تولید و این استان جزء سومین حوضه پر باران کشور(در سال‎های ترسالی) محسوب می‎شود؛ سالانه در حدود 13.5 میلیارد مترمکعب آب از سطح استان خارج و به دریاچه سدهای کرخه و دز می‎ریزد.
وی بیان کرد: واحد اصلی برنامه‎ریزی و مدیریت صحیح بر منابع محیطی شناخت و وجود نگرش سیستمی در حوزه‎های آبخیز بوده و راهبرد اساسی کنترل سیل و پخش سیلاب از طریق آبخیزداری امکان‎پذیر است.
طهماسبی‎پور ادامه داد: جلوگیری از ایجاد بحران منابع آب می‎تواند از طریق کاهش تلفات هیدرولوژیکی و ارتقاء کیفیت منابع آب‌‎های سطحی و زیرزمینی، سامان‎دهی رودخانه‎های وحشی و ازدیاد آب‎دهی چاه‎ها، چشمه‎ها و قنوات محقق شود.
این محقق آبخیزداری گفت: در راستای تحقق این امر باید از وقوع رواناب‎های زیان‎آور جلوگیری و راندمان محصولات کشاورزی را افزایش داد؛ همچنین تأمین آب مورد نیاز و در دسترس برای مصارف شرب، صنعت و...، فراهم کردن زمینه مناسب برای ایجاد شبکه‎های آبیاری و زهکشی و ایجاد زمینه مناسب برای ایجاد توسعه پایدار در عرصه‎های طبیعی، تعدیل منابع آب‎های سطحی و تغذیه سفره‎های آب زیرزمینی از دیگر اقدامات است.
وی افزود: اراضی دیم کم بازده می‎بایست به مرتع تبدیل شوند؛ تعداد دام‎های اضافی را کاهش داد و فشار چرای خارج از فصل را کم کرد؛ مشکلات اقتصادی و اجتماعی ساکنین حوضه‎های آبخیز نیز باید مرتفع شود./س
 
برچسب ها: تولید ، منابع ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.