سازمان جهانی محیط زیست هشدار داد؛

فاجعه زیست محیطی تا 15 ساله آینده

کارشناسان آب و هوای سازمان ملل در این گزارش می‌گویند بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای هر سال یک گیگاتن (یک میلیارد تن) افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) خلاصه سومین قسمت گزارش خود را درباره آب و هوای کره زمین در ۳۳ صفحه منتشر کرد. 

کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند فقط یک فرصت پانزده ساله وجود دارد که می‌توان عواقب گرم شدن هوای زمین را تا حدی کنترل کرد و مانع از عواقب فاجعه‌بار آن شد؛ برای استفاده از این فرصت باید استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدشونده سه تا چهار برابر شود. 

به گفته‌ی محققین برای اینکه افزایش دمای زمین کمتر از دو درجه سانتی‌گراد باقی بماند، باید انتشار دی‌اکسید‌کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰، ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند و تا سال ۲۱۰۰ به صفر برسد. 

کارشناسان آب و هوای سازمان ملل در این گزارش می‌گویند بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای هر سال یک گیگاتن (یک میلیارد تن) افزایش یافته است. 

این وضعیت اسفناک روند جامعه جهانی را به فکر کاهش تولید این گازها و تعطیلی نیروگاه‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند انداخته تا با روند کاهش دما و گاز گلخانه ای تا پایان قرن اجرا گردد.
 
لزوم تغییر جدی در روند فعلی 

اتمار ادنهوفر یکی از سه رییس کارگروه مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) می‌گوید: برای جلوگیری از این دستکاری خطرناک در سیستم‌های آب و هوایی، باید از روند دور شویم. 

به گفته آقای ادنهوفر برخی دولت‌ها نگران این بودند این اطلاعات باعث شود برخی دولت‌ها برای خود مسئولیت متفاوتی در این زمینه در نظر بگیرند. 

چین، هند، برزیل و عربستان سعودی در میان دولت‌هایی بودند که با گنجاندن این نمودار در خلاصه گزارش مخالفت کردند. 

بازار انرژی جهانی شش تریلیون دلار ارزش و شش میلیارد مشتری دارد. ارزش آن در سال ۲۰۳۵ به هفده تریلیون دلار می‌رسد. 

کشورهای توسعه‌یافته خواستار بر چیده شدن این تقسیم بندی هستند و معتقدند کشورهایی مثل چین و دیگر کشورهایی که اقتصادشان بسرعت در حال رشد است را نمی‌توان با کشورهای کوچک و اقتصادهای محدود مقایسه کرد اما بسیاری از کشورهای در حال توسعه مایلند این تقسیم‌بندی درآمدی برقرار بماند. 

آنها می‌گویند کشورهای توسعه‌یافته بطور تاریخی مسئول گرم شدن هوای زمین هستند و حذف این تقسیم بندی به آنها امکان می‌دهد که بار مسئولیت خود را به دوش دیگران بیندازند. 

به گفته دیگو پاچکو، رییس هیئت نمایندگی بولیوی این اولین قدم برای کشورهای توسعه یافته است که بگویند تمام کشورها باید مسئولیت تغییر آب و هوا را بپذیرند. 

به گفته‌ی پژوهشگران هر چه روند استفاده از سوخت‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک و تجدیدشونده کندتر باشد رسیدن به اهداف سازمان ملل سخت‌تر و گران‌قیمت‌تر می‌شود که با روند فعلی تا سال ۲۱۰۰، دمای زمین ۳.۷ تا ۴.۸ درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت و سطح آب دریاها ۲۶ تا ۸۲ سانتی‌متر بالا خواهد آمد که نوعی فاجعه زیست محیطی به وجود خواهد آورد. 
 
مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) 

این مجمع که اعضای آن را هزاران دانشمند داوطلب تشکیل می‌دهند، در سال ۱۹۸۸ از مشارکت برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و سازمان جهانی هواشناسی تشکیل شد تا اطلاعات فنی و اجتماعی، اقتصادی در مورد گرم شدن کره زمین را جمع آوری کرده است. 

اما کارشناسان می‌گویند برای حفظ هدف تعیین شده انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۱۰۰ به صفر برسد اما با روند فعلی در سال ۲۱۰۰ جو زمین دو تا سه برابر میزان فعلی از گاز گلخانه‌ای انباشته خواهد شد. 

آنها معتقداند در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ افزایش مصرف سوختهای فسیلی باعث رشد سریع اقتصادی در دنیا شد و تولید این گازها میلیاردها تن افزایش یافت. 
 
این گزارش را صدها کارشناس از پنجاه کشور دنیا تهیه کرده و دانشمندان و نمایندگان دولت‌ها با دقت بسیار تهیه آن را زیر نظر داشته‌اند. متن کامل آن که دو هزار صفحه است چند روز دیگر منتشر خواهد شد. 

مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی در گزارش اول خود بشر را عامل اصلی گرم شدن هوای زمین دانسته بود که برخی از کشورهای در حال توسعه می‌گویند هزینه روی آوردن به سوخت پاک بجای سوخت فسیلی، باید به تناسب بین تمام کشورها تقسیم شود. 

اما در گزارش دوم هشدار مشابه دفعه ی اول داده‌ شد که تغییرات شدید آب و هوا بشر را از نظر تامین غذا، بهداشت، زیر آب رفتن خشکی‌ها خبر داده و افزود ابعاد فزاینده گرم شدن بالا آمدن سطح آب درکره زمین و تغییرات شدید، فراگیر و غیر قابل برگشت اقلیمی را افزایش داده است. 

گزارش دوم همچنین نشان می‌داد که که سیستم‌های طبیعی و انسانی در تمام قاره‌ها و اقیانوس‌ها در دهه‌های اخیر تحت تاثیر تغییرات اقلیمی مختلف قرار گرفته‌اند، از ذوب شدن یخچالها گرفته تا گرم شدن پرمافراست (زمین‌های یخ‌زده). 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.