معاون آموزش وزارت بهداشت:

کاهش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی برای خانم‌ها وجود ندارد/ 45 درصد ظرفیت رشته پزشکی اختصاص به خانم‌ها دارد

معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: امسال با تغییرات انجام گرفته ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی را 45 درصد برای آقایان و 45 درصد برای خانم‌ها در نظر گرفته‌ایم و بقیه ظرفیت نیز به صورت رقابتی خواهد بود.

 دکتر سید امیر محسن ضیایی معاون آموزش وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که پذیرش خانم‌ها در رشته‌های پزشکی محدود شده است گفت: ابتدا باید این پرسش شما را تصحیح کنم محدودیت در پذیرش خانم‌ها وجود ندارد ما خیلی خوشحالیم که ظرفیت شرکت خانم‌ها در دانشگاه‌ها و دانش آموختگی ما خیلی زیاد است و همین مطلب سبب خرسندی  است چرا که نشان می دهد خانم‌ها در عرصه‌های علمی و عرصه‌های دیگر فعال هستند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان مسئولان حفظ، ایجاد و ارتقاء سلامت جامعه است و وظیفه اصلی ما خدمت رسانی به مردم در بخش سلامت است.

وی افزود: بنابراین بخش آموزش ما نیز همین ماموریت را دارد و در سایر نقاط دنیا نیز همین موضوعات وجود دارد.

دکتر ضیائی ادامه داد: باید تعدادی متخصص خانم و آقا وجود داشته باشد تا بتوانیم خدمت را ارائه کنیم ما یک کشور پهناور هستیم و نقاط دور دست زیادی داریم و در اعزام خانم‌ها به مناطق کمتر برخوردار، دچار مشکل خواهیم شد.

وی ادامه داد: در صورت اجبار به خانم‌ها به خاطر نقشی که در خانواده دارند در نتیجه امکان اعزام را کمتر داریم.

وی افزود: به همین علت ما مجبور هستیم در بعضی از ظرفیتها در پذیرش‌مان تغییراتی ایجاد کنیم همانطور که در سالهای قبل در رشته‌های تخصصی 25 تا 50 درصد خانم‌ها را پذیرش می‌کردیم و این به علت نیازمان به تخصص آنان بود و یا همانطور که می‌دانید در رشته زنان و زایمان 100 درصد ظرفیت‌مان مربوط به خانم‌هاست.

وی افزود: امسال در نیروی پزشکی دچار اشکال هستیم و انتظار می رود از سال آینده توزیع نیروی انسانی نیز بیشتر شود و برای هر دو جنس یک حداقلی را تعریف کردیم.

وی ادامه داد: به این معنا که در رشته‌ی پزشکی عمومی 40 درصد از هر دو جنس را بگیریم یعنی حداقل 40 درصد خانم‌ها و 40 درصد آقایان است.

وی ادامه داد: امسال با تغییرات انجام گرفته 45 درصد برای آقایان و 45 درصد برای خانم‌ها در نظر گرفته‌ایم و بقیه ظرفیت نیز به صورت رقابتی خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش تغییر ظرفیت دلیلی بر کاهش پذیرش خانم‌ها خواهد شد گفت: این روش هیچ تغییری در روند پذیرش خانم‌ها نخواهد داشت ضمن اینکه 10 یا 15 درصدی که سهمیه رقابتی است خانم‌ها بیشتر پذیرش می‌شوند و با تمام این تغییرات خانم‌ها حدود پنجاه و چند درصد را به خود اختصاص می دهند.

انتهای پیام/
برچسب ها: رشته ، پزشکی ، سهمیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۱۸:۵۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
خوشبحال خانم ها پس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
با دوستانی که میگن ظرفیت پزشکی رو کم کنیم موفق نیستم ما باید به سمت کشور های پیشرفت حرکت کنیم
باید دانشگاه طور بشه هر کسی بر اساس علاقه در رشته تخصصی درس بخوان نه براساس منابع مالی یا پرستیژ فلان رشته درسی
باید ورودی دانشگاه رو باز بکنن و خروجی رو فیلتر کنند هر کسی واقعا علاقه داره بیاد پزشکی بخونه اما خروجی طور طراحی بشه که پزشک واقعی بیاد بیرون ، مراحل زیاد رو طی کنه تازه بشه پزشک عمومی یا داروساز یا داندپزشک عمومی یعنی نقطه صفر ; روی تخصص و فوق تخصص( آزمون عملی و تئوری) کار کنند .
شما فرض کنید یه خانمی جوانیشو بزار ارشد شیمی یا فیزیک در دانشگاه شریف بخوونه و بیکار بشه بهتر یا همین خانوم میتونه پزشک عمومی (پردیس یا آزاد) بخونه فرقش اینکه حداقل توی زندگی شخصی نسبت به خانواده و بستگان،دوستان…به کار بگیرد و همچنین سطح سلامت و آگاهی جامعه بالاتر میره و ازطرفی شانس این رو هم داره در تخصص (دانشگاه دولتی)قبول بشه.
اگه ظرفیت رو کم کنند خیلی ها در دانشگاه ها خارج مانند هند-ترکیه- اسلوکی… درس میخونه اما با هزینه ۲ برابر یا ۳ برابر ۴ برابر درس بخونند و از نظر پرستیژ هم فکر کنید بالاتر هستند اما چه فایده این همه ارز از کشور خارج میشه و جوانی که این همه علاقه داره ( سختی قربت و هزینه ها زیاد رو تحمل میکنه) با کم کردن ظرفیت فقط صورت مسئله رو پاک میکنیم به جای اینکه ظرفیت رو کم کنیم کیفیت خروجی الخصوص در رشته پزشکی-داروسازی -دندانپزشکی دانشگاه رو درست کنیم و سطح علمی کشور رو بالا ببریم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۵۶ ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
باسلام وتشکر از وزير بهداشت به دليل افزايش ظرفيت رشته هاي پزشکي لطفا به تعداد کل ظرفيت ها نسبت به پارسال توجه کنيد :بعد از انتشار اصلاحيه 1 سنجش، نسبت به پارسال 1200 نفر ظرفيت کم شده بود الان در اصلاحيه 2 باتوجه به افزايش 10 درصدي ظرفيت حدود 600 نفر اضافه شده مگه نگفتيد ظرفيت ها بايد مثل پارسال شود؟ الان نسبت به پارسال هنوز600 نفر کاهش داريم ضمنا ظرفيت بورسيه ها ودانشگاه هاي خاص در رشته پزشکي افزايشي نداشته ونسبت به پارسال کاهش دارد.مگر نگفتيد اگر ظرفيت ها را افزايش نمي دهيم حداقل کاهش ندهيم؟حواسمان باشد که کاهش ظرفيت در اين رشته پر متقاضي وبه کارنگرفتن استعداد جوانان در رشته هايي که دوست دارند خلاف فرمايشات رهبر است. خواهش ميکنم رسيدگي کنيد بعد از خدا اميدمان به شماست که به داد ما کنکوريها ميرسيد.
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۰:۴۲ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
کاهش ظرفیت ها خلاف فرمایشات رهبر است وخجالتش بماند برای خودشان . اگر که بودجه کم است باید ظرفیت رشته های کم متقاضی وبدون متقاضی را کم کرد نه رشته های پزشکی . یادمان باشد ماهنوز در این رشته از بعضی کشور ها عقبیم! به نظر شما این درست است که باکاهش ظرفیت رشته های پزشکی دولتی وافزایش پزشکی بین الملل جان مردم را به خطر بندازیم تا در مصرف بودجه صرفه جویی کنیم بعد چند سال دیگه بخاطر کمبود پزشک ماهر وعقب ماندن در این رشته پرمتقاضی مجبور به پرداخت چندین برابر این پول به پزشکان کشور های دیگه والتماس به اونها بشیم؟ حیف نیست این همه استعداد جوان های خودمون؟
درست است که در مجموع ظرفیت پزشکی تغییری نکرده اما حواسمون باشه امسال ۱۵۰۰ تا از ظرفیت دانشگاه های دولتی کم شده وبجاش بین الملل و آزاد زیاد شده .لطفا با نگاه کردن به دفتر چه های امسال آمار دقیق تری بدید. یعنی کم کم میرسیم به جایی که فقط کسانی که شغل بابا پولداری دارند میتونن در این رشته ها در دانشگاه های بین الملل درس بخونن. بچه های کارمندان وفرهنگیان وبقیه هم برن غاز بچرونن!
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۵:۴۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
کم کردن ظرفيت ها خلاف فرمايشات رهبر است. اگر که پزشکان ما زياد اند واين رشته ها اشياع شده راهش کم کردن ظرفيت ها وسوزاندن زحمت هاي کنکوريها نيست بلکه با توجه به پيشرفت سريع اين رشتها ودر عين حال عقب بودن در اين رشته ها از بعضي کشور هاي دنيا وهمچنين تقاضاي زياد براي آنهاو هوش سرشار ايرانيان در اين رشته ها بايد ظرفيت ها را همانند رشته هاي معمول الان بالاتر برد طوريکه قبول شدن در آنها سخت نباشد آنگاه ميبينيم که کساني که به خاطر پول علاقه مند به تحصيل دراين رشته ها هستند با اندکي فکر کردن از آنها صرف نظر ميکنند وبه دنبال راهي ديگر براي درامد بالا ميروند و شاهد پيشرفت روز افزون علاقه مندان به دروس اين رشته ها وانتخاب رشته تحصيلي از زوي علاقه به درس خواهيم بود وديگر پزشک زير ميزي بگيري که پول برايش از جان مردم مهم تر باشد نخواهيم ديد . به اميد آن روز
آخرین اخبار