معاون طب سنتی وزارت بهداشت:

سیاست‌های ابلاغی، طب سنتی را در نظام سلامت نهادینه می‌کند

دکتر خدادوست با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی طب سنتی را در نظام سلامت نهادینه می‌کند گفت:‌ با اجرای این سیاست‌ها می‌توانیم طب سنتی را در کشور احیا کنیم.

دکتر محمود خدادوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: با اشاره به اینکه بند 12 سیاست‌های ابلاغی رهبر با شش جزء و مرتبط با طب سنتی بوده است گفت: در این سیاست‌ها از صفر تا 100 مسائل طب سنتی دیده شده و کاملا به صورت هدفمندانه به این طب پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی باید در کشور توسعه و نهادینه شود و جزئی از نظام سلامت شود عنوان کرد: ‌اولین جزء این بند ترویج و کشت گیاهان دارویی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی است کشور ما منابع غنی گیاهان دارویی است که با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم از این فرصت استفاده بهینه کنیم و فرآورده‌های طب سنتی زیر نظر وزارت بهداشت تولید و عرضه شود. 

وی به جزو 3 اشاره و تصریح کرد: تبادل تجربیات با سایرکشورها در زمینه طب سنتی بند 3 جزو 12 است علی‌رغم اینکه طب سنتی ایرانی از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است اما متأسفانه این رشته به دلیل سیاست‌های غلط نتوانست رشد پیدا کند و آموزه‌های خود را با دیگر کشورها مبادله کند و امروز به جای اینکه طب سنتی با نام ایران شناخته شود با نام چین، هند و دیگر کشورها شناخته شده است بنابراین باید برای احیای این طب تلاش زیادی کنیم.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: جزو چهار نظارت بر آموزش و ارائه خدمات درمانی و دارویی طب سنتی است در حال حاضر جو کشور در خصوص استفاده از داروهای گیاهی تا حدی مناسب است اما در این بین افراد سودجویی هستند که با نام طب سنتی سودجویی می‌کنند چراکه واقعا نظارت‌ها بر حوزه طب سنتی بسیار ضعیف است و باید با این سیاست‌ها نظارت ما تشدید شود تا آنچه که به عنوان طب سنتی ارائه می‌شود واقعا خدمات طب سنتی باشد.

وی افزود: برقراری تعامل و تبادل منطقی در طب نوین با طب مدرن جزو پنجم بند 12 است در واقع باید پزشکان در کنار طب مدرن از طب سنتی استفاده کنند تا این طب در حوزه سلامت نهادینه شود که در راستای این امر قرار است که واحدهایی برای آشنایی با داروهای گیاهی و طب سنتی وارد دروس دانشجویان شود.

وی در پایان با اشاره به جزو شش یعنی "اصلاح سبک زندگی" در عرصه تغذیه خاطرنشان کرد: شعار طب سنتی ایران حفظ سلامتی است و با ارائه راهکارهایی که در حوزه‌های مختلف به خصوص تغذیه می‌دهد می‌تواند یک راهنمای کامل برای اصلاح سبک زندگی باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار