رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت:

"اهدا عضو" به اتباع خارجی کاملا ممنوع است/با بیمارستان های متخلف برخورد جدی می شود

طبق دستورالعمل وزارت بهداشت در پیوند اعضای اتباع غیرایرانی، گیرنده و دهنده عضو هردو باید خارجی باشند.

دکتر "سجاد رضوی" رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت و درمان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه قانون پیوند ،مصوبه مجلس بوده و دستورالعمل آن را وزارت بهداشت صادر نموده است، بیان داشت:بیمارستان هایی که می خواهند پیوند انجام دهند باید از واحد پیوند اعضا وزارت بهداشت و بیماریهای خاص معاونت درمان مجوز اخذ نمایند. 
 
وی با اشاره به اینکه پس از اخذ مجوز چنانچه پیوند مربوط به بیمار خارجی است مشمول دستورالعمل خاصی می شود، افزود:در پیوند اعضای بیماران خارجی هم گیرنده و هم دهنده عضو حتما باید خارجی باشند و معمولا پیوند باید از نسبیت و فامیل نزدیک یا بیمار مرگ مغزی انجام شود. 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کشور به سمتی حرکت می کند که پیوندها بیشتر فامیلی باشد، تصریح کرد: نباید مسائل فروش اعضا در پیوند را شاهد باشیم و تلاش تمامی دست اندرکاران بر این است که به سمت فروش اعضا نرفته و اندیکاسیون های نسبیت و فامیل و یا پیوند از بیمار مرگ مغزی در این زمینه حاکم باشد.
 
رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه آمارها نسبت به گذشته خوب بوده و این روند در حال اصلاح است، اذعان داشت:چنانچه دهنده پیوند ایرانی باشد و گیرنده عضو یک فرد خارجی، بازار آشفته‌ای ایجاد خواهد شد و اغلب اهدا کنندگان ایرانی به سمت مبالغ هنگفت رفته و دیگر پیوندها برای بیماران نیازمند ایرانی انجام نخواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه انجام اینکار مورد تایید انجمن بین المللی هم نیست، خاطرنشان کرد:اخیرا در برخی بیمارستانها تخلفاتی مشاهده شد که برخورد جدی از سوی وزارت بهداشت و درمان صورت گرفت و حتی منجر به تعطیلی برخی از آنها نیز شد. 
 
وی اعمال قانون را در این زمینه بدون فوت وقت عنوان کرد و اظهار داشت:این مساله مربوط به وضعیت سلامت اخلاقی کشور است و حیثیت و سلامت افراد جامعه را هیچگاه به خطر نخواهیم انداخت.
 
رضوی با بیان اینکه در خصوص پیوند اعضا وارد بحث صرف اقتصادی نمی شویم، ادامه داد:چنانچه باز هم موارد مشابه تخلف دیده شود از تعطیلی بیمارستان و کاهش یک درجه ارزشیابی آن و حتی تعطیلی مطب پزشکان مربوطه اقدام می کنیم.
 
وی در پایان خاطرنشان ساخت:بحث مقدس پیوند با دقت بالا در کشور ما انجام می شود و هیچگاه وجه آن را خراب نخواهیم کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
این چه قانونیه آخه؟؟من مادرم ایرانیه پدرم خارجی.یعنی منم حالا که مادرم ایرانیه نمی تونم کارت اهدای عضو بگیرم؟
United States of America
امیر
۱۴:۲۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۷
سلام چرا اتباع خارجه نمیتونن کارت اهدا عضو بگیرن؟؟بدن من با بقیه چه فرقی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
چرا نباید به اتباع خارجی عضو داد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
سلام
یعنی اگه طرف غیر ایرانی داره میمیره هم نباید بهش عضو داد؟ ایا این مسلمونیه ؟