دانستني ها؛

معرفی انواع "بورس" در ایران

در حال حاضر در کشور 4 نوع بورس فعال است . بورس اوراق بهادار،فرا بورس، بورس کالا و بورس انرژی.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، بورس های مطرح شده دارای قدمت های یکسانی نیستند بورس اوراق بهادار پرسابقه ترین بورس و بورس انرژی جدید ترین بورسی است که در کشور راه اندازی شده است.

مشخصات کلی بورس های ایران عبارت انداز :
 
1.بورس اوراق بهادار تهران که در آن سهام شرکتها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت خرید و فروش می شود.
 
بر طبق ماده 2قانون تاسيس بوري اوراق بهادار مصوب ارديبهشت ماه1345تشكيلات وارگان بورس عبارتند از:شوراي بورس،هيات پذيرش اوراق بهادار،سازمان كارگزان بورس و هيات داوري بورس. با توجه به ماده 8قانون مذكور بورس بوسيله سازمان كارگزاران اداره مي شود.سازمان كارگزاران بورسي به وسيله هيات مديره بورس اداره مي شود كه مركب است از هفت نفر عضو كه براي مدت سه سال انتخاب مي شوند. براساس ماده 2اساسنامه سازمان كارگزاران بورس اوراق بهادار تهران موسسه اي است غير تجاري وغيرانتفاعي كه داراي شخصيت حقوقي بورده و براي مدت نامحدودي تاسيس مي گردد.
 
مركز اين سازمان نيز در تهران است. اهم وظايف سازمان كارگزاران بورس با توجه به ماده 10 قانون تاسيس بورس اوراق بهادار و ماده 4 اساسنامه سازمان مذكورعبارتند از:
 
-اداره امور بورس
 
-ايجاد تسهيلات جهت خريد و فروش انواع سهام،اوراق قرضه و ساير اوراق بهادار
 
-اعلام نرخهاي اوراق بهاداردر بورس تهران
 
مراقبت در حسن جريان اموروروابط بين كارگزاران و مشتريان
 
-تنظيم رواط كارگزاران با يكديگرو تسهيل مبادله اطلاعات بين آنان با توجه به لزوم حفظ اسرار مشتريان
 
-نظارت برميزان حق العمل دريافتي كارگزاران از مشتريان درازاي خدماتي كه براي آنان انجام مي دهندوتوصيه هاي لازم نسبت به روش هاي ارزيابي و محاسبه حق العمل مزبور و تجديد نظر در ميزان آن
 
محاسبه حق العمل مزبور و تجديد نظر در ميزان آن
 
-همانگونه كه ملاحظه مي شود كشور ايران روش دولتي بورس مورد پذيرش قرار گرفته است
 
2.فرابورس ایران که در انجا هم سهام شرکتهایی که بنا به دلایلی موفق به پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمی شوند مورد داد و ستد قرار می گیرد.
 
فرابورس ایران یک بازار فرابورس در ایران است. این بازار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار محسوب می‌شود که به منظور توسعه صدور و مبادله ابزارهای مالی و پوشش خلاءهای ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمده‌ای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه تشکیل شده است.

محرومیت طیف وسیعی از بنگاه‌های اقتصادی از تامین مالی در بازار سرمایه و وابستگی شرکتهای دولتی یا خصوصی به تامین مالی از طریق سهامداران عمده یا اخذ تسهیلات از شبکه بانکی منشاء ایجاد این بازار اوراق بهادار جدید به حساب می‌آید
 
3.بورس کالای ایران که در ان انواع کالاها مانند محصولات پتروشیمی،فلزات،محصولات کشاورزی و ... خرید و فروش می شود.
 
بورس کالا در بسیاری از کشور های جهان مرسوم است. در کل دنیا بازار منظمي است كه در آن كالاهاي معيني مورد معامله قرار مي گيرد.مانندبورس طلاي نيويورك يا بورس پشم استراليا.
 
4.و در نهایت بورس انرزی که به تازگی تاسیس شده و قرار است در ان حامل های انرزی با محصولات برق،به عنوان یکی از مهمترین حامل های انرزی،خرید و فروش شود.
 
بورس انرژی بازاری است که در آن هر کالایی که پایه انرژی داشته باشد، قابلیت معامله دارد. بنابراین ،این بورس به نوعی دومین بازار کالای متشکل کشور محسوب می¬شود. دارایی¬های قابل معامله در این بازار هم شامل دارایی های فیزیکی و هم شامل دارایی¬های مالی از قبیل ابزارهای مشتقه مبتنی بر انرژی خواهد بود.
 
بورس انرژی بازاری است که در آن هر کالایی که پایه انرژی داشته باشد، قابلیت معامله دارد. بنابراین ،این بورس به نوعی دومین بازار کالای متشکل کشور محسوب می­ شود. دارایی­ های قابل معامله در این بازار هم شامل دارایی­ های فیزیکی و هم شامل دارایی­ های مالی از قبیل ابزارهای مشتقه مبتنی بر انرژی خواهد بود.

بنابراین امکان معامله نفت، گاز، بنزین، نفت کوره، برق و نیز ابزارهای مشتقه مبتنی بر آن­ ها (شامل اوراق سلف موازی) در این بازار وجود دارد. این مهم با توجه به ویژگی­ های کشور و برخورداری از منابع غنی انرژی اهمیت زیادی دارد خصوصاً آنکه یکی از کارکردهای مهم این بورس موضوع صادرات و فروش انرژی به کشورهای همسایه است که بحث کشف قیمت در آن اهمیت زیادی دارد.

بنابراین معاملات بر مبنای ارزهای گوناگون نیز در این بازار در آینده قابل تصور است.
 
گسترش ابزارهای متنوع مالی و فعالیت های اطلاع رسانی موجب شده تعداد سهامداران در طی سالهای اخیر رشد نماید.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار