دکتر روحانی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی:

اقتدار پلیس با ادب و تواضع منافات ندارد/ اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان هفته، ۱۳۹۳/۰۱/۳۰+ فیلم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "نیروی انتظامی وظایف بسیار سخت، گسترده و حساسی دارد"، گفت: سرمایه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه است و یک بخش از سرمایه اجتماعی به دست نیروی انتظامی است. مردم رفتار و تغییر در رفتار حاکمیت را در برخورد نیروی انتظامی می‌بینند. نیروی انتظامی به عنوان بخش بزرگ حاکمیت و نظام برای مردم شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز  در نوزدهمين گردهمايي سراسري فرماندهان نيروي انتظامي با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: لازم می‌دانم به همه پرسنل ناجا بخاطر تلاش بسیار گسترده در ایام تعطیلات نوروزی در جهت خدمت به مردم، امنیت کشور و رفاه حال مسافران خسته‌نباشید عرض کنم.

 

وی با اشاره به عملکرد راهنمایی و رانندگی در ایام نوروز نیز افزود: مخصوصاً از راهنمایی و رانندگی و مسئولان این بخش از نیروی انتظامی که در همه ایام بویژه تعطیلات نوروزی بار سنگینی را بر دوش داشتند و به نحو احسن انجام وظیفه کردند، تشکر می‌کنم.

** کاهش آمار تصادفات نوروز؛ زرگترین تشویق برای راهنمایی و رانندگی و دولت

 

رئیس‌جمهور با اشاره به کاهش تلفات جاده‌ای در ایام نوروز، اظهار کرد: همین که می‌بینیم طبق آمار، تعداد تصادفات کاهش پیدا کرده و تعداد افرادی که بر اثر تصادفات کشته می‌شوند، کاهش یافته است، این بزرگترین تشویق برای راهنمایی و رانندگی و برای دولت خدمتگذار است.

وی کاهش سوانح جاده‌اي را نيازمند همکاري همه نهادهاي ذي‌ربط به ويژه مردم دانست و گفت: ‌نهاد نيروي انتظامي در طي سال‌هاي بعد از انقلاب اسلامي با تغييراتي همراه بود و در اين سال‌ها به فراخور نياز، نهادهاي مختلف در برقراري آرامش و امنيت عهده‌دار وظايفي بودند اما در نهايت شاکله اين نهاد به شکل کنوني درآمده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه "نیروی انتظامی وظایف بسیار سخت، گسترده و حساسی دارد"، گفت: انجام وظیفه نیروی انتظامی با دشواریی‌هایی روبروست. کار نیروی انتظامی با نیروی نظامی متفاوت است و عمدتاً مسئولیت آن برای امنیت ملی است، در بخش‌هایی که با مردم بیشتر در ارتباط هستند ولی نیروی نظامی کمتر ارتباط مستقیمی با مردم دارد.

** سرمایه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه است

 

وی افزود: سرمایه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه است و یک بخش از سرمایه اجتماعی به دست نیروی انتظامی است. مردم رفتار و تغییر در رفتار حاکمیت را در برخورد نیروی انتظامی می‌بینند. نیروی انتظامی به عنوان بخش بزرگ حاکمیت و نظام برای مردم شناخته می‌شود و شکل برخورد و تعامل، به همراه اخلاق، ادب و مهارت نیروی انتظامی را مردم درک می‌کنند.

دکتر روحانی ادامه داد: امنیت معنای بسیار وسیعی دارد، امنیت تنها وظیفه نیروی انتظامی و نیروی مسلح نیست، یک بخشش به عهده فرهنگ است، فرهنگ جامعه باید امنیت را به وجود آورد، دستگاه‌های دیگر هم مسئول هستند آنها باید وارد عمل شوند. در مثال ساده‌تر یک بیماری مسری نگرانی برای جامعه درست می‌کند، هوای آلوده همه را نگران می‌کند این‌ها وظایف پلیس نیست اما در عین حال مربوط به مقوله امنیت است، امنیت امروز معنای گسترده و وسیعی دارد که یک بخش از این امنیت برعهده نیروی انتظامی است.

 

وی تصریح کرد: زمانی به نظر می‌رسید هر چه نیروی ما مخصوصا نیروهای انتظامی، نظامی قدرتمند و قوی‌تر و تعداد بیشتر و حضور بیشتری در خیابان داشته باشند، توانمندی‌شان بیشتر باشد،  قدرت بازویشان بیشتر باشد، امنیت بهتر تامین می‌شود، در سطح دنیا هم این گونه بوده و فکر می‌کردند هر چه نیرو قوی‌تر و برخوردها خشن‌تر باشد، آنجا شرایطی است که امنیت بهتر برقرار می‌شود اما امروز هیچ کس این را قبول ندارد نه اینکه نیروی انتظامی ما باید توانمند نباشد، نه این که باید مجهز نباشد، ما با اشرار و افراد مختلف مواجه می‌شویم گاهی با مجرمین حرفه‌ای مواجه می‌شویم، شرایط متفاوت است باید توانمند و مجهز باشید اما اساس امنیت را تنها قدرت تعیین نمی‌کند اساس امنیت را حاکمیت قانون تعیین می‌کند.

** حاکمیت قانون و اجرای قانون در کشور باید به صورت یک ارزش دربیاید

 

رئیس قوه مجریه بیان کرد: حاکمیت قانون و اجرای قانون در کشور باید به صورت یک ارزش دربیاید، همه باید احساس کنند اگر به قانون عمل کردند این ارزش است و به قانون عمل نکردند این ضد ارزش است، ارزش معیارش قانون است و هیچ چیز دیگر نیست، همه حرف‌های دیگر بی‌اساس است، یک وقتی امام(ره) در بیانی می‌فرمود حکومت اسلامی معنایش قانون خداست و قانون کشور ماست که مورد احترام ماست چون قانون کشور را اجرایش را لازم می‌دانیم، تخلفش هم موجب تعقیب است چون قانون جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر ما در کشور قانون را ارزش کردیم یعنی من پلیس را ببینم بیا نبینم، دوربین در جاده باشد یا نباشد، بدانم این پلیس گذشت می‌کند یا نمی‌کند، یا مقررات را دقیقا اجرا می‌کند، این‌ها برایم مطرح نباشد؛ اجرای قانون برایم مهم است و کاری به کار کسی ندارم و تخلف از قانون به عنوان ضد ارزش است، اگر این بشود فرهنگ، این سرآغاز نظم و آرامش و امنیت همه چیز است.

** برای آنکه نظم و امنیت و سایر قوانین مورد نظر پیاده شود مردم باید همراه باشند

 

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: این فرهنگ در کنار حضور نیروی انتظامی با هم می‌تواند در آن جامعه امنیت به معنای واقعی کلمه را ایجاد کند، در یک کشور برای آنکه نظم و امنیت و سایر قوانین مورد نظر پیاده شود مردم باید همراه باشند، مردم باید قانع باشند شما باید اول از طریق رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون و با مردم حرف زدن باید مردم را قانع کنید.

وی ادامه داد: بعضی از مردم آن چیزی که بنده منکر می‌دانم را اصلا منکر نمی‌دانند، ممکن است قانون منکر بداند جامعه منکر نداند، اسلام که مورد احترام همه ماست گاهی یک قانونی می‌شود قانون اسلام است یک جمع یک جور دیگر تفسیر می‌کنند، ما اول باید مردم را قانع کنیم که این کار، کار معروف و این کار، کار منکر است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: یک وقتی در خیابان پلیس وارد عمل می‌شود وقتی شروع به عمل می‌کند همه خوشحالند و در دل دعا می‌کنند، این یک کار پلیس است،‌ ما باید معروف را معروف کنیم و منکر را منکر، امر به معروف مرحله بعد است اول باید به مردم بگوییم این کمربند بستن در این ماشین معروف است، نبستنش منکر است اول باید ترویج و تبلیغ کنیم و بعد بگوییم جریمه دارد.

دکتر روحانی گفت: در ابتدا کمربند بستن را مسخره می‌کردند، آرام آرام این شد معروف و جا افتاد، الان می‌شود به راحتی امر کرد به این مردم و گفت لطفا کمربند را ببند، چرا نبستید که نهی از منکر است، این‌ها شدنی است، پس ما باید معروف و منکر را در جامعه جا بیندازیم، یکی از اشکالات ما در نظام فرهنگی همین است که فکر می‌کنیم آن چیزی که در ذهن من طلبه است همه مردم آن گونه فکر می‌کنند، درحالیکه این گونه نیست، در جایی که مردم کاری را شایسته و روا بدانند یک جور برخورد می‌کنند اگر ناروا و ناشایست بدانند یک جور دیگر برخورد می‌کنند.

وی افزود: شما با اراذل و اوباش مبارزه می‌کنید و همه تشویق می‌کنند، همه تایید می‌کنند، همه می‌گویند این کار درست است، اما یک وقت هم کاری پلیس انجام می‌دهد که همه نگاه می‌کنند و می‌گویند این کار دیگر چیست؟ ممکن است کار درست باشد اما برای مردم جاافتاده نیست .

** پلیس باید دانش بنیان،‌ مجهز و مقتدر باشد

دکتر روحانی تصریح کرد:  پلیس باید مقتدر باشد ،‌ پلیس باید مهارت حرفه‌ای داشته باشد، پلیس باید دانش بنیان باشد که این به معنای اپتیک و الکترونیک بودن نیست اما دانش‌بنیان معنی اش این است که هر کاری می‌کند با پژوهش باشد و باید بازخوردهایش را بررسی کند، پلیس باید فعالیتش دانش بنیان باشد و مجهز و مقتدر باشد، البته همه اصول اخلاقی انسانی را باید مراعات کند، اقتدار با ادب و تواضع منافات ندارد، بعضی فکر می‌کنند پلیس اگر تواضع کند طرف پررو می‌شود در حالیکه این جور نیست.

وی افزود: جامعه ما به این صورت نیست. یک سری آدمک‌هایی هستند که ویژگی‌های خاص خود را دارند از آن عده کم باید ما بگذریم، اولا مردم ما مردم بسیار فهیمی هستند و در مقاطع حساس، تصمیم‌های شگرفی می‌گیرند، خوب می‌فهمند که چه می‌گذرد،‌ مردم خوب می‌فهمند و درک می‌کنند.

** اخلاق، نحوه برخورد و نحوه تماس پلیس با مردم می‌تواند مبلغ نظام و اسلام باشد

رئیس‌جمهور ادامه داد: شما مسئولیت بسیار سنگین شرعی بر دوش دارید وقتی شما با مردم مواجه می‌شوید این گونه در نظر بگیرید که مشا نماینده یک نظام هستید، شما اخلاقتان، نحوه برخوردتان و نحوه تماستان با مردم و کلامتان می‌تواند مبلغ نظام و اسلام ما باشد و در مقابل خدای ناکرده می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

دکتر روحانی بیان کرد: آدمی که خلاف کرده و جرم کرده و جنایت کرده وقتی پلیس با وی مواجه می‌شود دستگیرش می‌کند و در نهایت به عنوان ضابط برایش پرونده تشکیل می‌دهد، اولین کار کارشناسی توسط کلانتری و نیروی انتظامی تشکیل می‌شود، این قضاوت که کار سختی است درست است به عهده قاضی است ولی آغازش به عهده شماست، شما هیچ وقت نباید اجازه دهید عصبانیت در پرونده دخالت بکند، چرا که قاضی آنقدر وقت ندارد حتی بازپرس قبلش وقت ندارد، گزارش شما خدای ناکرده قاضی را در یک مسیری می‌برد که مسیر دقیق و درستی نیست، مسئولیت شما سخت است، اجر شما هم البته زیاد است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: از ذهنمان بیرون نرود که کشور مال مردم است، هیچ تردید نکنید که شرعا، عرفا، قانونا، تمام مقامات کشور بدون استثنا منتخب مردم هستند و با رای مردم مشروعیت پیدا می‌کنند؛ یا مستقیم یا غیر مستقیم مردم او را انتخاب می‌کنند، همه ما در هر مسئولیتی هستیم باید خودمان را خادم مردم بدانیم، صاحب کشور مردم هستند.

دکتر روحانی اضافه کرد: با ادب و اخلاق باید با جرم برخورد شود ، در اسلام یک دزد باید مجازات شود، یک آدم عادی هر چه مجازات که خدا تعیین کرده همان باید بشود نه بیشتر، یک کلام اضافه، یک لحن تند ، حتی برای اعدامی‌ها هم حق ندارید به او فحش دهیم و توهین کنیم. قانون خداست یا قانونی است که مجلس تصویب کرده و مال مردم است، ما مجری هستیم و حق نداریم کم و زیاد کنیم، این وظیفه و رسالت ماست که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی اظهارداشت: پلیس اساسا در دل مردم جایگاه خوبی دارد، منزلت اجتماعی خوبی دارد، اگر یک جلایی تخلفی باشد مردم این را به حساب پلیس نمی‌آورند البته در هر جمعی امکان خطا وجود دارد، مردم ما قدردان و قدرشناس شما هستند و دولت هم در حد توان هر چه بتواند کمک می‌کند.

دکتر روحانی ادامه داد: امسال هم جزء سال‌هایی بوده که ما در تخصیص اعتبارات حتی بیش از 100 درصد اعتبار به پلیس تخصیص دادیم، اما حس می‌کنیم که جایگاه شما و برنامه‌هایی که پیش رو داریم چقدر حساس و مهم است، شما باید به یاری دولت بپاخیزید مردم باید کمک کنند پلیس باید کمک کند همه دست به دست هم دهیم.

** اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان هفته

وی تصریح کرد: ما در همین هفته و احتمالا تا پایان هفته مرحله دوم یارانه‌ها را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم، این تکلیف، تکلیف قانون است و باید آن را اجرا کنیم، طبق این قانون ما از مردمی که نیاز دارند خواستیم ثبت نام کنند، در سال 93 یارانه باید به افرادی داده شود که نیازمند هستند و متقاضی هستند، این را قانون می‌گوید و لذا امیدواریم مردم برمبنای مسئولیت شرعی و ملی اقدام کنند، البته دوره ثبت نام تمام شده امروز و فردا برای آن‌هایی که می‌خواهند انصراف دهند کار پایان می‌گیرد و ما برای اجرا وارد عمل می‌شویم .

** ما دولتی را تحویل گرفتیم که 20 هزار میلیارد تومان بدهکار برق بود

رئیس جمهور گفت: مصوبه‌ای داشتیم که البته سال گذشته بود که برق 24 درصد گران شود، در اجرا به محض اینکه چند گزارش به من رسید مسئولین وزارت نیرو را خواستم و صحبت کردم و دیدیم که یک تقسیر دیگر از مصوبه دولت شده است، البته می‌دانم شرکت برق مشکلات و بدهی زیادی دارد، دولت بدهی زیادی به تولید کنندگان برق دارد، ما دولتی را تحویل گرفتیم که 20 هزار میلیارد تومان بدهکار برق بود، ما که نتوانستیم بدهی را بدهیم باید امسال و سال‌های آینده به تدریج این بدهی را پرداخت کنیم .

وی بیان داشت: در دولت ما تلاش داریم که به مردم فشار نیاید، ما شیب بسیار ملایمی را شروع کردیم، گرانی‌هایی از سال 89 شروع شد،‌ در حالی که بنا بود این قانون هدفمندی یارانه‌ها ظرف 5 سال تمام شود جز قدم اول قدمی برداشته نشده است، شیب بسیار ملایمی خواهیم داشت شماها هم کمک خواهید کرد که ان شالله قانون اجرا و پیاده شود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در مسئله اقتصاد مقاومتی و اقتصاد و فرهنگ که هر دو تاکید مقام معظم رهبری است در اجرایش نیاز به نیروی انتظامی است، تا قاچاق هست نمی‌توان اقتصاد مقاومتی درست کرد، شما باید کمک کنید تا سیاست‌هایی که رهبری ابلاغ کردند بتوانیم اجرا کنیم مدیریتش هم باید درست باشد و مردم هم باید عزم ملی داشته باشند، شما باید ما را یاری و کمک کنید. شما در این بخش مسئولیت سنگینی را بر دوش دارید.

** ما نیاز داریم کشور را از رکود خارج کنیم

وی تصریح کرد: اجرای اقتصاد مقاومتی به نفع کشور است، ما نیاز به تحول در اقتصاد داریم، ما نیاز داریم کشور را از رکود خارج کنیم، یکی از هدف‌های بسیار مهم ما امسال این است که کشور از رکود خارج شود و بتوانیم رونق افتصادی ایجاد کنیم، مسئله اشتغال و بیکاری که امّ‌الفساد است باید حل شود، خیلی چیزها ناشی از فقر است، این مرحله آخر است که شما باید وارد عمل شوید، برای این کار اشتغال بسیار مهم است، ما باید اقتصاد را رونق دهیم و حرکت دهیم برای حلو و باید همه دست به دست هم دهیم نیروی انتظامی هم به رسالت و وظیفه‌اش عمل کند.

رئیس جمهور در پایان اظهارداشت: نیروی انتظامی و مسئولین حفاظت مسئولیت بسیار سنگینی را در ناجا به عهده دارند، چرا که ناجا در تعامل با مردم است حضور شما و دقت شما همه این‌ها بسیار موثر است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار