با آغاز کوچ بهاره عشایر سراسر کشور؛

زندگی مسافران "طبیعت" در خانه عکاسان ایران به تصویر کشیده می شود

همزمان با کوچ بهاره عشایر سراسر کشور، زندگی و آداب و رسوم ایلات و طوایف کشور این مسافران جاودانه طبیعت در نمایشگاهی با عنوان عشایر را چو دریابیم دریابیم ( نسل امروز نسل فردا) امروز دوشنبه 1 اردیبهشت ماه در گالری شماره2 خانه عکاسان ایران به معرض دید علاقه مندان گذاشته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، همزمان با کوچ بهاره عشایر سراسر کشور، زندگی و آداب و رسوم ایلات و طوایف کشور این مسافران  جاودانه طبیعت در نمایشگاهی با عنوان  عشایر را چو دریابیم دریابیم ( نسل امروز نسل فردا) امروز دوشنبه 1 اردیبهشت ماه در گالری شماره2 خانه عکاسان ایران به معرض دید علاقه مندان گذاشته می شود.
 
بر اساس این گزارش ، کوچ بهاره عشایر کشور از اواسط فروردین ماه آغاز شده است و ایلات و طوایف مختلف عشایری کشور به مرورمناطق گرمسیر قشلاقی را به سمت مناطق ییلاقی و سردسیر ترک می کنند.
 
ایلات و طوایف کشوردر طول سال در دو نوبت؛ کوچ بهاره و کوچ پاییزه، دام های خود را به حرکت در می آورند و با استقرار در مناطق ییلاقی در بهار و تابستان و مناطق قشلاقی در پاییز و زمستان، از جمله دامدارانی هستند که به شیوه کوچندگی زندگی می کنند.
 
این زندگی سخت کوچندگی  برای تامین معاش و مایحتاج زندگی عشایر که وابسته به دام و مرتع است، صورت می گیرد.
 
بر اساس آخرین سرشماری عشایرکوچنده کشور توسط مرکز آمار ایران در سال 87،  جمعیت عشایری کشور یک میلیون 200 هزارنفر در قالب 104 ایل و 552 طایفه است که بیش از بیست و چهار میلیون راس دام در اختیار دارند و سهم ارزشمندی در تولید گوشت قرمز  و همچنین تولید مواد لبنی و صنایع دستی کشور ایفا می کنند.
 
بر اساس این گزارش، هر ساله با آغاز کوچ عشایر، ستاد کوچ در استان های عشایرنشین کشور با حضور ارگان های مربوطه تشکیل وخدماتی از قبیل تامین آب آشامیدنی و ارزاق عمومی و سایر مایحتاج عشایر کوچرو و همچنین تامین امنیت مسیر کوچ  و ارائه خدمات پزشکی و دامپزشکی از طریق دستگاه های ذیربط پیش بینی شده و در زمان کوچ به آنان ارائه می شود.
 
با وجود تشکیل و آمادگی ستادهای کوچ عشایر در سراسر کشور، عشایر در طول مسیر کوچ به وِیژه در تصادفات جاده ای دچار خسارت می شوند که آخرین نمونه آن برخورد قطار در روز دوشنبه 25 فروردین سال جاری، در مسیر شیراز ـ اصفهان در محدوده تنگ خشک سیوند از توابع شهرستان مرودشت با گله در حال عبور از ریل راه آهن بود که  موجب تلف شدن و  از بین رفتن 100 راس از دام های عشایر کوچنده  شد.
 
شایان ذکر است، به منظور شناساندن زندگی  و آداب رسوم عشایر کوچنده کشور؛ این مردمان سخت کوش و تولید کننده اما محروم از شاخصه های توسعه، های علیرضا رحیمی  تحت عنوان  عشایر را چو دریابیم دریابیم (نسل امروز نسل فردا )  ، از 2 اردیبهشت ماه سال جاری به مدت 10 روز در گالری شماره2 خانه عکاسان ایران برای بازدی عمومی برپا است.
 
انتهای پیام/  

برچسب ها: عکس ، عشایر ، ایل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار