عسگري آزاد:

پرهيز از موازي كاري در "نظام اداري" دولتي/ دولت از "دفاتر پیشخوان" حمایت می‌کند

جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: تقويت دفاتر پیشخوان، سیاست کوچک سازی دولت، استاندارد سازی خدمات، کاهش سفرهای درون شهری و توسعه بخش خصوصی را محقق کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمود عسگري آزاد در نخستین جلسه کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیر دولتی در دولت جدید که با حضور اعضای این کارگروه تشکیل شد، اظهار داشت: حمایت دولت یازدهم از عملکرد موثرتر دفاتر پیشخوان در چارچوب تقویت بخش خصوصی، واگذاری امور تصدیگری به مردم و چابک سازی و متناسب سازی ساختار دولت خواهد بود که همه این موارد هم‌اکنون در دستور کار دولت است.

وي ادامه داد: برای تقویت نقش دفاتر پیشخوان باید با جدیت و به صورت کارشناسانه مسائل و مشکلات موجود را پی‌گیری کنیم، اگر مصوبات اجرا نشده است آنها را اجرایی کنیم، اگر ضعفی در قوانین هست آنها را اصلاح و ویرایش کنیم تا بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که هم رضایت مردم تامین شود و هم برنامه‌ها و اهداف دولت در ایجاد این دفاتر به طورکامل جامه عمل بپوشد.

جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ، تورم ساختارها و پست‌های اداری و چسبندگی سازمان‌ها به خدماتی که مستقیما توسط آنها ارائه می‌شود را از معضلات و آفات نظام اداری و دولتی کشور دانست و گفت: دستگاه‌ها باید تا سرحد امکان خدمات خود را به دفاتر پیشخوان بسپارند و بعد از واسپاری این خدمات، وارد رقابت ناعادلانه با آنها نشوند و تنها در این صورت است که مجموعه اهداف متصور از  شکل‌گیری دفاتر پیشخوان قابل دستیابی خواهد شد.

عسگري آزاد افزود: ایجاد دفاتر پیشخوان دولت یکی از اقدامات ارزنده دولت دهم است که می‌تواند همزمان سیاست کوچک سازی دولت، تسهیل و تسریع امور شهروندان، استاندارد سازی خدمات، کاهش تردد و سفرهای درون شهری و چابک سازی و توسعه بخش خصوصی را محقق کند.

وي تصريح كرد: چون عملکرد و موفقیت این دفاتر متکی بر فعالیت،مراجعه و نظر مردم است ما کاملا از آن حمایت می‌کنیم و رایزنی‌ها و مشورت‌های خود با دستگاه‌های مختلف اجرایی برای واگذاری خدمات به این دفاتر را با جدیت و با استفاده از اهرم‌های قانونی دنبال خواهیم کرد.

در ادامه اين جلسه حاضران ضمن ارائه گزارشی از روند شکل گیری دفاتر پیشخوان،  اهداف، کارکردها و بستر فعالیت این دفاتر، برخی از چالش‌ها و تنگناهای موجود در مسیر فعالیت این دفاتر را بیان کردند و تصمیماتی را برای کارآمدسازی این دفاتر و تداوم رایزنی‌های موثر در این مسیر اتخاذ نمودند.

به گفته رئیس کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی و غیردولتی در حال حاضر نزدیک به 70هزار نفر در حدود 18 هزار دفتر پیشخوان مشغول کار و خدمت رسانی هستند که نمونه خوبی از تقویت بخش خصوصی و اشتغال پایدار است و ما باید کمک کنیم که حوزه فعالیت و کیفیت خدمات در این دفاتر مطلوب تر شود.

عدم همسانی عملکردها و رویه‌های ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان، اندک بودن تعداد خدمات ارائه شده، عدم واگذاری خدمات از سوی دستگاه‌های اجرایی به دفاتر پیشخوان، تفاوت قیمت‌ خدمات مشابه در دفاتر مختلف، سهم خواهی دستگاه‌های دولتی در زمینه صدور مجوز دفاتر پیشخوان از جمله مشکلاتی بود که اعضای کارگروه در مورد آنها اشتراک نظر داشتند.

همچنین حاضران نبود امکان نظارت دقیق و مستمر کانون دفاتر بر عملکرد دفاتر، موازی کاری دستگاه‌های دولتی در خصوص خدماتی که به دفاتر پیشخوان واگذار کرده‌اند و رقابت ناعادلانه این دستگاه‌ها با دفاتر در ارائه خدمات و عدم تمکین دستگاه‌ها به ابلاغیه‌های کمیته راهبری دفاتر پیشخوان را نیز از جمله مواردی اعلام کردند که باید آنها را به طور جدی مورد توجه قرار داد و برای رفع آنها تلاش کرد.  

انتهاي پيام/
برچسب ها: پیشخوان ، اداری ، حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار