سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

واردات "بنزین" به دلیل آلایندگی بنزین تولیدی "پتروشیمی"ها نیست/ حفظ تولید بنزین در پتروشیمی‌ها

امیری خامکانی گفت: واردات بنزین به علت آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها نیست، وزارت نفت به منظور کاهش مصرف بی‌رویه بنزین و بازگرداندن واحدهای پتروشیمی به تولید تصمیم بر واردات گرفته است.

حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوهبنان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این که آلاینده بودن بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها باید توسط کارشناسان وزارت نفت و سازمان محیط زیست مشخص شود گفت: نمی‌توان گفت بالا بودن آلایندگی در تهران مربوط به بنزین تولید شده در پتروشیمی‌هاست.

وی در مورد کیفیت بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها گفت: کارشناسان برخی از مراجع و نهادهایی که به طور تخصصی حجم آلایندگی‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهند اعلام کردند که بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها کیفیت مناسب را دارد و در حد قابل قبول است.

امیری خامکانی با اشاره به اینکه  با توجه به شرایط تحریم‌ها می‌توانیم بنزین مورد نیاز کشور را با کمک واحدهای پتروشیمی، در داخل تامین کنیم گفت: واردات تا زمانی در کشور ادامه دارد که طرح‌های پالایشی و افزایش ظرفیت بنزین به بهره‌برداری برسد تا بنزین مورد نیاز کشور تامین شود.

*** واردات بنزین به دلیل آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها نیست

وی در مورد دلیل دولت برای واردات بنزین با تاکید بر این که واردات بنزین به علت آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها نیست اظهار  داشت: وزارت نفت به چند علت  به منظور کاهش مصرف بی‌رویه بنزین و باز گرداندن واحدهای پتروشیمی به تولید تصمیم بر واردات گرفته است؛ چرا که وزارت نفت معتقد است تولید و صادرات محصولات پتروشیمی اقتصادی‌تر از تولید بنزین در این واحدهاست.

*** تک‌نرخی شدن بنزین عاملی بر ریشه‌کنی قاچاق سوخت در کشور

امیری خامکانی با اشاره به تبعات مثبت تک نرخی شدن بنزین اظهار داشت: در حال حاضر فضای کمیسیون عمومی مجلس موافق تک نرخی شدن بنزین است زیرا تجربه فاز اول هدفمندی نشان داد که دو نرخی بودن رانت خواری و قاچاق سوخت را بدنبال داشته است.

وی با بیان اینکه دونرخی بودن سودی برای دولت و مردم نداشته، تصریح کرد:طی 2 سال گذشته در واقع بنزین را بطور میانگین با نرخ 475 تومان فروخته ایم یعنی زمانی که بنزین سوپر نرخ 800 تومانی داشت، بنزین آزاد700 و کارتی 400 تومان بوده و آنچه دست دولت را گرفته 475 تومان بوده که ضرر آن بیش از منافع بوده است.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی با بیان اینکه دست دولت برای تک نرخی یا چند نرخی کردن بنزین باز است، خاطرنشان کرد: طبق گمانه زنی ها نرخ تعیین شده برای بنزین حول و حوش 1000 تومان خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار