شبکه هاي کامپيوتري –جلسه دهم

هاب يا سوئيچ؟ کدام برای استفاده در شبکه بهتر است؟

هاب يا سوئيچ براي اتصال دستگا هاي مختلف از قبيل رايانه، مسيرياب، چاپگرهاي تحت شبکه، دوربين هاي مدار بسته و .... در شبکه هاي کابلي مورد استفاده واقع مي شود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هاب يا سوئيچ براي اتصال دستگا هاي مختلف از قبيل رايانه، مسيرياب، چاپگرهاي تحت شبکه، دوربين هاي مدار بسته و .... در شبکه هاي کابلي مورد استفاده واقع مي شود.
در وجه ظاهري switch همانند جعبه است متشکل از چندين درگاه اترنت که از اين لحاظ شبيه Hub مي باشد. با وجود آنکه هر دو اين ها وظيفه برقراري ارتباط بين دستگاه هاي مختلف را بر عهده دارند، تفاوت از آنجا آغاز مي شود که Hub بسته هاي ارسالي از طرف يک دستگاه را به همه ي درگاه هاي خود ارسال مي کند و کليه دستگاه هاي ديگر علاوه بر دستگاه مقصد اين بسته ها را دريافت مي کنند در حاليکه در Switch ارتباطي مستقيم بين درگاه دستگاه مبدا با درگاه دستگاه مقصد برقرار شده و بسته ها مستقما فقط براي آن ارسال مي شود. 


اين خصوصيت از انجا مي آيد که Switch مي تواند بسته ها را پردازش کند، در Switch هاي معمولي که به switch layer2 معروفند اين پردازش تا لايه دوم مدل OSI پيش مي رود و نتيجه اين پردازش جدولي است که در Switch با خواندن آدرس سخت افزاري (MAC) فرستنده بسته و ثبت درگاه ورودي تشکيل مي شود.
Switch با رجوع به اين جدول عمليات آدرس دهي بسته ها در لايه دوم را انجام مي دهد، بدين معنا که اين جدول مشخص مي کند بسته ورودي مي بايست فقط براي کدام درگاه ارسال شود.
در شبکه هاي بزرگ Switch ها جدول هاي خود را به اشتراک مي گذارند تا هر کدام بدانند چه دستگاهي به کدام Switch متصل است و با اين کار ترافيک کمتري در شبکه ايجاد کنند.


Switch بطور معمول در لايه دوم مدل OSI کار مي کند ولي Switch هايي با قابليت کارکرد در لايه هاي مختلف حتي لايه هفتم هم وجود دارد. پرکاربردترين Switch در بين لايه هاي مختلف بجز لايه دوم مي توان به Switch layer3 اشاره کرد که در بسياري موارد جايگزين مناسبي براي روتر مي باشند.
از Switch مي توان در يک شبکه خانگي کوچک تا در شبکه هاي بزرگ با Backbone هاي چند گيگابايتي استفاده کرد.

برخي مزيت هاي و قابليت هاي Switch
Switch امکان برقراري ارتباط بين ده ها و گاها صدها دستگاه را به طور مستقيم و هوشمند به ما مي دهد. 
Switch امکان برقراي ارتباط با سرعت بسيار بالا را فراهم مي کند. 
Switch امکان نظارت و مديريت بر عملکرد کاربران را فراهم مي کند. 
switch امکان کنترل پهناي باند مصرفي کاربران را فراهم مي کند. 
Switch امکان تفکيک شبکه به بخش هاي کوچکتر و مشخص کردن نحوه دسترسي افراد به قسمت هاي مختلف را فراهم مي کند.
و ده ها مزيت ديگر

گزارش از حسین جاهدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار