بندپی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

کسانی که از یارانه انصراف دهند، بیمه رایگان می‌گیرند/آغاز ثبت‌نام بیمه سلامت ایرانیان پس از ثبت‌نام یارانه‌ها/ آمار مشخصی از افراد فاقد دفترچه بیمه نداریم + فیلم

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با بیان اینکه از اول اردیبهشت اقدام به ثبت نام افراد فاقد بیمه می‌کنیم، گفت: کسانی که از دریافت یارانه انصراف دهند تحت پوشش رایگان بیمه قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، "کم و کیف اجرای بیمه سلامت همگانی" شب گذشته 24 فروردین با حضور محسنی بندپی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
بندپی در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر اینکه اولویت اصلی سازمان بیمه سلامت ایرانیان مبنی بر پوشش بیمه اجباری و همگانی آحاد مردم چیست؟ ضمن تقدیر و تشکر از درایت و دقت مقام معظم رهبری پیرامون سیاست‌های کلی حوزه سلامت، گفت:  دولت تدبیر و امید در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برنامه‌های مفصلی را برای بیمه سلامت ایرانیان در نظر گرفته است و سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز آماده اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است.
 
* قانون بیمه همگانی از سال 73 به تصویب رسیده بود

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر پوشش پایه همگانی جامعه بیان داشت: برخی افراد جامعه به دلیل نداشتن درآمد، فاقد بیمه هستند این در حالی است که قانون بیمه همگانی آحاد جامعه از سال 1373 مورد تصویب قرار گرفته است.
 
محسنی‌بندپی با اشاره به این که باید همه مردم کشور را تحت پوشش بیمه قرار دهیم گفت: باید پرداخت‌ها از جیب مردم کاهش یابد این در حالی است که دولت در سال اول مکلف بود که نسبت به بیمه همگانی و اجباری آحاد جامعه اقدام کند.
 
وی با اشاره به این که بیمه پایه همگانی آحاد جامعه یعنی فراگیر کردن بیمه افزود: حدود 80 درصد افراد کم درآمد و بیکار که در حاشیه کلانشهرها زندگی می‌کنند، فاقد دفترچه بیمه هستند، پس باید گفت هزینه‌های نظام سلامت برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست و کمر شکن است.
 
مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به این که در آمریکا 40 میلیون نفر فاقد بیمه هستند ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران نعمت بزرگی در اختیار مردم قرار داده شده به گونه‌ای که مردم تحت پوشش بیمه همگانی قرار خواهند گرفت.
 
* بیمه سلامت شامل افرادی می‌شود که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نباشند

محسنی‌بندپی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه افراد متقاضی بیمه سلامت ایرانیان چه شرایطی باید داشته باشد گفت: اولین شرط داشتن هویت ایرانی است پس باید افراد دارای کارت ملی باشند.
 
وی دومین شرط را نداشتن بیمه از سوی افراد دانست وعنوان کرد: بیمه شدگان باید فاقد بیمه سلامت باشند یعنی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، بیمه کمیته امداد، بیمه نیروهای مسلح و.... نباشند.
 
مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که از چه زمانی ثبت نام‌ها آغاز خواهد شد افزود: نام نویسی از افراد از طریق سازمان بیمه سلامت صورت می‌گیرد به گونه‌ای که اطلاعیه اولیه را در سایت سازمان بیمه سلامت اعلام کرده‌ایم.
 
محسنی‌بندپی با اشاره به سایت سازمان بیمه سلامت ادامه داد: صدور دفترچه برای افراد متقاضی از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام خواهد شد.
 
* آغاز ثبت نام بیمه سلامت ایرانیان از اول اردیبهشت 

وی اظهار داشت: پس از پایان ثبت نام ستاد هدفمندی یارانه‌ها، سازمان بیمه سلامت از اول اردیبهشت اقدام به ثبت نام افراد فاقد بیمه خواهد کرد.
 
مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سهم پرداختی مردم برای این بیمه چه میزان است گفت: روستاییان، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش رایگان بیمه قرار خواهند داد.
 
* کسانی که از دریافت یارانه انصراف دهند بیمه رایگان می‌گیرند

محسنی‌بندپی با اشاره به این که در کل 23 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت به صورت رایگان هستند افزود: کسانی که از دریافت یارانه انصراف دهند تحت پوشش رایگان بیمه قرار می‌گیرند.
 
وی با اشاره به این که همه آحاد جامعه می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند اظهار داشت: در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای روستاییان پوشش کامل بیمه را در نظر گرفته‌ایم.
 
مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان گفت: بیمارستان‌های دولتی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید ملزومات پزشکی را در اختیار بیمه شدگان و بیماران قرار دهند تا در همان بیمارستان اقدامات درمانی صورت گیرد.
 
محسنی‌بندپی سهم بستری را در بیمه شهرها 10 درصد عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: در صورتی که مردم از دریافت یارانه انصراف دهند این پول برای پرداخت هزینه‌های بیمارستانی صرف خواهد شد.
 
*حداکثر پرداختی بیمار در بیمارستان‌های دولتی 10 درصد است

وی با اشاره به این که در بیمارستان‌های دولتی هیچ بیماری نباید برای خرید ملزومات پزشکی به بیرون مراجعه کند ادامه داد: حداکثر پرداختی بیمار در بیمارستان‌های دولتی نباید بیش از 10 درصد در بخش بستری باشد.
 
مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به این که در بخش بستری بیمار باید 30 درصد حق ویزیت پرداخت کند گفت: در بخش بستری بیمار این بیمه شدگان و بیمه شدگان کارکنان دولت بیش از 10 درصد پرداخت نخواهیم کرد.
 
* بیمه‌شدگان روستایی و عشایری 5 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند

محسنی‌بندپی افزود: بیمه شدگان روستایی، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر، بیش از 5 درصد حق بیمه پرداخت نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به این که 60 هزار نفر بیمار خاص دارای کارت هوشمند هستند ادامه داد: این بیماران تحت پوشش صددرصد بیمه قرار دارند یعنی اقلام مصرفی آن‌ها رایگان است.
 
مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اختصاص 2 هزار میلیارد تومان یارانه دارو برای سازمان غذا، دارو و وزارت بهداشت گفت: در شورای سلامت گذاری غذا و دارو به دنبال هم فکری و هم اندیشی هستیم.

وی تصریح کرد: با کمک‌ سازمان‌‌های بیمه‌گر و معاونت غذا و دارو در صدد هستیم تا فرانشیز پرداختی بیماران را کمتر کنیم زیرا بیمارانی که به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا شده‌اند در پرداخت هزینه‌های داروهایشان با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه در سال 92، 9 قلم داروی نازایی تحت پوشش 50 درصدی بیمه قرار گرفت افزود: حدود 270 قلم دارو برای اولین بار تحت پوشش بیمه‌ در حدود 70 تا 90 درصد قرار گرفت.

* اعلام لیست جدید داروهای مشمول بیمه تا پایان اردیبهشت

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه تا آخر اردیبهشت لیست داروهای جدید که مشمول حمایت بیشتر بیمه می‌شود را اعلام خواهیم کرد ادامه داد: هزینه‌های این داروها را بیمه‌ها تقبل خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا بیمه سلامت ایرانیان مشمول بیمه بازنشستگی هم می‌شود گفت: این بیمه فقط بیمه پایه سلامت است یعنی ما برای اولین بار به سمت بیمه‌های بهداشتی سوق پیدا کردیم.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه تا به حال برای بیمه‌های بهداشتی حق بیمه پرداخت نمی‌شد خاطرنشان ساخت: تاکنون 5 خدمت بهداشتی و دندانپزشکی از سوی بیمه‌ها مورد ارائه قرار گرفته است.

* اختصاص 800 میلیارد تومان به نظام سلامت

محسنی‌بندپی آموزش نحوه مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، فلوراید تراپی را در لیست تعهدات بیمه عنوان کرد و گفت: برای اولین بار به سمت آموزش و پیش‌گیری سوق پیدا کرده‌ایم به گونه‌ای که نگاه سلامت محوری باید به نگاه درمان‌محوری تبدیل شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دولت چه منابعی را برای این طرح اختصاص داده است افزود: دولت در قسمت اول فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها 800 میلیارد تومان را برای این منظور در نظر گرفته است.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه باید بتوانیم در سال 93 همه آحاد جامعه را تحت پوشش بیمه همگانی قرار دهیم اضافه کرد: منابع این طرح از طریق فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تامین خواهد شد.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه دغدغه‌های درمان مردم را کم کنیم اظهار داشت: افرادی که تمکن مالی دارند باید از دریافت یارانه چشم‌پوشی کنند تا این منابع به بخش سلامت هدایت شود.

وی با اشاره به اینکه سهم عمده را باید منابع عمومی برای هزینه‌های سلامت تقبل کند گفت: اگر بودجه عمومی دولت در اختیار کسانی که تمکن مالی دارند قرار بگیرد در این صورت 70 درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان افزود: در سال 91، 4.6درصد کسانی که خدمات نظام سلامت را دریافت می‌کردند دچار هزینه‌های فلاکت‌بار درمان شدند. به طوری که برخی از آنان 40 درصد لوازم زندگی خود را فروختند تا خدمات سلامت دریافت کنند و ما باید این دغدغه اساسی را از دوش جامعه برداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تعامل شما با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به چه صورت است ادامه داد: تعامل وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یکدیگر بسیار خوب است به گونه‌ای که جلسات مشترکی در این رابطه برگزار می‌شود.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به هم‌اندیشی و هم‌فکری که از سوی معاونین دو وزارتخانه صورت می‌گیرد گفت: باید کارها را با تعامل و هم‌فکری به جلو پیش ببریم.

* تشکیل 5 جلسه شورای عالی بیمه برای اولین بار در کشور

محسنی‌بندپی با بیان اینکه برای اولین بار در کشور 5 جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شده است خاطرنشان ساخت: برای اولین بار هیچ مسئله لاین‌حلی را در جلسات شورای عالی بیمه نداشتیم.

وی گفت: وزارت بهداشت به عنوان عرضه کننده خدمت در طول این هفته و هفته گذشته 6 جلسه مشترک را برگزار کردیم تا بتوانیم تمامی عوامل حاشیه‌ساز را برطرف کنیم.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وزارت بهداشت در راستای پیشبرد این طرح چه کمکی می‌تواند کند افزود: تولیت نظام سلامت با وزارت بهداشت است به گونه‌ای که در ابلاغیه مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفته است.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه مدیریت مالی و نحوه خرید باید توسط نظام بیمه صورت گیرد اضافه کرد: بسته خدمت، نحوه اجرا و نحوه ارائه خدمت را باید وزارت بهداشت طراحی کند.

وی با اشاره به اینکه باید از طریق نظام اجرا و بیمارستان‌های دولتی به مردم خدمات مورد نیاز ارائه شود گفت: تعرفه‌های دولتی در سال جاری تقریبا نزدیک به قیمت تمام شده است.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه تا پایان بهمن بدهی‌های خود را به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کرده‌ایم افزود: رئیس‌جمهور در 28 اسفند ماه مصوب کرد که 750 میلیارد تومان مطالبات بیمارستان‌های دولتی باید در اختیار سازمان بیمه قرار بگیرد.

* آمار مشخصی از افراد فاقد دفترچه بیمه نداریم

محسنی‌بندپی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا مدیریت منابع برعهده وزارت بهداشت است اظهار داشت: مدیریت منابع باید در اختیار نظام بیمه باشد و حال اینکه این مدیریت با محوریت وزارت بهداشت است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا آماری از افراد فاقد دفترچه بیمه دارید گفت: آمارها مشخص و شفاف نیست و برآورد کلی از این مسئله وجود دارد.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان افزود: سه درصد جمعیت روستایی فاقد دفترچه بیمه هستند یعنی 690 هزار نفر فاقد دفترچه بیمه هستند.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه در حاشیه کلان‌شهرها حدود 22 درصد فاقد دفترچه بیمه هستند خاطرنشان ساخت: جمع این دو حدود 10-12 میلیون نفر می‌شود که فاقد دفترچه بیمه هستند.

وی با اشاره به اینکه 10 تا 13 میلیون نفر بنابر آماری دیگر فاقد دفترچه بیمه سلامت هستند گفت: آیین‌نامه اجرایی و همگانی بیمه سلامت را در دستور کار دولت قرار گرفته است.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان خاطرنشان ساخت: در پنجاهمین جلسه شورای عالی بیمه آیین‌نامه همگانی و اجباری بیمه آحاد جامعه مورد تصویب قرار گرفت به گونه‌ای که در این جلسه اهرم‌های کنترلی برای این منظور در نظر گرفته شد.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه دانشجویان در نیم‌سال اول سال تحصیلی 93-94 باید دارای دفترچه بیمه پایه سلامت باشند بیان کرد: دانش‌آموزان بعد از مقطع سوم ابتدایی باید دارای دفترچه بیمه سلامت باشند.

*دانشجویان رایگان بیمه می‌شوند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه سازوکارهایی را برای بیمه دانشجویان در نظر گرفته‌اید گفت: قبل از هدفمندی دانشجویان با تخفیف ویژه‌ای مشمول دفترچه بیمه سلامت شدند به گونه‌ای که آنها با پرداخت 15 درصد حق بیمه می‌توانستند خود را بیمه کنند این در حالی است که با مصوبه جدید دانشجویان دیگر رایگان درمان می‌شوند و نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند.

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای تجمیع بیمه سلامت و ادغام بیمه‌ها چه باید کرد؟ گفت: بند 8 قانون تجمیع صندوق‌های بیمه درمان را تکلیف کرده است به گونه‌ی که ساختار بیمه باید مورد ادغام قرار بگیرد.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه متاسفانه تا به امروز تجمیع سازمان‌های بیمه‌گر صورت نگرفته است گفت: در شورای عالی بیمه تمرکز بر سیاستگذاری‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم به گونه‌ای که باید رسیدگی به اسناد پزشکی همه صندوق‌ها یکسان باشد.

وی گفت: برای سال 94 پیشنهاد داده‌ایم تا منابع عمومی که برای حوزه سلامت اختصاص پیدا کرده تجمیع شود.

*بسته پایه خدمتی برای 77 میلیون تعریف شده است

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه بسته پایه خدمت را برای 77 میلیون جمعیت مورد تعریف قرار داده‌ایم عنوان کرد: باید نظام عادلانه سرویس‌دهی پایه سلامت صورت گیرد.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه باید همه منابع عمومی اعتباربخش سلامت را تجمیع کنیم اظهار داشت: در سال 93 برای هر ایرانی بسته 24 هزار تومانی پایه خدمت را در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 سرانه 21 هزار تومان در نظر گرفته شده بود افزود: باید منابع تجمیع شود و سپس اقدام به تجمیع ساختارهای صندوق‌های بیمه کنیم.

*باید به سمت ادغام ساختاری بیمه‌ها پیش برویم

مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان با اشاره به اینکه باید به سمت ادغام ساختاری پیش برویم گفت: باید منابع یک کاسه و تجمیع شود.

محسنی‌بندپی با بیان اینکه باید برای ادغام ساختاری نیازمند تجمیع منابع هستیم ادامه داد: منابع صندوق‌ها متفاوت است به گونه‌ای که از کارگران برای درمان 7 درصد، برای روستاییان و عشایر 6 درصد و برای کارکنان دولت هم نیز 6 درصد کم می‌شود.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ، بیمه ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار