واعظ آشتیانی: ورشکست کنندگان باشگاه خود را رابین هود معرفی می کردند

مدیرعامل پیشین استقلال از راهکارهای خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس صحبت و تاکید کرد که وزیر ورزش باید در این راه مراقب همه چیز باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،امیر رضا واعظ آشتیانی  در مورد بدهی استقلال در زمان مدیریت خودش،‌ خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس و ... صحبت کرد که متن این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

عوام‌فریبی بخشی از کار برخی مدیران ما شده است

واعظ آشتیانی در مورد عملکرد استقلال در فصل گذشته گفت: من از نظر فنی نمی‌توانم اظهار نظر کنم. از نظر مدیریتی مواردی که وجود دارد این است که میانگین سنی استقلال در این فصل بالا بود و همه این موضوع را می‌دانند. این مسئله، هم به موارد مدیریتی و هم به جنبه‌های فنی برمی‌گردد. از نظر مدیریتی دلیلی ندارد وقتی یک مربی هر بازیکنی را که می‌خواهد جذب شود اما متاسفانه در باشگاه‌های ما به دلیل نبود کمیته فنی تصمیم‌گیری به عهده سرمربیان و مدیران است و هر بازیکنی را که بخواهند به تیم می‌آورند. 

وی افزود: قراردادهایی که تا نیم فصل منعقد می‌شود و ناتوانی در جمع کردن حاشیه‌های تیم و مسائلی که از نظر روحی‌ و روانی در باشگاه ایجاد می‌شود از مواردی است که باید آنها در نظر گرفت.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال عنوان کرد: من در مورد مدیریت کلی در فوتبال‌مان صحبت می‌کنم و باید بگویم امروزه مدیریت در همه جا حرف اول و آخر را می‌زند. متاسفانه ما به مدیریت در فوتبال اهمیت نمی‌دهیم. امروزه باشگاه‌ها، کمپانی‌ها و شرکت‌هایی موفق هستند که از مدیریت کلان استفاده می‌کنند. دیگر برای مدیریت یک کارخانه از مهندس استفاده نمی‌کنند بلکه از افرادی بهره می‌برند که با مسائل مدیریتی کاملا آشنایی  دارند و به منابع انسانی کاملا توجه می‌کنند.

واعظ آشتیانی ادامه داد: یک مدیر باید به شکل کامل با مسائل اقتصادی و فرهنگی مجموعه خود آشنایی داشته باشد اما به این موارد اهمیت داده نمی‌شود و اینجا با بمب ترکاندن و حرف‌هایی که ارزشی ندارد مدیریت می‌کنند. بخشی از کار برخی مدیران عوام‌فریبی شده و با سوار شدن بر این موج‌هایی که ایجاد می‌شود کارشان را پیگیری می‌کنند. اینها نکاتی است که در بعضی از باشگاه‌های ما رعایت نمی‌شود.

هر کسی استقلال و پرسپولیس را به این روز انداخته باید پاسخگو باشد

واعظ آشتیانی در پاسخ به این پرسش که نظرش در مورد تصمیم فتح‌الله‌زاده برای رفتن از استقلال چیست تصریح کرد: از اول هم گفتم هر کسی و با هر پستی که حضور داشته و استقلال را به این روز انداخته باید پاسخگو باشد. در پرسپولیس هم همین اتفاق باید بیفتد. نمی‌شود عده‌ای بیایند و تشکیلاتی را در دست بگیرند و آن را به ورشکستگی بکشانند و بروند. بعد هم به راحتی در زمان و با فضای دیگری بیایند و خود را منجی معرفی کنند.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم حالا که گودرزی و وزارت ورزش حرکت خیلی محکمی را برای مشخص شدن وضعیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس آغاز کرده‌اند باید از کسانی که این دو باشگاه را به ورشکستگی می‌کشانند جواب بخواهند. تا قبل از اینکه دلایل این اتفاقات روشن نشود نباید با استعفای کسی موافقت شود.

فشفشه پرتاب کردن نشان نظم و انضباط نیست

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در مورد اختلاف‌هایی که به دلیل اضافه نشدن بازیکنان تیم‌های آسیایی به تیم ملی، ایجاد شده گفت: سوءمدیریت در مجموعه فوتبال ما و عدم شناخت نسبت به مقوله برنامه‌ریزی منجر به این اتفاقات می‌شود. برگزاری جشن قهرمانی و پرتاب کردن فشفشه نشان‌دهنده نظم و انضباط نیست بلکه باید از قبل پیش‌بینی می‌کردند تیم‌هایی در آسیا حضور دارند و احتمالا از گروهشان صعود می‌کنند. مربی تیم ملی تقصیری ندارد، او هم می‌خواهد در زمان باقی‌مانده تا جام‌جهانی بازیکنانش را در اختیار داشته باشد و تیمش را آماده کند.

واعظ آشتیانی ادامه داد: ما برنامه‌ریزی بلد نیستیم و  برای یک‌بار باید قبول کنیم که برنامه‌ریزی یک فن است. در این میان، هم باشگاه‌ها حق دارند و هم تیم ملی. این مسئولان فدراسیون هستند که باید از قبل برنامه‌ریزی درستی انجام می‌دادند و پیش‌بینی می‌کردند.

استقلال برای نخستین بار می‌توانست زمان ما به سوددهی برسد

مدیرعامل پیشین استقلال در مورد اظهار نظر خادم مبنی بر اینکه بدهی استقلال بیش از 40 میلیارد است عنوان کرد: دلیل اینکه من و اکثریت اعضای هیئت مدیره استعفا کردیم این بود که سازمان تربیت بدنی در زمان سعیدلو مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان که آخرین مرحله پرداخت تعهدات بود را انجام نداد. اگر این پول پرداخت می‌شد استقلال برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران به سوددهی یک میلیارد و 200 میلیون تومانی می‌رسید. یعنی ما 3 میلیارد بدهی داشتیم.

وی افزود: 2 میلیارد و 700 میلیون تومان تعهد سازمان تربیت بدنی به استقلال بود. یک میلیارد و 200 میلیون سهم استقلال از فصل 89-88 بود و 300 میلیون هم درآمد حاصل از حضور در آسیا. یعنی استقلال برای اولین بار با سوددهی یک میلیارد و 200 میلیونی بسته می‌شد اما سعیدلو گفت که این پول را پرداخت نمی‌کند و همان جا ما استعفا کردیم.

واعظ آشتیانی خاطرنشان کرد: زمانی که فتح‌الله‌زاده به باشگاه آمد اعلام کرد که استقلال 3 میلیارد بدهی دارد. اگر یک میلیارد و 200 میلیون درآمد لیگ و 300 میلیون آسیا را که فتح‌الله‌زاده دریافت کرده است کم کنیم،‌ ما استقلال را با یک میلیارد و 500 میلیون بدهی تحویل دادیم. در زمان ما بالغ بر 5 میلیارد از بدهی‌های گذشته استقلال را پرداخت کرده بودیم. وزارت ورزش باید توجه داشته باشد که فتح‌الله‌زاده آن مبلغ دریافتی را جزو درآمدهایش نگذارد.

او با اشاره به نحوه آمدن فتح‌الله‌زاده گفت: سعیدلو با این شرط فتح‌الله‌زاده را آورد که 50 درصد هزینه‌های استقلال را تامین کند. امروز باید بررسی شود که ظرف این چهار سال که او در باشگاه مدیرعامل بوده توانسته به تعهداتش عمل کند یا خیر. اگر عمل کرده که وظیفه‌اش بوده ولی اگر غیر از این باشد با توجه به اینکه وزارت ورزش اعلام کرده از بیت‌المال بدهی‌های این دو باشگاه را پرداخت نمی‌کند؛ کسانی که این هزینه‌ها را به بار آورده‌اند متعهد به پرداخت هستند.

وزیر ورزش نسبت به فوتبال نگاه منفی ندارد

واعظ آشتیانی اظهار داشت: فکر می‌کنم وزیر ورزش نگاه منفی نسبت به فوتبال ندارد. او با توجه به کم و کیف فوتبال ما این مسئله را مطرح می‌کند و معتقد است در فوتبالی که نه کار فرهنگی انجام می‌شود، نه اتفاق فنی می‌افتد، نه فضای آرامش و اصول مدیریتی حاکم است این مبالغ به هدر می‌رود. امیدوارم نگاه وزیر ورزش همین باشد که گفتم نه اینکه موضعی نسبت به رشته‌ای خاص داشته باشد که قطعا اطمینان دارم همین‌طور است. این رقم‌های نجومی برای بازیکنان بی‌کیفیت هزینه می‌شود و در این میان گاهی دست برخی از مدیران، سرمربی‌ها و دلالان هم در کار است.

برخی خود را موجه نشان می‌دهند اما پشت پرده را هدایت می‌کنند

وی گفت: من نسبت به برخی از کارهای وزارت ورزش انتقاد دارم ولی گودرزی را جزو وزرایی می‌دانم که توانسته شجاعانه به موضوعی که پیش از این کسی به آن ورود نمی‌کرد وارد شود. علاوه بر او در این زمینه دولت و دستگاه‌های قضایی و نظارتی هم باید ورود کند زیرا آلودگی فوتبال ما بیش از چیزی است که مردم عامه می‌بینند.

واعظ آشتیانی یادآور شد: برخی از افراد در این فوتبال هستند که چهره‌ موجهی به خود می‌گیرند ولی پشت پرده‌ها را هدایت می‌کنند. به عنوان مثال می‌بینیم تیمی پیدا می‌شود و بازیکن خارجی می‌گیرد که اضافه وزن دارد و بعد از دو ماه این بازیکن پولش را می‌گیرد و می‌رود، یا اینکه بازیکنان بی‌کیفیت داخلی و خارجی را می‌آورند و به آنها رقم نجومی می‌دهند. باشگاهی قبلا با 18 نفر اداره می‌شد و حالا 80 کارمند دارد. گودرزی نگران این مسائل فوتبال است که جز مشکلات روحی و روانی برای طرفداران چیزی نداشته است.

گودرزی از کسانی که در استخر و سونای آقایان تطمیع شدند استفاده نکند

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در ادامه به تسنیم گفت: از گودرزی درخواست دارم که مراقب اطرافیانش باشد. چه بسا در این میان افرادی هم باشند که به نوعی در گذشته نمک‌گیر افرادی که گفتم شده باشند و سعی کنند با مشاوره غلط او را از مسیر اصلی منحرف کنند. گاهی روسا و وزیران سابق تربیت‌بدنی خواستند به این مسائل ورود کنند اما افرادی که جایگاهی داشتند این وزیر یا رئیس را از مسیر مبارزه چه در کل ورزش و چه در فوتبال دور کردند.

واعظ آشتیانی تاکید کرد: گودرزی باید از افرادی در کنار خودش استفاده کند که شجاع و کارآمد باشند نه افرادی که در گذشته در استخر و سونای آقایان تطمیع شده‌اند. او باید مراقب این افراد باشد. امیدوارم هر اتفاقی که رخ می‌دهد به سرانجام خوبی برسد و برای این کار به برنامه‌ریزی مناسب و حمایت دولت و مجلس نیاز است تا این ابهام که وزیر ورزش خودش کشتی‌گیر بوده و از این ورزش حمایت می‌کند برطرف شود. گودرزی نباید نگران انگ‌ها و تهمت‌هایی که به او می زنند، باشد و باید محکم کارش را ادامه دهد. مهم این است که از گودرزی خوب حمایت کنند و امیدوارم او راه صحیح را برود. اگر هم ببینم در میانه راه به سمتی گام برمی‌دارد که از هدف دور می‌شود از منتقدانش خواهم بود.

عده‌ای که باشگاهی را ورشکست کردند خود را رابین هود معرفی می‌‌کردند

واعظ آشتیانی در مورد خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس که قرار است تا پایان شهریور 93 انجام شود به تسنیم گفت: در این سال‌ها در مورد خصوصی شدن این دو باشگاه بارها صحبت کردیم ولی این بار قانون است و دولت به عنوان مجری قانون موظف است مصوبه مجلس را اجرایی کند ولی اعتقادم این است که مجلس شتاب‌زده این کار را انجام داد. علتش هم این بود که در گذشته نظارتی روی کار این باشگاه‌ها وجود نداشت. نه دستگاه‌های نظارتی، نه نمایندگان و نه خود وزارت ورزش نظارتی بر این باشگاه‌ها نداشتند و هیچ‌کس را مواخذه نمی‌کردند تا ببینند چرا باشگاهی که رقم بدهی ناچیزی داشت امروز میزان بدهی‌اش به 40 یا 60 میلیارد رسیده است. متاسفانه کسی در این رابطه پاسخگو نیست.

وی افزود: گودرزی گفته  این پول‌ها از بیت‌المال پرداخت نمی‌شود. اگر قرار است این اتفاق بیفتد پس باید با مسببان آن برخورد شود و خود افرادی که این رقم‌های نجومی را ایجاد کرده‌اند باید آن را پرداخت کنند. باید شرایطی فراهم شود تا کسانی که عوام‌فریبی کردند و بیت‌المال را هدر دادند پاسخگو باشند. باید با متخلفانی که باشگاه‌ها را به خاک سیاه نشاندند برخورد شود.

مدیرعامل پیشین استقلال عنوان کرد: خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل سوءمدیریت تاکنون به سرانجام نرسیده است. زمانی که در استقلال بودم زمزمه‌هایی به گوشم می‌رسید که این دو باشگاه را آنچنان بدهکار کنید که دولت توان پرداخت هزینه‌هایشان را نداشته باشد و این دو تیم را واگذار کنند. عده‌ای از هر طریقی تلاش می‌کردند استقلال و پرسپولیس به این روز بیفتند.

واعظ آشتیانی گفت: در این زمینه دو نگاه وجود دارد. یکی اینکه افراد نا‌آگاه مسئولیت گرفتند و با سوءمدیریت خود منجر به بدهکار شدن این باشگاه‌ها شدند و نگاه دوم این است که عده‌ای از روی عمد این باشگاه‌ها را بدهکار کردند تا امروز دولت و مجلس به سوی واگذاری آنها بروند و در نهایت واگذاری در راستای اهداف و افرادی باشد که زمزمه‌هایی در مورد نیتشان به گوش می‌رسید.

وی ادامه داد: باید از وزرا و روسای پیشین سازمان تربیت‌بدنی سوال شود که چرا تاکنون این اقدام انجام نشده و همیشه بحث خصوصی‌سازی فرمالیته بوده است. چرا مجامع برگزار نشد؟ اینها سوال‌هایی است که در اذهان مردم وجود دارد و باید پاسخ داده شود. عده‌ای آمدند و باشگاه‌ها را در دست گرفتند و بعد خودشان را رابین‌هود معرفی کردند اما در نهایت باشگاه را به ورشکستگی کشاندند و امروز نه نیروی انسانی در این باشگاه‌ها دارند و نه پشتوانه. آنها فقط حاضر‌ی‌خوری کردند.

استقلال و پرسپولیس به نهادهای عمومی غیر دولتی واگذار شوند

واعظ آشتیانی با اشاره به زمان واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: فکر می‌کنم باید در زمان واگذاری تجدیدنظر شود. اگر این اتفاق نیفتاد پیشنهادم این است که استقلال و پرسپولیس را به نهادهای عمومی غیردولتی یا شرکت‌های بزرگ که در بورس هستند واگذار کنند تا مدتی به صورت امانی این باشگاه‌ها در اختیار شرکت‌ها باشند و به سمت نظام‌مند شدن بروند و ساختار باشگاهی به خودشان بگیرند و بتوانند روی پای خودشان بایستند. درنهایت وقتی که به سوددهی رسیدند سهامشان وارد بورس شود تا اشخاص حقیقی و حقوقی سهامشان را بخرند.

او در پاسخ به این سوال که زمزمه‌هایی که می‌گوید از سمت چه کسانی بوده و آیا از سمت دولت‌های پیشین بوده و با چه هدفی، اظهار داشت: بخشی از این گروه‌ در پست‌های اجرایی حضور دارند و بخشی دیگر در فضای ورزش و جاهای مختلف هستند و در قالب شخصیت‌های حقیقی کار می‌کنند.

مدیرعامل پیشین استقلال در مورد اینکه آیا شرکتی قبول می‌کند با توجه به بدهی این باشگاه‌ها آنها را تحت پوشش قرار دهد تصریح کرد: باید نهادهای عمومی غیردولتی یا شرکت‌های سودده که شرایط مشخص اقتصادی در بورس دارند و کارشان توجیه اقتصادی دارد این باشگاه‌ها را در اختیار بگیرند. اینها باید هلدینگ داشته باشند تا از طریق شرکت‌های مختلف‌شان بتوانند بخشی از هزینه‌ها را پوشش دهند.

واعظ آشتیانی اظهار داشت: اینکه عده‌ای می‌گویند باشگاه را در اختیار بگیرند می‌توانند آن را به سود‌دهی برسانند «لاف» است. این افراد اگر بیل زن بودند باغ خود را بیل می‌زدند و از بیت‌‌المالی که دست خودشان بود به درستی استفاده می‌کردند. متاسفانه بعضی‌ها از مسائل اقتصادی ورزش درکی ندارند و این رفتارهایشان برای به تعویق انداختن خصوصی‌سازی است.

فعلا نمی‌شود استقلال و پرسپولیس را وارد بورس کرد

واعظ آشتیانی گفت: بهترین راه برای خصوصی‌ کردن استقلال و پرسپولیس همین فرمولی است که پیشنهاد دادم اما ای کاش دولت طرحی را به مجلس بدهد تا در زمان انجام خصوصی‌سازی تجدید نظر شده تا با حوصله بیشتری این کار انجام شود. به شرط اینکه مجلس نظارت خود را روی این کار انجام دهد و برنامه منسجمی را در نظر بگیرد تا این کار در شرایط مناسبی انجام شود زیرا با شرایط فعلی نمی‌شود استقلال و پرسپولیس را وارد بورس کرد. مردم علاقه ندارند که پولشان را هدر بدهند. آنها دوست دارند سهام را بخرند به شرط اینکه برایشان سود داشته باشد. عده‌ای فکر می‌کنند مردم پول زیاد دارند تا آن را ضایع کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان ندارد با واگذاری سرخابی‌ها به بخش‌های خصوصی اتفاقاتی مانند چیزی که برای راه‌آهن، پس از زیر پوشش قرار گرفتن در قالب شرکت بابک زنجانی اتفاق افتاد،‌ رخ بدهد به تسنیم گفت: اینکه می‌گویم به بخش‌های عمومی غیر دولتی داده شود به همین دلیل است. نباید کاری کنیم کسی در قالب بخش حقیقی یا حقوقی سرمایه‌گذاری کرده و از آن بهره‌برداری نادرست کند. دولت و مجلس باید روی این موضوع حساس باشند تا استقلال و پرسپولیس به شخص وشرکت‌های خاص داده نشود
منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.