بدنبال تنش‌های فزاینده بین واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین؛

"دلار آمریکا" در حال از دست دادن سلطه خود در تجارت جهانی است

یک تحلیل‌گر می‌گوید در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین، دلار امریکا در حال از دست دادن سلطه خود روی تجارت جهانی است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، ویلیام انگدال در مقاله ای نوشت روسیه و شرکای تجاری آن در حال ایجاد جایگزین‌هایی برای استفاده از دلار برای روابط بازرگانی بین خود هستند.

این تحلیل‌گر افزود: دولت آمریکا به منظور نجات بانک‌های ورشکسته وال استریت بواسطه آنچه فدرال رزرو "تسهیل کمی" می‌نامد، بصورت نامحدود اسکناس چاپ کرده است.

انگدال اظهار داشت: تصمیم واشنگتن مبنی بر ترتیب دادن کودتای نظامی در اوکراین ... سلطه امریکا را به انزوا کشانده و عرصه را برای یک جهان چند قطبی که در آن همکاری مسالمت آمیز جانشین تهدیدهای نظامی و سلطه یک ابرقدرت نظامی می‌شود باز کرده است.

وی گفت: اعمال تحریم احمقانه از واشنگتن علیه روسیه به دلیل جدایی کریمه از اوکراین، مسکو را وادار کرد که با فروش اوراق گازپروم به پول یوان چین و نه دلار، (به اقدام امریکا) واکنش نشان دهد.

این تحلیل‌گر نوشت: تهدیدهای احمقانه باراک اوباما مبنی بر تحریم مسکو صرفا باعث می‌شوند روند تمرکز شرکت‌های بزرگ روس مانند گازپروم و نوریلسک نیکل روی بازار آسیا تسریع شود.

وی گفت: در پی کودتای مورد هدایت ناتو در اوکراین و بحران متعاقب آن دیگر کشورها به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار