رضا نجفی: گزارش آژانس نشان دهنده پايبندی ايران به اجرای توافقنامه ژنواست

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بااشاره به انتشارسند دوصفحه ای امروز آژانس، گفت: این سند در واقع روزآمد شده سند قبلی و نشان دهنده آن است که ایران به اجرای اقدامات داوطلبانه طبق توافق ژنو همچنان ادامه می دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛"رضا نجفی"  در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا گفت: اگر چنین مطالبی صحت داشته باشد، مایه تعجب است که در فضای همکاری فعلی با آژانس چنین موضوعاتی مطرح می شود.
نماینده ایران در آژانس تاکید کرد: با اجرای اقدامات طبق توافق ژنو و همچنین اقدامات عملی توافق شده طبق بیانیه مشترک در مورد چارچوبی برای همکاری، ایران اقدامات داوطلبانه ای را به اجرا در آورده که براساس آن تمام ابعاد برنامه هسته ای کاملا شفاف بوده و طبق خود گزارش های آژانس همه فعالیتها صلح آمیز و آژانس هیج انحرافی را تاکنون ثبت نکرده است.
نجفی افزود: مواضع ایران درخصوص اجرای کد اصلاح شده سه ممیز یک و همچنین پروتکل الحاقی که آمانو به آنها اشاره کرده نیز کاملا روشن است. ایران قبلا هر دو را امضا و بصورت داوطلبانه اجرا می کرد ولی با ارجاع غیرقانونی و غیر حقوقی موضوع ایران به شورای امنیت و وضع تحریم های ناعادلانه اجرای انها را متوقف کرد.
نجفی تصریح کرد: لذا اینکه با عدم اجرای پروتکل الحاقی آژانس نمی تواند در خصوص عدم وجود فعالیت های احتمالی اعلام نشده نظر دهد فقط مربوط به ایران نیست و بسیاری از اعضای آژانس که پروتکل الحاقی را یک سند داوطلبانه می دانند آن را اجرا نکرده و همه آنها همین وضعیت را دارند.
نماینده کشورمان در آژانس گفت:این موضوعات اکنون در چارچوب گفتگوها با گروه یک بعلاوه پنج در حال مذاکره است و تا رفع کامل تحریم های ناعادلانه هیچ کس حتی آژانس نباید انتظار اجرای آنها را داشته باشد.
نجفی گفت : اما درخصوص اتهامات و ادعاها که تابحال یک مدرک متقن و موثق در مورد آنها ارائه نشده تنها باید گفت که مایه تاسف است در حالیکه ایران در حال همکاری با آژانس است این موضوعات بدون پشتوانه به رسانه ها کشانده می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار