باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

جنجال 45 دقیقه‌ای رسایی و زنگنه در صحن علنی/ لاریجانی مغلوب همهمه نمایندگان نشد

در حالی در جلسه علنی امروز سوال سه نماینده از وزیر نفت بررسی شد که با حاشیه‌های زیادی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در ابتدای جلسه علنی امروز محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس سوال سه نماینده مجلس از وزیر نفت را جز دستور کار جلسه علنی امروز قرائت کرد که اکثر نمایندگان با در دستور قرار گرفتن این موضوع مخالف بودند.
 
پس از سپری شدن دستورات جاری مجلس ساعت 11 امروز سه شنبه 26 فروردین ماه نوبت به سوال حمید رسایی، روح الله حسینیان و علی اصغر زارعی نمایندگان تهران از بیژن زنگنه وزیر نفت مطرح شد که موضوع سوال دلیل اظهارات خلاف واقع زنگنه که سیاه نمایی نامیده شده بود مطرح شد.  
 
ابتدا سخنگوی کمیسیون انرژی نتیجه بررسی سوال این سه نماینده از وزیر نفت را از تریبون رسمی مجلس به شرح زیر قرائت کرد:

سوال شماره 1287.51963  مورخ 15 آبان 92 حجت‌الاسلام آقایان رسایی و حسینیان و دکتر علی اصغر زارعی نمایندگان تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه مورخ 5 آذر 92 کمیسیون انرژی با حضور جناب آقای زنگنه و معاونان آن و  حجت‌الاسلام رسایی به نمایندگی از سوال کنندگان مورد بررسی قرار گرفت.  
 
در این جلسه نماینده سوال کننده اظهار داشتند آقای زنگنه وزیر محترم نفت با سخنرانی عمومی در سالن اجتماعات باشگاه نفت در جمع کارکنان گفته‌اند که جناب آقای روحانی رئیس‌جمهور به من گفت: یکی از وزرای پیشین نزد من آمد و گفت که من رفته‌ام امارات و خواهش کردم یک مقدار پول گرفتم و آوردم ایران آقای روحانی گفتند وقتی این وزیر رفت من نشستم گریه کردم که وضع کشور چرا باید به گونه‌ای باشد که وزیر ما برود از شیخ اماراتی خواهش کند 4 قران به ما پول بدهد. 

آقای زنگنه تاکنون سه بار تهدید به استعفا کرده است به نظر می‌رسد که سیاه نمایی و فضاسازی مقدماتی است برای موجه جلوه دادن استعفا که بیشتر ناشی از ضعف مدیریت ایشان است اکنون سوال این است که اکنون چنین نقل قولی که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند مورد تایید ایشان است؟ وزیری که از یک شیخ اماراتی با خواهش پول گرفته چه کسی است؟شیخ اماراتی که پول قرض داده چه کسی است؟
 
در پاسخ آقای زنگنه وزیر نفت ابراز داشت: آقای رسایی از مقدمه‌ای که در سوال مطرح کرده‌اند نتیجه گرفتند که بنده می‌خواهم استعفا دهم، بنده تا الان استعفا نکرده‌ام و به نظرم این مباحث هم یک جنگ روانی علیه بنده است، سخنرانی بنده در جمع کارکنان صنعت نفت نبوده بلکه در جمعی بوده که همکاران شهید تندگویان برای بزرگداشت ایشان برگزار کرده بودند، آقای روحانی هم این مطلب را نه به شخص بنده بلکه در هیئت دولت مطرح کردند، این که شیخ که بوده چیزی نفرمودند، وزیر که بوده نگفتند و نگفتند هم که قرض بوده بلکه پول خودمان بوده که با هواپیما آورده‌اند بنده هم این مطلب را نه از باب نقد وزیر و دولت قبلی بلکه از باب این که چرا با این همه پول و موقعیت و قدرت باید به این طریق مشکلاتمان را حل کنیم، ایشان اظهار داشت جمعی که این مطلب را بنده در آن مطرح کردم یک جمع خصوصی متشکل از خانواده شهید تندگویان بوده و معتقدم در انعکاس آن شیطنت شده زیرا بنده هم مخالف انعکاسش بودم.
 
در ادامه آقای رسایی ابراز داشت: شما در مورد یک کارمند دولت صحبت نکرده‌اید بلکه در مورد یک دولت و وزیر بوده که ما هم که حمایت کرده‌ایم انتقاداتی داریم،‌ شما می‌فرمایید آقای روحانی اسم شیخ پول دهنده و وزیر پول گیرنده را ذکر نکرده‌اند اما شما برای پاسخ همین سوال دعوت شده‌اید، می‌توانستید از آقای روحانی بپرسید شاید شیخ مشخص نباشد اما وزیر که معلوم خواهد شد اگر این اتفاق هم افتاده باشد مطرح کردنش در یک تریبون عمومی صحیح نبود.
 
در ادامه برخی از اعضای کمیسیون به دلیل امکان ایجاد فضای منفی در کشور خواستار عدم طرح موضوع از صحن علنی مجلس شدند.
 
در پایان آقای رسایی نماینده محترم سوال کننده اعلام کردند چنانچه پیش از طرح سوال در صحن علنی آقای زنگنه از آقای روحانی اسم وزیر مذکور را پرسیدند و توانستیم با ایشان به جمع بندی برسیم اینجانب از سوال خود انصراف خواهم داد اما کمیسیون مطابق آیین نامه عمل نموده و با توجه به قانع نشدن اینجانب از پاسخ‌های وزیر سوال را به صحن علنی ارجاع دهد.
 
پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی در صحن علنی نمایندگان با همهمه و هیاهو به دنبال اخطار قانون اساسی و تذکر آیین نامه داخلی مجلس بودند مبنی بر اینکه این سوال مربوط به وظیفه اختصاصی وزیر نفت نبوده و نباید در صحن علنی مطرح شود.

نعمتی: سوال رسایی از زنگنه از حب علی نیست از بغض معاویه است / لاریجانی: پاسخ به این سوال جزو وظایف عمومی وزیر است
 
ابتدا بهروز نعمتی نماینده اسدآباد با استناد به اصل 88 قانون اساسی گفت: سوال از رئیس‌جمهور یا وزرا در موردی است که مربوط به  وظایف آن‌ها باشد ولی این سوال جز وظایف وزیر نیست.
 
وی گفت: اغراض شخصی و گروهی بوده و هیئت‌رئیسه باید جواب دهد چرا با طرح این سوال در صحن موافق کرده است.
 
نعمتی در پایان گفت: این سوال از حب علی نیست از بغض معاویه است.
 
لاریجانی در پاسخ به این اخطار بهروز نعمتی گفت: این موضوع در هیئت‌رئیسه بحث شد و درست است جز وظایف اختصاصی وزیر نیست لیکن جز وظایف عمومی می‌تواند باشد و ما نخواستیم حقوق نمایندگان سوال کننده را محدود کنیم.  
 
پس از آن ایرج ندیمی نیز با استناد به ماده 88 و 209 آیین نامه داخلی مجلس گفت: این سوال از وظایف وزیر نیست و هیئت‌رئیسه باید از دستور خارج کند البته پاسخ لاریجانی همان پاسخ نعمتی بود و گفت: این موضوع از وظایف عمومی وزیر است.

تابش: سوال رسایی از وزیر نفت شائبه سیاسی و جناحی بودن آن را مطرح می‌کند
 
هم چنین محمدرضا تابش نماینده اردکان نیز با استناد به اصل 88 قانون اساسی گفت: سوال از وزرا باید در مورد وظایف آن‌ها باشد اما این سوال جزو وظایف وزیر نیست.
 
نماینده اردکان تصریح کرد: کشور در حال حاضر با چالش‌های بزرگی مواجه است و باید به آن موضوعات پرداخته شود.  
 
نماینده اصلاح طلب مجلس هم چنین گفت: سوال از وزیر نفت شائبه سیاسی و جناحی بودن آن را مطرح می‌کند.
 
البته باز هم پاسخ لاریجانی تکراری بود و گفت: در هیئت‌رئیسه نسبت به این موضوع بحث کرده‌ایم.
 
در این لحظه فضای مجلس با دو دو کردن نمایندگان متشنج شد و لاریجانی فضا را مدیریت کرد به طوری که اجازه داد مصباحی مقدم بدون آن که در لیست انتظار اخطار و تذکر دهندگان باشد اخطار دهد.

مصباحی‌مقدم: طرح چنین سوالی از وزیر واقعا نقض قانون است
 
حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی‌مقدم گفت:  من تعجب می‌کنم شما می‌گویید هیئت‌رئیسه موافقت کرده مگر هیئت‌رئیسه می‌تواند با نقض قانون مخالفت کند.  
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: این سوال از وظیفه وزیر نیست و باید سوال کننده اثبات کند که سوالش از وزیر نفت در قلمرو وظایف وزیر است.
 
لاریجانی در پاسخ به اخطار مصباحی مقدم گفت: این اخطار مبهم است و ما در مورد آن فکر کنیم. 

نادران: سوال بنده نزدیک به ده ماه از وزیر نفت در مورد کرسنت مطرح شده اما از دستور خارج شده است

در ادامه الیاس نادران در تذکری از نحوه اداره جلسه توسط هیئت‌رئیسه انتقاد کرد و گفت: سازو کار طرح سوال و کلید خوردن و طرح آن در کمیسیون در ماده 209 آیین نامه مشخص شده است.
 
وی افزود: طبق بند 5 ماده 209 وزیر ده روز فرصت دارد تا با حضور در مجلس پاسخگو باشد ولی .
 
لاریجانی از وی پرسید آیا بدون توضیح هیئت‌رئیسه خارج شده است که نادران گفت آقای تصلی‌بخش گفتند طرح سوال از وزیر نفت با دستور رئیس از دستور کار خارج شده است.
 
نادران خاطر نشان کرد: طبق قانون همه وزرا نسبت به آن چه که در دولت اتفاق می‌افتد مسئولیت مشترک دارند.  
 
لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران نیز گفت: موضوع کرسنت جزو موضوعاتی است که شورای امنیت ملی به آن ورود پیدا کرده است بنابراین ما نمی‌توانیم به آن ورود کنیم.  
 
وی خاطر نشان کرد: این موضوع ریشه دیگری دارد.
 
براساس این گزارش پس از اخطار و تذکر 15 دقیقه‌ای که با مخالفت و همهمه و دو دو کردن نمایندگان همراه بود بالاخره ساعت 11 و 15 وزیر نفت در پشت تریبون قرار گرفت تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد.
 
وی ابتدا سال نو تبریک گفت و از حمایت مجلس از حوزه نفت تشکر کرد.  
 
وی هم چنین گفت: از سوال کردن هم تشکر می‌کنم که این فرصت را خلق کردند.
 
وزیر نفت در سخنان کنایه‌ای نیز گفتند این که این سوال از وظایف وزیر است یا نه از وظایف هیئت‌رئیسه است و من پاسخگو خواهم بود.  
 
زنگنه در بخش اول سخنان خود گفت: توضیحات من همان توضیحاتی است که در گزارش کمیسیون انرژی مطرح شد بقیه حرفهایم را پس از طرح سوال مطرح خواهم کرد.

بلافاصله پس از سخنان وزیر نفت حمید رسایی ساعت 11 و 17 دقیقه سخنان خود را شروع کرد.

وی ابتدا بنا داشت با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی پاسخ اخطاردهندگان را بدهد که با دو دوی نمایندگان مواجه شد و لاریجانی از وی خواست صرف نظر کند.

رسایی: ما به دنبال چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیستیم

طراح سوال از وزیر نفت گفت: در طول دو هفته تلاش‌های زیادی صورت گرفته که سوال ناموجه شده و از مسیر خود خارج شود اما این سوال مسیر خودش را طی کرده است.

وی افزود:بلکه به دنبال این هستیم که آبروی کشور که برده شده اصلاح شود.

وی با بیان این که آیا حفظ آبروی کشور از وظایف وزیران نیست گفت: وزیر نفت در یک جلسه عمومی مسائلی را مطرح کردند که آبروی نظام خدشه‌دار شد به طوری که زنگنه در یک جلسه عمومی می‌گوید چند روز پیش آقای روحانی گفتند وزیر دولت قبلی گفته که رفتند امارات و خواهش کردم یک مقداری پول گرفتم بعد از آن که وزیر گفت من گریه کردم چرا از یک شیخ پول برای کشور می‌گیرید.

رسایی گفت: این سخنان در آستانه 13 آبان گفته شده و آقای ربیعی گفتند که وزیر نفت استعفا می‌دهد .

عضو فراکسیون روحانیون تاکید کرد: بیش از 500 بار موضوع گریه روحانی در روزنامه‌ها مطرح شده است رسانه‌های داخلی و خارجی این موضوع را مطرح کردند و به طور مثال تیتر گدایی دولت دهم از شیخ امارات، دولت احمدی‌نژادی‌اش از شیوخ عرب گدایی کرده و... از جمله این مباحث است.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف وزیر حفظ عزت کشور است

رسایی خاطر نشان کرد: زنگنه در جلسه کمیسیون گفته من که نگفتم وزیر رفته پول قرض کند بلکه رفته پول خودمان را بگیرد فرض اگر رفته پول خودمان را بگیرد باید بگوییم دستت درد نکند این که گریه ندارد.

نماینده تهران تصریح کرد: هم چنین زنگنه گفته این موضوع شیطنت روزنامه‌هاست من نیز به وی گفتم پس چرا شما تکذیب نکردید، توضیح ندادید، اصلاح نکردید.

پس از اتمام سخنان بخش اول رسایی وزیر نفت ساعت 11 و 25 دقیقه برای پاسخ به این سوالات پشت تریبون قرار گرفت.

زنگنه: ما باید ببینیم چه کار کنیم که موضوع بابک زنجانی و رفقایش تکرار نشود.

وی گفت: من گفته‌ام با شعار که نمی‌شود کشور را پیش برد باید با شعور کشور را پیش برد، از سال 84 وقفه‌ای در این راه ایجاد شد و من گفته‌ام افراطی گری باید محکوم شود من پیش امیر قطر رفتم او گفت من غبطه می‌خورم به پارس جنوبی. بنابراین ما باید کاری کنیم که دیگران غبطه نخورند.

وزیر نفت اظهار داشت: من نگفتم رئیس‌جمهور در دولت گریه کردند.

وی افزود: این که وزیر برای گرفتن پول خودمان خواهش کند آیا این عزت است، سیاه نمایی وقتی است که یک چیز سفید را من بگویم سیاه است که من یک واقعیت را گفته‌ام اگر یک سایت زده و صد هزار نفر آن را می‌دانستند شما با کشیدن موضوع به صحن باعث شدید 40 میلیون نفر آن را بدانند.

وی افزود: من نمِی‌گویم شیخ و وزیر چه کسی بود ما که به وزیر یا شخص تعرض نداشتیم.

وی تصریح کرد: ما باید به ظرفیت‌های کشور افتخار کنیم من دلم به حال کشور می‌سوزد با این ظرفیتی که داریم باید کشور یک منطقه باشیم نه این که برویم و خواهش کنیم.

زنگنه تصریح کرد: این که وزیر و شیخ چه کسی بوده مشکلی از کشور رفع نمی‌کند ما باید ببینیم چه کار کنیم که موضوع بابک زنجانی و رفقایش تکرار نشود.

وی در ادامه به موضوعات استعفایش اشاره کرد و گفت: گفته شده بنده سه بار استعفا داده‌ام یک بار آقای ربیعی گفته که اشتباه گفتند من هم گفتم که اشتباه گفتند کسی استعفا می‌کند که ناامید شود من که ناامید نیستم پرشور هستم.

زنگنه تصریح کرد: زمانی که به وزارت دعوت شدم می‌دانستم که به کجا می آییم مشکلات نفت را می‌دانستم و می‌دانم خدا را شاهد می‌گیرم که به آینده کشور و وزارت نفت امیدوارم.

وزیر نفت:من اهل استعفا نیستم مگر این که مجلس و رئیس‌جمهور مرا معاف کنند/ من نه استعفا دادم و نه استعفا می‌دهم

وی تصریح کرد: 23 سال است که وزیر هستم اگر قرار باشد هر سه ماه یک بار استعفا دهند تا به حال باید چندین بار استعفا می‌دادم.

زنگنه خاطر نشان کرد: منت اهل استعفا نیتسم مگر این که مجلس ور ئیس‌جمهور مرا معاف کند

وزیر نفت در پایان گفت: من نه استعفا دادم و نه استعفا می‌دهم سیاه نمایی در کار نبوده و به حمایت مجلس احتیاج دارم.

پس از پاسخ 8 دقیقه‌ای وزیر نفت؛ ساعت 11 و 33 دقیقه حمید رسایی مجددا سوال خود را مطرح کرد.

وی گفت: آقای زنگنه گفتند بنده نگفتم رئیس‌جمهور در جلسه هیئت‌دولت گریه کرده است این در حالی است که صدای ضبط شده شما موجود است.

رسایی خاطر نشان کرد: این اتفاق دروغ است وزیر که نرفته توافق ژنو را امضا کند و خون شهدا را در قبال 4 میلیارد دلار در هشت قسط بدهد، جلوی کرسنت را بگیرید که در بهترین شرایط 8 میلیارد دلار باید خسارت بدهیم.

لاریجانی در تذکر به رسایی: وارد موضوع کرسنت نشوید چرا که این از موضوعات امنیت ملی بوده و به مصلحت نیست

در این لحظه لاریجانی مجددا به رسایی تذکر داد که وارد موضوع کرسنت نشود چرا که این از موضوعات امنیت ملی بوده و به مصلحت نیست.

عضو فراکسیون اصولگرایان در ادامه تصریح کرد: شیخ امارات و شیوخ دیگر و آمریکا و اروپا به گور خواهند برد که از ما آخ بشنوند.

وی تصریح کرد: آقای زنگنه گفتند روزنامه‌ها شیطنت کردند این روزنامه‌ها همان‌هایی هستند که روحانی از آن‌ها حمایت می‌کند.

هم چنین رسایی به نکته‌ای اشاره کرد که وزیر نفت از آن شوکه شد به طوری که خطاب به زنگنه گفت در زمان مدیریت شما ما از وارد کنندگان نفت شدیم.

وی هم چنین تصریح کرد: اگر روحانی گریه نکرده چرا گفتید گریه کرده اگر گریه کرده است که گریه ندارد مشکلات کشور با گریه حل نمی‌شود اگر این گونه است باید مدیریت کشور را به بچه‌ها بسپاریم چرا که آن‌ها بیشتر از همه گریه می‌کنند.

رسایی تاکید کرد: هیچ وزیری این کار را نکرده است اگر وزیری این کار را انجام داده باید برخورد شود.

پس از اتمام سوال و جواب رسایی و زنگنه لاریجانی طبق آیین نامه از رسایی پرسید آیا از پاسخ وزیر قانع شدید یا این که موضوع را به رای نمایندگان بگذاریم در این لحظه باز هم مجلس به همهمه افتاد و اکثر نمایندگان معتقد بودند باید رای گیری شود چرا که می‌خواستند با رای مثبت خود به وزیر نفت به حمید رسایی بفهمانند که موافق زنگنه هستند اما رسایی دست نمایندگان را خواند و گفت: از آن جایی که وزیر نفت حرف‌های خود را پس گرفت اعلام می‌کنم از پاسخ وی قانع شدم باز هم نمایندگان بلند شد و لاریجانی خطاب به رسایی گفت شما فقط یک کلمه بفرمایید که آیا از پاسخ وزیر نفت قانع شدید یا خیر. وزیر نفت در این لحظه گفت من حرف‌های خود را پس نگرفتم.

رسایی: از آن جایی که وزیر نفت گفتند حرف‌هایی که زده شده دروغ است اعلام می‌کنم که من قانع شدم

رسایی مجددا گفت: از آن جایی که وزیر نفت گفتند حرف‌هایی که زده شده دروغ است اعلام می‌کنم که من قانع شدم.

رسایی هم چنین از لاریجانی به دلیل صبر و مدیریت جلسه تشکر کرد.

لاریجانی در پایان گفت: من عمدا ابتدای طرح سوال رای گیری نکردم تا بعدا برداشت دیگری نشود و بگویند چون وزیر نفت بود سوال را از دستور خارج کردم.

سرانجام ساعت 11 و 45 دقیقه سوال رسایی از وزیر نفت با حاشیه‌هایش به پایان رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار