گنجی که نمی‌بینیم!

گردشگری ایران از توسعه‌ای که شایسته‌ی آن است برخوردار نیست.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
 
براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری (WTO) ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه برای گردشگران خارجی است.
 
اما به نظر کارشناسان این صنعت از توسعه‌ای که شایسته‌ آن است برخوردار نبوده است که از دلایل آن می‌توان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.
 
بی‌خبر بودن سرمایه‌گذاران از زمینه‌های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف داخلی و نیز تبلیغات منفی برخی کشورهای غربی بر ضد ایران از دیگر موانع در راه رشد صنعت گردشگری در ایران است.
 
صنعت گردشگری ایران در مقایسه با سایر کشورهای فعال در حوزه گردشگری نتوانسته کارنامه موفقی از خود بر جای بگذارد.
 
به طور مثال تنها در سال 2007 میلادی حدود 15 میلیون گردشگر خارجی از شهر "دبی" در کشور امارات متحده عربی دیدار کردند این در حالی است که ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعدد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است و درمیان کشورهای جهانگردپذیر رتبه 57 را داراست.
 
براساس آمارهای سازمان جهانی گردشگری (WTO) ازنظر درآمد حاصل از گردشگری کشور آمریکا با 85 میلیارد دلار، اسپانیا با 55 میلیارد دلار، ایتالیا با 38 میلیارد دلار، چین و انگلیس با 33 میلیارد دلار و آلمان نیز با 32 میلیارد دلار، در رده‌های بالای جدول قرار گرفته‌اند.
 
این در حالی است که براساس برنامه سوم توسعه، ایران باید تا پایان برنامه در صنعت گردشگری 18 میلیارد دلار درآمد کسب می‌کرد.
 
کارشناسان معتقدند عدم بهره‌مندی شاغلین مراکز خدمات جهانگردی از تخصص مربوط به این رشته باعث می‌شود گردشگران با مشکل مواجه شوند با توجه به اینکه مهم‌ترین عنصر ارتباطی زبان است، زبانی که صاحبان و افراد شاغل درمراکز خدمات جهانگردی آشنایی با زبان خارجی ندارند قطعا نمی‌توانند به گردشگران خارجی خدمات مناسبی ارائه دهند.
 
براساس آمارهای ارائه شده حدود یک دهم درصد از تعداد کل گردشگران جهان متعلق به ایران است و این رقم با توجه به انواع مختلف جاذبه‌ها و وجود یک میلیون و 200 هزار اثر تاریخی درکشور رقم بسیارناچیزی است در سال 2007 از نظر رشد صنعت گردشگری آسیا با 9 درصد، آفریقا با 7 درصد، اروپا با 6درصد و آمریکا با 4 درصد از بیشترین رشد برخوردار شده‌اند.
 
همچنین از میان 25 کشور برتر در صنعت گردشگری فقط 4 کشور اسلامی مالزی، ترکیه، عربستان و مصر حضور دارند این در حالی است که شرایط ایران برای جذب جهانگرد از هر جهت مناسب‌تر از این کشورها است اما تاکنون نتوانسته سهم قابل قبولی از درآمدهای صنعت گردشگری را در خاورمیانه از آن خود کند.
 
طبق پیش‌بینی سازمان جهانی جهانگردی (WTO) تا سال 2020 میلادی تعداد جهانگردان دنیا به رقمی بیش از 6 میلیارد نفر خواهد رسید و بیش از 50 درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از طریق توسعه این صنعت قابل حل است، اما اینکه سهم ایران  از این صنعت پردرآمد و اشتغال‌‍زا چقدر خواهد بود مشخص نیست.
 
در کمال تاسف کشور ما علاوه بر اینکه در جذب توریست علاقه‌مند به آثار تاریخی موفق نبوده بلکه در زمینه طبیعت گردی به عنوان یکی از شاخه‌های صنعت گردشگری نیز موفق نبوده است به طوری که بر اساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی 50 درصد گردشگران دنیا طبیعت گرد هستند، این در حالی است که در ایران این نوع گردشگران به دو درصد نیز نمی‌رسند از نظر بسیاری از کارشناسان تا هنگامی که از سوی مسئولان، صنعت جهانگردی در کشور به عنوان منبع درآمد تلقی نشود و همچنین فرهنگسازی نیز صورت نگیرد گردشگری رونق پیدا نمی‌کند.
 
در این راه باید کمبود و مشکلات هر استان جداگانه بررسی و مشخص شود و پس از آن برنامه‌ریزی‌های لازم برای رفع آنها صورت گیرد، تبلیغات و معرفی جاذبه‌های ایران در کشورهای  دیگر یکی اقدامات مهمی است که می‌تواند تاثیر زیادی در جذب و ورود گردشگر خارجی به کشور ایفا کند.
 
در طول این سال‌ها مسئولان راه‌کارهای مختلفی را برای جذب گردشگران خارجی مطرح کرده‌اند از آن جمله می‌توان به برگزاری تور، دعوت از نخبگان و هنرپیشه‌های معروف دنیا و سفرای دیگر کشورها اشاره کرد.
 
اما واقعیت این است که دعوت از هنرپیشگان و بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی و ارائه تخفیفات آن هم تنها برای یک هفته یا یک ماه نمی‌تواند مشکلات صنعت گردشگری در کشورمان را مرتفع کند.
 
بلکه آنچه مهم است، ارائه طرح‌ها و برنامه‌های قابل اجرا در جهت رونق بخشیدن به گردشگری داخلی و خارجی است که این موضوع نیازمند توجه بیش از پیش به اقتصاد و فرهنگ و همچنین عزم ملی و مدیریت جهادی است.


گزارش از: حسین برفروشان/


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار