معاون فرهنگي و امور نخبگان بنياد ملي نخبگان خبر داد

برگزاري 6 "جشنواره نوآوري و شكوفايي" در سال 1393

معاون فرهنگي و امور نخبگان بنياد ملي نخبگان از برگزاري 6 جشنواره منطقه‌اي نوآوري و شكوفايي در استان هاي كشور در سال جاري خبرداد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي بنياد ملي نخبگان، دكتر سيد حسن حسيني معاون فرهنگي و امور نخبگان بنياد ملي نخبگان در نشست برنامه ريزي جشنواره‌هاي اختراعات سال 1393 با بيان اينكه تاكنون 30 جشنواره استاني، منطقه‌اي و ملي اختراعات برگزار شده است، گفت: از نيمه دوم سال 89 كه جشنواره‌هاي اختراعات بنياد در استان‌ها آغاز شد تاكنون 10 هزار و 480 اختراع در 30 جشنواره توسط داوران بنياد ملي نخبگان بررسي شده است كه از اين ميان 2 هزار و 292 اختراع موفق به كسب تاييديه سطح 3 اختراعات بنياد شده اند.

وي با بيان اينكه آمار پذيرش اختراعات در داوري‌ها 21 درصد بوده است، افزود:‌ البته نرخ پذيرش در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر از آن كاهش داشت كه مي‌تواند نشانگر ارتقاء كيفيت باشد. با اين وجود در تجاري سازي و به بازار رساندن اختراعات سطح 3 خيلي موفق نبوده‌ايم و قطعا تمامي عوامل آن به بنياد ملي نخبگان بر نمي‌گردد و مطمئنا بخش مهمي از آن به نداشتن قابليت ورود به بازار است.

معاون فرهنگي و امور نخبگان بنياد ملي نخبگان  با بیان اينكه در سال جاري 6 جشنواره ملي و منطقه اي نوآوري و شكوفايي اختراعات برگزار مي‌شود، گفت:‌ رويكرد اصلي جشنواره‌هاي نوآوري و شكوفايي سال جاري بر اساس دستور رئيس بنياد، تجاري سازي است بنابراين سمت و سوي داوري‌ها هم بر اساس تشخيص در جهت تجاري سازي خواهد بود. البته تاكيد دوباره دكتر ستاري- معاون علمي و فناوري رئيس جمهور و رئيس بنياد ملي نخبگان- بر اتصال و هماهنگي بيشتر بخش‌هاي معاونت علمي با بنياد نشانگر توجه جدي وي بر امر تجاري سازي اختراعات است به طوري كه اختراعاتي كه موفق به كسب تاييدبه سطح 3 شدند براي تجاري سازي به كريدورهاي تجاري سازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري معرفي مي شوند.

وي با بيان اينكه در سال گذشته تنها در جشنواره منطقه‌اي اختراعات كوهساران بخش تجاري سازي استقرار داشت، افزود:‌ اين درحالي است كه در تمامي جشنواره‌هاي نوآوري و شكوفايي امسال بخش تجاري سازي فعال خواهد بود و مانند جشنواره ملي نوآوري و شكوفايي در بهمن ماه هر سال برگزار مي شوند.

دبير شوراي نخبگان بنياد ملي نخبگان خاطرنشان كرد:‌ در بخش داوري جشنواره‌هاي نوآوري و شكوفايي بايد رويكرد اصلي اين باشد كه اختراعاتي كه توانايي بالقوه ورود به بازار و رسيدن به محصول را دارند شناسايي شوند و بايد مسير ادامه داري را در جهت نيل به اين هدف دنبال شود در غير اينصورت داوري اختراعات براي كسب تاييديه سطح 3 اختراعات بنياد تنها توزيع تسهيلات سربازي خواهد بود. البته افزايش سهم مشاركت به 45 درصد مي تواند در جهت ارتقا كيفيت اختراعات و كاهش سوءاستفاده هاي احتمالي باشد.

وي ادامه داد:‌ در بخش تجاري سازي بايد مانند جشنواره ملي از صاحبان صنايع محلي و استاني دعوت بعمل آيد. همچنين بايد تلاش شود كه در اين جشنواره‌ها فضاي شاداب و پرطراوات براي جذب دانش آموزان و دانشجويان در جهت ترويج و عمومي سازي علم فراهم شود.

گفتني است، در پايان اين نشست مقرر شد كه جشنواره خليج فارس به ميزباني بنياد نخبگان استان فارس در ارديبهشت ماه، جشنواره زاگرس به ميزباني بنياد نخبگان استان كردستان درشهريورماه، جشنواره دماوند به ميزباني بنياد نخبگان استان سمنان در مهرماه، جشنواره كوهساران به ميزباني بنياد نخبگان استان گيلان و جشنواره كوهرنگ به ميزباني بنياد نخبگان استان اصفهان در آذرماه برگزار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار