قطع کمک به تروریستها ؛‌ تنها راه رفع رنج میلیونها آواره سوری

کمک هایی که برخی کشورهای عربی و غربی به تروریستها و شورشیان مسلح می کنند اصلی ترین عامل تداوم بحرانی است که بیش از سه سال گریبان میلیون ها شهروند این کشور را گرفته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ با وجود گذشت سه سال از آغاز جنگ در سوریه هنوز هم بسیاری از مردم این کشور آواره هستند و در حقیقت قربانیان اصلی جنایاتی هستند که تروریست ها و شورشیان مسلح انجام می دهند . با این حال شاید بتوان راه هایی برای پایان رنج و آوارگی میلیونها زن و کودک بی گناه سوری یافت . 

بسیاری از کشورهای غربی و عربی چشمان خود را بر همه آلام شهروندانی بسته اند که به واسطه حمایت آنان از تروریستهای مسلح سر از سوریه درآورده و به اجرای اوامر فرماندهان خود در شهرهای سوریه از جمله قتل سربازان سوری به فجیع ترین روشها یا قتل عام های کل مردم در یک روستا مشغول هستند . کودکان سوری در چنین شرایط بحرانی تنها ناگزیرند منتظر باشند تا حمله ،‌تجاوز یامرگ از سوی شورشیان به سراغ آنها بیاید و همانند همسایه یا دیگر اعضای خانواده خود نوبت قتل آنها توسط یکی از شورشیان فرابرسد . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ کارشناسان معتقدند بحران سوریه شدیدترین نوع بحران انسانی در هزاره سوم است . از آغاز این جنگ بیش از نه میلیون سوری آواره شده اند . هزاران تن از زنان و کودکان در روستاها و شهرها بدست افراد مسلح کشته شده اند . بسیاری از بناهای تاریخی و ساختمان های ادارای ،‌ کارخانجات و زیرساخت های اساسی در این کشور تخریب شده اند . 

این واقعیت وجود دارد که ایالات متحده در اعطای کمک های بشردوستانه به مردم سوریه فعال است اما مهمتر از این کار حل ریشه ای این بحران می باشد . اختلافات میان احزاب مختلف در سنا ،‌ کنگره و دولت آمریکا منجر شده تصمیم گیری این کشور درباره نحوه رفتار در قبل سوریه باعث شده همچنان سردرگمی در سیاست واشنگتن دیده شود . کمک های تسلیحاتی و مالی آمریکا به تروریست ها و شورشیان مسلح از نخستین ماه های آغاز درگیری در سوریه شروع شده است . این کمک ها تاکنون بصورت مستمر با شدت وضعف متفاوت ادامه داشته است . 

نویسنده در ادامه می افزاید : جان کری وزیر خارجه آمریکا در تازه ترین اظهارات خود درباره وضعیت بحرانی در سوریه مدعی است که این کشور راه حلی نظامی ندارد بلکه روش های دیپلماتیک و سیاسی راهکار مناسبی برای بحران در این کشور است . این گفته ها در حالی است که تا چند ماه پیش ناوها و جنگنده های آمریکایی در نزدیکی مرزهای آبی سوریه مستقر شدند تا با دستور اوباما به خاک سوریه حمله نظامی انجام دهند . 

بنابراین نباید برای حل رنج شهروندان بی گناه سوری تنها سخنرانی های جذاب و مخاطب پسند انجام داد بلکه در میدان عمل نیاز به اجرای صحیح راهکار دیپلماتیک وجود دارد . تاکنون اجرای عملکردی سیاسی از سوی دولت آمریکا در قبال سوریه دیده نشده بلکه کمک های بشردوستانه این دولت برای آوارگان سوری که در کمپ های مهاجران در مرزهای ترکیه و لبنان مستقر هستند ، دیده شده است . 

ادعای غرب مبنی بر استفاده دولت سوریه از گاز شیمیایی علیه مردم خود باعث شد تا حدود شش ماه پیش مسکو و واشنگتن توافق کنند که برای توقف تصمیم اوباما برای حمله به سوریه تسلیحات شیمیایی دولت بشار اسد منهدم گردد . این توافق هم اکنون در حال اجراست در حالی که نه نمایندگان آمریکا و نه بازرسان سازمان ملل مدرکی دال بر متهم بودن اسد در استفاده از گاز سارین نیافتند . 

کمتر از یک هفته گذشته گزارش تازه ای از حمله تازه شیمیایی در یکی از شهرهای سوریه اعلام شد . بلافاصله سامانتا پاور ،‌ نماینده ایالات متحده در سازمان ملل درباره این حادثه اظهار نظر کرد و عنوان نمود :‌دلیل استفاده از گاز کلر در سوریه هنوز بر ما روشن نشده و همچنین نمی دانیم که گروه های مخالف و شورشیان مسلح از این سلاح شیمیایی ممنوعه استفاده کرده یا نظامیان ارتش . 

شایان ذکر است که سیمور هرش ،‌ خبرنگار و تحلیلگر سرشناس آمریکایی اخیرا با افشای مطالب و اسنادی اثبات کرده است که استفاده از گاز سارین در سوریه در ماه های گذشته از طریق ترکیه انجام گرفته بود و دولت واشنگتن نیز از این موضوع آگاهی داشته است . به گفته هرش ،‌ محموله گاز شیمیایی سارین از مرز ترکیه برای تروریستها در سوریه فرستاده شده بود . حتی تاریخ استفاده از آن و مکان مورد نظر نیز به آنان اعلام شده بود . 

در انتهای این مقاله آمده است :‌ تنها راهی که می توان برای حل بحران در سوریه انتخاب کرد اتحاد و هم بستگی میان تمام طرف هایی است که بطور مستقیم یا غیرمستقیم در این درگیری سهیم بوده و نقش دارند . کشورهای رغبی باید به این مسابقه تامین تسلیحات برای تروریست ها در سوریه پایان دهند و این حقیقت را بپذیرند که کودتا و به راه انداختن جنگ داخلی در سوریه نمی تواند نتیجه مطلوب آنان را به ارمغان بیاورد . 


انتهای پیام /
برچسب ها: کمک ، آواره ، سوریه ، تروریست ، شهروند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار