گزارش/

عضویت فلسطین در کنوانسیون ژنو پایانی بر تجاوزات رژیم صهیونیستی؟

فلسطین جدیدترین عضو کنواسیون ژنو به حساب می‌آید و این کشور به عضویت موافقتنامه‌های چهارگانه ژنو و پروتکل الحاقی اول آن در آمده امری که شاید بتواند به جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین پایان دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ هم‌اکنون فلسطین جدید‌ترین عضو کنواسیون ژنو به حساب می‌آید و این کشور به عضویت موافقتنامه‌های چهارگانه ژنو و پروتکل الحاقی اول آن در آمد.

پس از موافقت سازمان ملل با پیوستن فلسطین به ۱۳ کنوانسیون این سازمان٬ سوییس در روز جمعه اعلام کرد که با درخواست فلسطینیان برای پیوستن به کنوانسیون ژنو موافقت به‌عمل آمده است.

البته بنابر اعلام مقامات سوئیس دولت کشور فلسطین روز دوم آوریل ۱۳ فروردین به این کنوانسیون ملحق شده است.

شایان ذکر است کنوانسیون ژنو پراهمیت‌ترین ماده حقوق بین‌الملل بشردوستانه است چرا که کنوانسیون ژنو مفادی را برای زمان جنگ وضع کرده‌است که از افرادی که دیگر در جنگ نیستند حفاظت و حمایت می‌کند.

درباره کنفرانس‌های چهارگانه ژنو لازم است بدانید کنوانسیون‌های چهار گانه ژنو به عنوان برجسته‌ترین کنوانسیون دربرگیرنده اصول و قواعد قراردادی حقوق جنگ بوده و شامل موارد ذیل است:

در سال ۱۸۶۴ دوازده کشور در نخستین کنفرانس در شهر ژنو موافقت می‌کنند که سربازانی که در جبهه زخمی شده‌اند را جمع آوری کنند و به آن‌ها کمک‌های پزشکی برسانند.

در سال ۱۹۰۶ در کنوانسیون دوم ژنو درباره مفاد کنفرانس ۱۸۶۴ تجدید نظر شد و جمعیت‌های کمک رسانی و خیریه‌هایی که کمک‌های پزشکی می‌رسانند دعوت به همکاری شدند و در سال ۱۹۲۹ کنوانسیون سوم پس از به پایان رسیدن جنگ اول جهانی در ژنو تشکیل شد و در این کنفرانس سه نشان صلیب سرخ، نشان شیر و خورشید سرخ و نشان هلال احمر تصویب شد.

گفتنی است در این کنفرانس مفادی به تصویب رسید که درباره اسیران جنگی بود البته در این کنوانسیون نخستین بار کمیته جهانی صلیب سرخ پایه گذاشته شد که سازمان مرکزی جمع‌آوری اطلاعات در باره اسیران جنگی شد.

در سال ۱۹۴۹ کنوانسیون چهارم پس از به پایان رسیدن جنگ دوم جهانی در ژنو کنفرانسی بر پا کرد و کشور ایران در تاریخ ۸ دسامبر ۱۹۴۹ این کنوانسیون را امضا کرد و در تاریخ ۲۰ فوریه ۱۹۵۷ به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

این کنفرانس درباره گسترش مفاد کنوانسیون‌های پیشین مفاد زیر را تصویب کرد:

● جمع‌آوری و رسانیدن خدمات پزشکی به سربازان و بیمار و زخمی در جبهه جنگ در خشکی

● جمع‌آوری و رسانیدن خدمات پزشکی به سربازان و بیماران جبهه در آب (نیروی دریایی)

● اسیران جنگی

● رساندن کمک‌های پزشکی به غیر نظامیان و بر پا داشتن پرچم صلیب سرخ بالای ساختمان تمام بیمارستان‌ها و یا بیمارستان‌های صحرایی به معنی حفاظت و هدف قرار نگرفتن این مرکز‌های پزشکی

بشردوستان قرن ۱۹به این فکر افتادند که سازمانی مورد اعتماد دول متخاصم و به منظور حمایت از زخمیان زمان جنگ تاسیس کنند و بدین شکل یک سازمان جهانی در قلمرو حمایت از مصدومین جنگ‌ها خواسته و نا‌خواسته در عرصه بین‌الملل پا به عرصه وجود گذاشت و همچنین این امر خود تحولی و نگرشی به حقوق شرکت‌کنندگان در جنگ پدید آورد بدیهی است که صلیب سرخ جهانی نقش عمده‌ای در تصویب کنوانسیونهای مرتبط با بهبود وضع نظامیان زخمی ایفاد نمود.

پس از تاسیس این سازمان جهانی و ابراز دیدگاههای بشردوستانه نسبت به کسانی که در جنگ به نحوی شرکت داشته یا درگیر جنگ می‌شوند، مجامع و دول مختلف درصدد بودند تا نسبت به تهیه قوانین و مقررات لازم‌الاجرای زمان جنگ همت گمارند.

از قدیمی‌ترین کنوانسیون‌های مرتبط با افراد زخمی کنوانسیون ۲۲ اوت ۱۸۶۴ بوده که به امضای تعدادی از کشور‌ها رسیده همچنین اعلامیه مورخه ۱۶ آوریل ۱۸۵۶ پاریس نیز متضمن قواعدی پیرامون جنگ دریایی بوده و نیز قراردادهای دریایی واشنگتن در ۶ فوریه ۱۹۲۲ و قرارداد لندن ۲۲ آوریل ۱۹۳۰ و نیز قرارداد دریایی لندن در سال ۱۹۳۶ همه مبین وضع قواعدی درباره غرق کشتی‌های تجاری دول بیطرف و وضعیت سرنشینان آنهاست که گویای توجه کشور‌ها و دول مختلف به حقوق بشردوستانه است.

کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو به سال ۱۹۴۹ همگی به نحوی در بهبود سرنوشت زخمیان و مجروحان نظامی و غیر نظامی و نیز وضعیت در خصوص اسرای جنگی قواعدی بیان کرده و وضع این قواعد با توجه به تجارب حاصل از جنگ جهانی دوم بر کیفیت و بازدهی آن‌ها موثر واقع افتاده است.

لازم به ذکر است رژیم صهیونیستی از مخالفان سرسخت پیوستن فلسطین به کنوانسیون ژنو است چرا که مفاد مصرح در این کنواسیون همگی رای به محکومیت رژیم اشغالگر قدس می‌دهد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها هشدار داده است که برای عضویت در نهادهای سازمان ملل تلاش نکنند.

کانال ده رژیم صهیونیستی گزارش داده است، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها هشدار داد باید میان توافق با جان کری وزیر خارجه آمریکا و ائتلاف وی، یکی را انتخاب کند.

در همین حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن تهدید فلسطینی‌ها گفت: هرچه شما بیشتر به سوی سازمان ملل بروید، تحریم‌ها علیه شما بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر، تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، ائتلاف کابینه رژیم صهیونیستی در صورت موفقیت توافق با آمریکا و تمدید مذاکرات، در خطر خواهد بود.

از سویی دیگر صائب عریقات رئیس هیأت فلسطینی مذاکره‌کننده عضو سازمان آزادی‌بخش فلسطین با رژیم صهیونیستی این رویداد را تاریخی توصیف کرد و گفت که عضویت فلسطین در این موافقتنامه‌ها به معنی انتقال موضوع فلسطین از دایره خواسته‌های دیکته شده اسرائیل به محدوده حمایت بین المللی است.

عریقات اظهار داشته است: وضعیت کشور فلسطینی که شامل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و به پایتختی بخش شرقی بیت‌المقدس است، به مثابه یک کشور تحت اشغال تلقی می‌شود، درست مشابه وضعیت کشورهایی مانند نروژ، بلژیک، هلند، فرانسه، فیلیپین و کره در جریان جنگ دوم جهانی است که این کشور‌ها تحت اشغال آلمان و ژاپن بودند از این پس رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند بگوید اراضی اشغالی کشور فلسطینی اراضی مورد اختلاف است و هر اقدام آن‌ها مانند شهرک سازی در کرانه غربی و بیت المقدس جنایت جنگی تلقی می‌شود.

عریقات گفته است: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پذیرش عضویت فلسطین در کنوانسیون‌ ژنو را تاریخی جدیدی برای فلسطین و روزی تاریخی در تقویم ملت فلسطین می‌داند.

عریقات افزوده است: محمود عباس نامه امضا شده رئیس جمهوری سوئیس را که در آن از پیوستن کشور فلسطین به کنوانسیون‌ چهارم ژنو و پروتکل الحاقی سال ۱۹۷۷ از روز دوم آوریل ۲۰۱۴ تاکید شده بود را تحویل تحویل گرفته است.

در این نامه آمده است که کشور فلسطین یکی از اعضای امضاکننده کنوانسیون چهارم ژنو به شمار می‌رود و سوئیس به زودی این مساله را به کشورهای امضاکننده اعلام خواهد کرد.

همچنین ریاض منصور٬ نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل در ۱۹ فروردین‌ اعلام کرده بود که این تشکیلات از ۱۲ اردیبهشت‌ به عضویت ۱۳ کنوانسیون سازمان ملل در می‌آید.

گفتنی است به‌دنبال نادیده‌گرفته شدن ضرب‌الاجل ۱۱ فروردین‌ برای آزادی زندانیان سیاسی از سوی رژیم صهیونیستی٬ مقام‌های فلسطینی به‌طور رسمی برای پیوستن به ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی، ۱۳ کنوانیسون سازمان ملل٬ کنوانسیون ژنو و کنوانسیون لاهه درباره قوانین جنگی اقدام کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در مقابل در اعتراض به این اقدام تشکیلات خودگردان فلسطینی٬ برنامه آزادی زندانیان فلسطینی را به حال تعلیق در آورد و این در حالی است که فلسطینی‌ها می‌گویند در صورت تاکید این رژیم بر در پی‌گرفتن چنین اقداماتی٬ آماده‌اند تا درخواست‌های بیشتری را برای پیوستن به آژانس‌ها٬ پیمان‌ها و کنوانسیون‌های دیگر سازمان ملل ارائه کنند.

شایان ذکر است فلسطین در سال ۲۰۱۲ میلادی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

لازم به ذکر است روز پنجشنبه٬ ۲۱ فروردین دبیرکل سازمان ملل با پیوستن فلسطینی‌ها به ۱۳ کنوانسیون این سازمان موافقت کرد.

جالب است بدانید پس از موافقت‌بان کی مون با درخواست عضویت فلسطین در برخی نهاد‌ها و آژانس‌های سازمان ملل و الحاق فلسطین به ۱۳ کنوانسیون بین‌المللی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تحریم مالی تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

در چارچوب این تحریم‌ها، انتقال وجوه مالیات کمرگی و همچنین مالیات ارزش افزوده کالا (به مبلغ ۸۰ میلیون یورو در ماه) که از طریق رژیم صهیونیستی به حساب تشکیلات خودگردان می‌آمد، متوقف شد.

این ۸۰ میلیون یورو، تقریباً دو سوم بودجۀ تشکیلات خودگردان را تشکیل می‌داد که با آن حقوق ۱۵۰ هزار کارمند و هزینۀ وزارتخانه‌ها را پرداخت می‌کرد.

روزنامۀ فرانسوی زبان لوموند می‌نویسد، بخش دیگری از این تحریم‌های اقتصادی شامل عدم شرکت رژیم صهیونیستی در گسترش خط لولۀ گازی در نوار غزه خواهد بود؛ طرحی که سال‌ها پیش توسط تونی بلر، فرستادۀ ویژۀ گروه چهارجانبه در خاورمیانه (متشکل از سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه) پیشنهاد شده بود.

به گفتۀ یکی از مقامات رژیم صهیونیستی، تحریم‌های جدید به دلیل تخطی فلسطین از چهارچوب توافقات صورت گرفته تحت نظارت ایالات متحده آمریکا بوده است.

فلسطینیان توافق کرده بودند که از پیگیری عضویت در نهادهای بین‌المللی و اقامه دعوی علیه رژیم صهیونیستی در طول ۹ ماه مذاکراتی که از ژوئیه ۲۰۱۳ آغاز شده بود، دست بکشند در عوض رژیم صهیونیستی موافقت کرده بود ۱۰۴ زندانی فلسطینی را در چهار گروه آزاد کند.

گفتنی است با پذیرش درخواست فلسطین در نهادهای بین‌المللی، فلسطین به‌طور رسمی به‌عنوان یکی از اعضای مهم کنوانسیون ژنو درمی‌آید؛ کنوانسیونی که رژیم اشغالگر قدس را از ورود به اراضی اشغالی منع خواهد کرد امری که از نگاه سازمان‌های مدافع حقوق بشر گام مهمی در جلوگیری از اشغالگری رژیم صهیونیستی خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار