یک کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد

هراس آمریکا از انعقاد قرارداد نفتی دو ابرقدرت منابع سوختی جهان

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در روند انعقاد قرارداد نفتی میان ایران و روسیه گفت: ایالات متحده از انعقاد قرارداد میان دو ابرقدرت منابع سوخت دنیا به شدت هراس دارد و غرب با کارشکنی در رابطه با مذاکرات نفتی بین ایران و روسیه، تنها به دنبال خدشه‌دار کردن موقعیت جمهوری اسلامی ایران است.

"ابوتراب علیرضایی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به قرارداد نفتی میان ایران و روسیه،  اظهار داشت: کشور روسیه یکی از ابرقدرت‌های منابع سوخت به ویژه گاز است و این در حالی است که کشورهای اروپایی به این منابع وابستگی دارند، بنابراین کارشکنی‌های آمریکا در ممانعت از انعقاد قرارداد بین ایران و روسیه دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به قرارداد نفتی ایران و روسیه که با هزینه 20 میلیارد دلاری انعقاد شده، اظهار داشت: با وجود فشارهای اقتصادی از سوی آمریکا، زمانی که این قرارداد عملیاتی شود، کشور ما می‌تواند حداقل به مدت دو سال مشکلات ارزی را حل کند.
 
علیرضایی با اشاره به سابقه تاریخی آمریکا، کارشکنی‌ها و تفرقه‌افکنی این کشور در روند نهایی شدن قرارداد میان ایران و روسیه تصریح کرد: غرب با کارشکنی در رابطه با مذاکرات نفتی بین ایران و روسیه، تنها به دنبال خدشه‌دار کردن موقعیت جمهوری اسلامی ایران بوده و بحث هسته‌ای تنها بهانه‌ای برای منحرف کردن اذهان عمومی است.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان با اشاره به ادعای دروغین آمریکا مبنی بر اینکه "قرار داد ایران و روسیه در رابطه با سلاح است نه قرارداد نفتی" خاطرنشان کرد: این ادعایی بیش نیست، چراکه روس‌ها حتی موشک f300 را به کشورمان تحویل ندادند و این در حالی است که ایران از لحاظ جنگ‌افزاری پیشرفته است.

گفتنی است؛ مقامات نفتی ایران و روسیه اخیرا مذاکراتی برای انعقاد قرارداد نفتی بین همدیگر داشته‌اند که درصورت امضا و اجرای این قرارداد، روسیه در ازای خرید 20 میلیارد دلار نفت به ایران کالا و تجهیزات صادر می‌کند.

همچنین "جک لو" معاون خزانه‌داری آمریکا به همتای روس خود گفت: انعقاد هرگونه قرارداد نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه می‌تواند موجب وضع تحریم‌هایی علیه مؤسسات یا اشخاص مربوط شود.

وزیر دارایی روسیه هم در واکنش به تهدیدات آمریکا علیه قرارداد تهاتر نفتی مسکو-تهران، گفت: این قرارداد در صورت انعقاد براساس قوانین تحریمی سازمان ملل خواهد بود و نه قوانین تحریمی که آمریکا علیه تهران وضع کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار