تبریز/

قیچی ساز در ارتفاع 5700 متری شیشاپانگما

فاتح بیشترین قلل 8000 متر ایران فرزند خلف آذربایجانشرقی و تنبریز در راستای ثبت رکورد جهانی خود در حال حاضر به ارتفاع 5700 متری قله شیشاپانگما رسیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،عظیم قیچی ساز کوهنورد مشهور ایرانی که تاکنون 12 قله بالای 8 هزار متر جهان را فتح کرده به تازگی صعود به قله شیشاپانگما را آغاز کرده است.

وی در سایت رسمی خود در خصوص سفرش اینگونه توضیح داده است: به اطلاع دوستان برسانم که در روز جمعه پانزدهم فروردین به کاتماندو مرکز کشور نپال عزیمت کرده و پس از چند روز اقامت در این شهر و انجام امور اداری و گرفتن ویزای کشور تبت، روز چهارشنبه بیستم فروردین، به همراه یک تیم چهار نفره متشکل از دو کوهنورد از کشور آذربایجان و یک کوهنورد آمریکایی از نپال خارج شده و در روز بیست و یکم فروردین وارد خاک تبت شدیم.

با عبور از شهرهای زانگمو، نیالام و تینگری، روز گذشته بیست و چهارم فروردین به کمپ اصلی چینی‌ها به ارتفاع 4900 متر رسیدیم و در حال حاضر در این کمپ مستقر هستیم و به امید خدا، فردا به سمت کمپ پیشرفته به ارتفاع 5700 متر کوهپیمایی را آغاز می‌کنیم.

شیشاپانگما (Shishapangma) با 8013 متر ارتفاع بعنوان چهاردهمین قله 8 هزار متری و تنها 8 هزار متری مستقل در تبت شناخته می‌شود. این قله در جنوب مرکزی تبت، در پنج کیلومتری مرز کشور نپال واقع شده است. در زبان تبتی به معنای " تاجی بر فراز دشتهای پوشیده از چمن" است. شیشاپانگما آخرین کوه 8 هزار متری صعود شده است. (بدلیل بسته بودن مرزهای تبت بر روی خارجی‌ها، صعود به آن توسط دیگر کوهنوردان امکان پذیر نبود) در نهایت در سال 1964 این کوه توسط کوهنوردانی از چین از مسیر شمالی صعود شد.

برای اولین بار، تیم ملی کوهنوردی ایران در بهار 1379 پس از فتح قله چوآیو به شیشاپانگما رفت و سه عضو این تیم در هفتم خرداد موفق به فتح قله شدند./س

 
 
 

 

 

 

برچسب ها: قیچی ساز ، ارتفاع ، متر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.