تاکید آیات قرآن بر مسئولیت پذیری/ مسئولیت و تفاهم در مدیریت خانواده

درآیات و روایات بسیاری به نقش مردها در زندگی اجتماعی اشاره شده است، مسئولیت و سرپرستی مردان در محیط خانواده فارغ از مسائل اخلاقی بررسی می‌شود اما آیات قرآن این حوزه را در زمینه ایمان و تقوا بررسی می‌کند و می‌گوید: مسئولیت‌ها فارغ از اخلاقیات در زمینه امور اجتماعی و خانوادگی نیست.

حجت‌الاسلام محمد رحیم‌لو در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: با توجه به آیه «الرجال قوامون علی النساء بما فضل الله بعضهم علی بعض و بما انفقوا من اموالهم...» و تاکید به این قسمت از آیه شریفه «الرجال قوامون علی النساء» باید ابتدا درک درستی از «قوام» بودن مرد و دایره شمول آن داشت، تا بتوان به دلیل و فلسفه آن راه یافت.
 
وی افزود: در رابطه با معنای کلمه «قوام» آمده «القوام من القیام و هو اداره المعاش»؛ یعنی، «قوام» مشتق شده از «قیام» و آن به معنای اداره امور زندگی است؛ در تفسیر المیزان نیز به آن اشاره شده است.
 
رحیم لو افزود: گسترده این حکم محدود به روابط خانوادگی است و تنها مسئولیت مرد در سرپرستی کانون خانواده و به دنبال آن برخی از توابع این مسئولیت مانند لزوم تامین نیازهای اقتصادی قابل بحث است نه اینکه درصدد برتری دادن مرد بر زن و یا کوچک کردن جایگاه و مقام زن بپردازد.
 
این کارشناس دینی تصریح کرد: فلسفه این حکم آن است که به طور طبیعی مرد، توانایی بهترین برای اداره خانواده و تامین نیازمندی‌های آن دارد. از طرف دیگر زن نیازمند محیطی امن همراه با آسایش کافی است تا در پرتو آن، بتواند به انجام وظایف دیگری که برعهده او قرار داده شده است. بنابراین ریاست و مسئولیت مرد و در راستای آن تلاش برای اداره و تامین نیازهای خانواده، نه تنها امری شرعی؛ بلکه حقیقتی تکوینی و متناسب با نظام خلقت زن و مرد است.
 
وی افزود: گرچه اسلام با سپردن مدیریت و سپردن خانواده به مردان، تمامی مناسبات میان مرد و زن و تفاوت در روحیات و آفرینش آنان را رعایت کرده است. «بما فضل الله بعضهم علی بعض» به دلیل امتیازهایی که خداوند برای برخی از بندگانش قرار داده است. « و بما انفقوا» به جهت این مخارج زندگی زن و نفقه او به عهده مرد است.
 
حجت‌الاسلام محمد رحیم لو خاطرنشان کرد: برتری‌هایی که خداوند برای مردان قرار داده است، دو مفهوم دارد؛ برتری در توانایی کسب کمال، جهات انسانی، کرامت، فهم و شعور حقایق و برتری از جهت توانایی اداری، اجرایی، قدرت دفاع، تحمل کارهای سخت و سنگین که با توجه به آیه ذکر شده برتری مورد دوم مدنظر است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایات ، تفاه ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار