بیماری که خون را می‌شکند

فاویسم نوعی بیماری خونی بوده که زمینه ژنتیکی و ارثی دارد، این عارضه در بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، کبدی و کلیوی شایع‌تر است.

شهناز فخرزادگان متخصص خون در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: فاویسم نوعی بیماری خونی بوده که زمینه ژنتیکی دارد و به علت کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول‌های قرمز خونی ایجاد می‌گردد که در اثر برخورد با مواد اکسید کننده، گلبول‌های قرمز منجر به تخریب آنها شده و فرد را با کم‌خونی شدید مواجه می‌کند. 

وی ادامه داد: بیشتر مردم بر این تصور هستند که فاویسم بیماری است که در اثر آلرژی به فصل بهار و همچنین خوردن باقالا بروز می‌کند در حالی که بیشتر بیماری‌های عفونی و ویروسی باعث ایجاد این عارضه می‌شوند. 

گیاه باقالا از جمله موادی است که اکسیژن در آن زیاد تولید می‌شود، از علائم این بیماری می‌توان به زرد شدن پوست، خستگی، کمبود نفس و سفید یا زردی چشم اشاره کرد. 

فخرزادگان گفت: فاویسم در اثر بوییدن و بلعیدن باقالی نیز بروز کرده و بیشتر در افرادی که به طور ژنتیکی دارای کمبود آنزیم گلوکز هستند مشاهده می‌شود از جمله مواردی که می‌توانند باعث بروز فاویسم شوند برخی از داروهای خاص نیز می‌توانند باشند در ضمن عفونت‌هایی که باعث بروز این بیماری می‌شوند التهاب ریه، حصبه و هپاتیت است. 

وی بیان کرد: بهترین راه مقابله با فاویسم پیشگیری است چرا که این عارضه درمان قطعی ندارد و باید افراد از مواجهه و مصرف مواد همولیز کننده گلبول‌های قرمز خونی اجتناب کنند و در اثر کم‌خونی حاد باید سریعا به پزشک مراجعه کرده تا تحت درمان قرار بگیرند، در مواقع کم‌خونی می‌توان از ویتامین E و مکمل‌های آهن استفاده کرد. 

وی اذعان داشت: افراد فاویسمی به دلیل کاهش اکسیژن در این بیماری باید تحت اکسیژن درمانی قرار گرفته و برای جلوگیری از نارسایی کلیوی باید به آنها مایعات وریدی تزریق شود. 

این عارضه در بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، کبدی، عروقی، چشمی و همچنین در پیری می‌تواند شایع‌تر باشد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: خون ، فاویسم ، باقالی ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار