معاون طب سنتی وزارت بهداشت:

اصلاح سبک زندگی منجر به پیشگیری از بیماریها و کاهش هزینه‌های درمان می شود

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه های طب ایرانی منجر به پیشگیری از بیماریها و کاهش هزینه های درمان می شود.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،دکتر محمود خدادوست ضمن بیان این مطلب  اظهار کرد: «تمام توصیه ها در طب سنتی جهت سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد ولی حاوی جذابیت بیشتری برای آنها نسبت به طب نوین است.»

وی با اشاره  به شعار هفته سلامت مبنی بر یک عمر سلامت با خود مراقبتی، گفت:  حکما در طب ایرانی همیشه بر حفظ سلامتی تاکید داشته اند و در عمل نیز در طب ایرانی توصیه ها و تدابیری به مردم ارائه می شد.

به گفته وی طب ایرانی برای حفظ سلامتی 6 اصل ضروری را به عنوان اصول شش گانه یا "سته ضروریه " تعریف کرده که از این قرارند: آب و هوا، خوراکی ها و آشامیدنی ها، خواب و بیداری، تحرک و ورزش، پاکسازی بدن از مواد زاید و اعراض نفسانی. کافیست مردم در زمینه این اصول آموزش دیده و آن ها را در زندگی اجرا کنند.

دکتر خدادوست خاطرنشان کرد: در واقع تمام توصیه ها در طب سنتی جهت سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد ولی به دلیل این که ریشه در فرهنگ مردم دارد، حاوی جذابیت و مقبولیت  بیشتری برای آنها دارد.

وی ادامه داد: استقبال از ترویج طب سنتی در هفته سلامت و برگزاری یک همایش به همین مناسبت از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز صورت گرفته است. بر این اساس 3 اردیبهشت ماه همایش طب سنتی در سالن امام جواد وزارت بهداشت برگزار خواهد شد و برای پزشکان شرکت کننده در این همایش، امتیاز بازآموزی در نظر گرفته شده است. ضمن این که برای کارشناسان شرکت کننده نیز مجوز آموزش ضمن خدمت ارائه می شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به این که در حال حاضر مشکل اصلی مردم در بحث تغذیه، پرخوری و عدم رعایت آداب تغذیه ای است، توضیح داد: اگر تدابیر لازم در همین زمینه را به آنها آموزش دهیم، صرف نظر از نوع تغذیه، از بروز بسیاری از بیماری های ناشی از عدم رعایت آداب تغذیه اعم از پرخوری و روهم خوری در مردم پیشگیری کرده ایم.

وی در ادامه افزود: : در بحث خواب و بیداری نیز باید گفت هم در علوم جدید و هم در طب سنتی بر خواب قبل از نیمه شب تاکید شده در حالیکه امروزه به دلیل سبک زندگی، بیشتر مردم بعد از نیمه شب به خواب می روند.

معاون طب سنتی یکی دیگر از معضلات امروز را زندگی ماشینی و کم تحرکی مردم عنوان کرد و افزود: این در حالیست که هزار سال پیش یعنی زمانی که مردم تحرک کافی داشتند، باز هم حکما آنها را تشویق به تحرک و ورزش می کردند و بنا به قول بوعلی سینا در کتاب قانون مهمترین تدابیر برای حفظ سلامتی ورزش است.

به عقیده دکتر خدادوست در بحث پاکسازی بدن از مواد زاید نیز باید گفت به دلیل بدی تغذیه و کم تحرکی امروزه بسیاری از مردم دچار یبوست هستند. در حالیکه به ازای هر وعده غذای اصلی، فرد باید اجابت مزاج داشته باشد. در اینجا نیز اصل اصلاح تغذیه و ترویج فرهنگ تحرک و ورزش مطرح است.

وی در پایان گفت: در بحث اعراض نفسانی نیز اگر از مسائل مربوط به روح و روان مردم غفلت ورزیم همین امر منجر به بروز انواع بیماری های روانی در جامعه خواهد شد. در واقع اگر اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه های طب ایرانی و اسلامی انجام شود، هم از بروز بیماری ها پیشگیری کرده ایم و هم هزینه های درمان مردم کاهش پیدا خواهد کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.