شیراز/

رسوب سالانه 60 تن ریزگرد توسط هر هکتار از جنگل های زاگرس

به گفته کارشناسان، جنگل‌های بلوط زاگرس از ارزش ژنتیکی بالایی برخوردارند و هر هکتار از این جنگل ها سالانه 60 تن ریزگرد را در خود رسوب می‌دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مصطفوی رییس اداره بهره برداری منابع طبیعی فارس گفت: با ادامه پدیده خشکسالی و کشت های بی رویه در کف جنگل در 30 سال آینده جنگلی در فارس وجود نخواهد داشت.

جواهری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان فارس افزود: این معضل در تمام استانهایی که در محدوده رشته کوه زاگرس قرار دارند دیده میشود و برای جلوگیری از خشک شدن این ثروت ملی عظمی جدی لازم است که دولت مردان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

براساس ارزیابی کارشناسان ارزش هر درخت بلوط در جنگل های زاگرس، 169 میلیون تومان تخمین زده شده است.

علاوه بر این 40 درصد از دام‌های کشور در این منطقه قرار گرفته‌اند، ونزدیک به 27 هزار خانوار عشایر و دامداراستان دربیشتر فصول سال دراین ناحیه زندگی می‌کنند.

ابوالقاسمی مدیر طرح زاگرس در ایران در بازدید از طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس در بخش کر و کامفیروزفارس هم گفت :طرح حـفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با هدف توانمند سازی مناطق حفاظت شده و ارتقا آگاهی عمومی در زمینه محیط زیست در سطحی بالغ بر 2 میلیون و500 هزار هکتار از منابع زیست محیطی در بخشهای تولیدی عمده کشاورزی ، منابع طبیعی ، آب و طبیعت گردی در حال اجراست.

بر همین اساس احیای جنگلهای بلوط زاگرس در دستور کار مدیران استان قرار گرفت وطرح های ملی و استانی چندیست درحال اجراست.

طرح صیانت ازجنگل های بلوط فارس شامل کاشت نهال های بلوط وبریدن شاخه های بیمار/اصلاح و تغییر الگوی کشت شامل طرح تکثیرپیازگل نرگس وتغییرالگوی کاشت«زیر آشکوب» از جمله این طرح هاست .

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس می گوید نهال‌های جوان بلوط به داد درختان پیر و خشک شده می‌آیند تا جنگل‌های بلوط از نفس افتاده را دوباره احیا کنند.

وی گفت در هر هکتار 100 نهال کاشته می شود که تا کنون 20 هزار نهال جوان در منطقه دشت برم کاشته شده است./ب


برچسب ها: رسوب ، ریزگرد ، جنگل ، بلوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.