کمالوندی:

سند جامع فعالیت‌های هسته‌ای تدوین می‌شود/چیزی که سخت به دست آورده‌ایم، آسان از دست نمی‌دهیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از برنامه این سازمان برای تدوین سند جامع فعالیت‌های هسته‌ای خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم این سند را تا هشت ماه آینده تدوین کنیم.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، «بهروز کمالوندی» روز دوشنبه در نشست دانشجویی در دانشکده ادبیات علامه طباطبایی ، تدوین این سند جامع را «زمان بر» توصیف کرد و افزود: تهیه این سند جامع مستلزم هماهنگی هایی با دستگاه های دیگر از جمله وزارت نیرو است و این طور نیست که یک شبه آن را بنویسیم.

کمالوندی این مطلب را در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا فناوری هسته‌ای ایران برنامه‌ای راهبردی ندارد، بیان کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در عین حال افزود: برای برنامه هسته ای، سندهای مختلفی وجود دارد اما فاقد سند جامع در این زمینه هستیم و تلاش می کنیم که آن را تدوین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در دوره های گذشته مسوولان سازمان انرژی اتمی با توجه سیاست ها، برنامه های مختلفی از جمله در حوزه نیروگاهی و راکتور یا تهیه سوخت داشته و آن را پیاده کرده‌اند، افزود: این طور نبوده که فعالیت‌های هسته ای صلح آمیز ما بدون برنامه باشد.

کمالوندی در عین حال تاکید کرد: این طور نیست که همه صنایع ما امروز برنامه جامع داشته باشند و فقط حوزه هسته ای بدون برنامه باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: داشتن سند جامع یا برنامه های بلند مدت برای زمانی است که قابل پیش بینی باشد؛ وقتی روندها قابل پیش بینی نیست، برنامه جامع 15 تا 20 ساله تبدیل به رویا می شود و مجبورید کار روزانه را انجام دهید.

در این هنگام یکی از دانشجویان پرسید: اما صنعت نفت برنامه جامع بلند مدت دارد؛ کمالوندی در پاسخ گفت: صنعت نفت حدود 70 سال قدمت دارد در حالی که صنعت هسته ای در ایران صنعتی جوان است و دارد مسیر خودش را پیدا می کند.

مجری برنامه که به قرائت پرسش های مکتوب دانشجویان می پرداخت، از سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره سوال کرد که چرا در توافق ژنو، بحث سانتریفیوژها به نسل های اول و دوم محدود شده است و تنها در صورت خراب شدن سانتریفیوژها اجازه نصب سانتریفیوژ جدید از نسل های قدیمی داده می شود؟

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که توافق صورت گرفته میان ایران و 1+5 توافقنامه نیست بلکه برنامه اقدام مشترک است، گفت: در یک آبشار، نمی تواند بخشی از سانتریفیوژه‌ها مربوط به نسل اول و بخشی مربوط به نسل های پیشرفته تر باشد.

کمالوندی با یادآوری این که برنامه اقدام مشترک برای دوره زمانی 6 ماهه نوشته شده است، افزود: در چند سال گذشته 20 هزار سانتریفیوژ داشتیم اما فقط به 9 هزار سانتریفیوژ گاز تزریق می شد که دلایل سیاسی داشت اما از سوی دیگر غنی سازی 20 درصدی داشتیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که جایگزینی سانتریفیوژهای نسل اول با سانتریفیوژهای جدید نیاز به تعریف و برنامه ریزی حداقل 6 ماهه دارد تا آبشارها پاکسازی و تعویض شوند، خطاب به دانشجویان گفت: فکر نکنید هر کاری که انجام می شود، بدون برنامه است؛ اصل را بر اشتباه نگذارید بلکه بر برائت بگذارید.

وی افزود: شما دانشجویان متولد نشده بودید که ما دنبال انقلاب بودیم؛ چیزی که سخت به دست آورده ایم، آسان از دست نمی دهیم.

کمالوندی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره این که آیا از دست رفتن صرفه اقتصادی تولید قطعات سانتریفیوژها نرمش قهرمانانه است؟ گفت: اگر بخواهیم منطق را بر صرفه اقتصادی بگذاریم، باید بگوییم که تولید نسل یک، دو و سه سانتریفیوژها هم به صرفه نیست چه رسد به این که جایگزین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برنامه بلند مدت سازمان انرژی اتمی این است که سانتریفیوژهای قدیمی را با سانتریفیوژهای جدید که قدرت بالاتر و ایرادهای کمتری دارند، جایگزین کند و از این رو سانتریفیوژ های نسل اول فقط در تعدادی تولید می شود که جایگزین سانتریفیوژ های فعلی شود.

کمالوندی در پاسخ به این سوال دانشجویان که دولت در موضوع هسته ای قصد معامله داشته است، گفت: سه سال است که برخی سانتریفیوژها نصب شده اند اما به آنها گاز تزریق نمی شد و اگر به لحاظ فنی به نفع ما بود، تزریق می کردیم.

وی با تاکید بر این که دولت جدید بنای خود را بر مذاکره گذشته است، گفت: یکی از دلایل فنی در گذشته برای تزریق نکردن گاز به بخشی از سانتریفیوژها این بود که وقتی سانتریفیوژهای جدیدتر داریم، چرا باید گاز تزریق کنیم که بعدها بخواهیم با سانتریفیوژهای جدیدتر تعویض کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی مباحث فنی مربوط به فعالیت های هسته ای ایران را بسیار فنی و در عین حال محرمانه دانست و خطاب به دانشجویان گفت: از قبلی ها بپرسید که چرا سه سال به سانتریفیوژهایی که نصب شده بود، گاز تزریق نکردند، ما هم پاسخ مربوط به این سه ماه را می دهیم.

کمالوندی تاکید کرد: برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اگر تغییرات اساسی نمی یافت و با این روند پیش می رفت به جایی نمی رسید؛ این برنامه باید تغییرات اساسی کند و در راستای برنامه های سازمان انرژی اتمی و کشور باشد.

وی افزود: برای مثال گازتزریق شود و غنی سازی 20 درصدی هم صورت گیرد اما این که به لحاظ راندمان چه نتیجه ای می خواهیم بگیریم و از آن چه استفاده ای داشته باشیم نیز اهمیت دارد.

وی یادآور شد: منطق آن زمان برای این فعالیت ها سیاسی بود اما اکنون سیاسی و فنی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بار دیگر با تاکید بر ایجاد تغییرات اساسی در برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اظهار داشت: اگر تعداد سانتریفیوژها به 100 هزار تا هم برسد، پاسخگوی نیاز یک نیروگاه بوشهر هم نیست؛ پس این برنامه نیاز به تغییرات اساسی دارد که جوابگوی نیازهای ما باشد و در عین حال به لحاظ سیاسی هم تحریک ایجاد نکند.

وی با تاکید بر اینکه منطق سیاسی و فنی باید در کنار هم پیش رود تا بتواند پاسخگو باشد، گفت: اگر سوال کنند چرا غنی سازی 20 درصد انجام می دهید، چنانچه برای تامین سوخت رآکتور تهران با هدف تولید رادیو دارو نبود، پاسخی نداشتیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با یادآوری این که ایران نیاز خود برای سوخت 20 درصدی را برای چند سال تامین کرده است، گفت: مفاد برنامه اقدام مشترک برای 6 ماه است و در توافق نهایی هیچ حقی واگذار نمی شود.

وی درباره این که چرا ایران به رغم توصیه های رهبر انقلاب به دنبال توسعه فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود نیست، افزود: برای نمونه اگر سوخت 20 درصدی را آن زمان در اختیار ایران قرار می دادند، نیازی نبود که سرمایه گذاری بالایی برای راه اندازی کارخانه تولید این سوخت صورت گیرد.

کمالوندی با تاکید بر این که برنامه های هسته ای باید منطبق بر نیازهای کشور باشد، افزود: اگر روزی سوخت 60 درصدی برای زیردریایی ها نیاز داشتیم، اگر بتوان آن را خریداری کرد که از این طریق تامین می شود اما اگر لازم بود تولید شود، سرمایه گذاری خواهد شد.

وی در عین حال افزود: هنر اصلی این است که با ایجاد تعامل با دنیا و رابطه منطقی و عادلانه این هزینه ها را به حداقل رساند.

یکی از دانشجویان از کمالوندی درباره به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران در توافق ژنو پرسید که کمالوندی در پاسخ گفت: برخی حقوق مثل حق حیات، دادنی نیست و جزو حقوق مسلم است که نیازی به شناسایی ندارد؛ وقتی کشوری عضو ان. پی. تی است، حق برخورداری از انرژی هسته ای را دارد که یکی از آنها غنی سازی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: این که بگوییم حق غنی سازی به رسمیت شناخته شود، باید بعدها هم بگوییم حق داشتن سانتریفیوژ، سوخت 20 درصدی و .... نیز به رسمیت بشناسند.

وی ادامه داد: در گذشته هم اشتباه می کردند که می گفتند حق ما را به رسمیت بشناسید؛ حتی اگر این موضوع را می نوشتند، ما نباید آن را می پذیرفتیم. وقتی در برنامه اقدام مشترک تداوم غنی سازی 5 درصدی قید می شود یعنی این که به رسمیت شناخته شده است.

کمالوندی در عین حال تاکید کرد: آنها اگر بتوانند نه تنها پیچ و مهره صنعت هسته ای بلکه همه صنایع ما را جمع می کنند و اینطور نیست که باید ما را به رسمیت بشناسند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این زمینه گفت: زمانی که جمهوری اسلامی شکل گرفت، ما مشت های خود را گره کردیم چون باید می جنگیدیم اما اکنون شرایط پیچیده شده است و اینجا باید برای اثبات خود علاوه بر تکنولوژی باید دیپلماسی هم پیچیده باشد. اگر از نظر هسته ای جزو 10 کشور برتر جهان هستیم، مطمئن باشید به دلیل آموختن از شرایط دشواری که در آن قرار داشتیم، از نظر دیپلماسی اکنون جزو 5 کشور برتر هستیم و در چنین شرایطی باید مذاکره کنید تا نگرانی را برطرف کنید.


یکی از دانشجویان از اکسید شدن تولیدات هسته ای در متن توافق ژنو انتقاد کرد که کمالوندی در پاسخ پرسید: مصرف نهایی این غنی سازی 5 درصدی کجاست؟ وقتی نمی دانید چنین مطالبی را نگویید و سوال بچگانه نپرسید.

وی افزود: اکسید به این معنی نیست که تولید ما دود و نابود شود بلکه اکسید کردن به معنی تبدیل آن به قرص برای تولیدات آتی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی به دانشجویان توضیح داد: غنی سازی 5 درصدی به شکل گاز است، باید اکسید شود یعنی حالت پودری به خود بگیرد تا قابل استفاده باشد. اکسید شدن به معنی نابودی نیست و اگر اینطور فکر می کنید، اشتباه می کنید.

کمالوندی با بیان این که می شود گاز اکسید شده را دوباره تبدیل به گاز کرد و ایران تکنولوژی آن را دارد، گفت: می توان ظرف سه ماه همه چیز را به حالت قبل بازگرداند و این طور نیست که مسیر غیرقابل بازگشت باشد و چیزی را از دست بدهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که به استناد آیه ای از قرآن گفت که باید در برابر دشمنان مجهز باشیم، گفت: شما به موضوع هسته ای به عنوان اسلحه نگاه نکنید.

وی تاکید کرد: با ماشین های غنی سازی جدیدی که داریم می شود دوباره ظرف 2 هفته همه چیز را عوض کرد.

کمالوندی با تاکید بر این که تولیدات ایران در زمینه سوخت 20 درصد از بین نمی رود، گفت: اگر از موضوعات هسته ای استفاده سیاسی نکنند، همه چیز حل می شود.

وی در عین حال از آمریکا به عنوان دشمن اصلی ایران یاد کرد و گفت: آمریکا دشمن اصلی ما است و خواهد بود؛ یا ما باید عوض شویم یا آنها و تا وقتی که ما ایدئولوژی انقلابی خود را داشته باشیم که به برکت ولایت خواهیم داشت، مبارزه با آمریکا نیز ادامه دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطر نشان کرد: نگران مسوولانی که مذاکره می کنند، نباشید؛ اینها هم پختگی لازم را دارند و هم به اندازه کافی انقلابی هستند.

در این مراسم که در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، برخی دانشجویان دست نوشته هایی با مضمون «خون شهید احمدی روشن اکسید نمی شود» در دست داشتند، در این مراسم کلیپی پویانمایی درباره کاربرد انرژی هسته ای در عرصه های پزشکی، کشاورزی، تولید برق و ... پخش شد که موسسه فرهنگی رسانه ای اوج آن را تهیه کرده بود.

پخش اظهارات اکبر اعتماد رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پیش از انقلاب در گفت و گو با شبکه بی بی سی فارسی در نقد توافق ژنو نیز از دیگر بخش های این مراسم بود که با عنوان «توافق ژنو به کدام سو؟» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار