یادداشت اختصاصی/ سیدهادی سیدافقهی

انتخابات پیش‌روی لبنان؛ همگرایی در منطقه

انتخابات آتی در لبنان تاثیرات بسیاری بر شرایط منطقه خواهد گذاشت، از این رو بررسی شرایط جاری در این کشور بسیار مهم به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سیدهادی سیدافقهی" طی یادداشتی به بررسی انتخابات ریاست جمهوری لبنان و تاثیر آن بر منطقه پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که از میان کاندیداهای مسیحیان مارونی در انتخابات ریاست جمهوری آینده لبنان شانس "سمیرجعجع" یکی از نیروهای فالانژ لبنان به عنوان کاندیدای انتخاباتی به دلیل این که منتصب به گروه های 14 مارس، انجام چند عملیات تروریستی و محکوم به اعدام و حبس بوده، ضعیف است.

کاندیداتور بعدی "امین جمیل" در انتخابات ریاست‌ جمهوری لبنان، مسیحی مارونی که در گذشته رئیس‌جمهور بوده و ریاست حزب الکتائب لبنان را برعهده دارد، به دلیل مواضع نامطلوب و غیرمنطقی که در قبال حزب‌الله داشته، این گروه سیاسی از عملکرد وی ناراضی بوده و با کاندیداتوری‌اش مشکل دارد.

هر دو کاندیدای ذکر شده ارتباط نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارند اما آشکار نیست و به صورت مبهم این ارتباطات وجود دارد.

اما گزینه "مشیل عون" اخیرا ارتباط و دیدارهایی با "سعدالدین حریری" داشته و تفاهمات کلی هم میان این دو صورت گرفته است.

شرایط بیانگر این است که اگر "مشیل عون" مورد تایید گروه‌های  14 مارس قرار بگیرد و رئیس‌جمهور شود، متقاعبا "سعدالدین حریری" پست نخست وزیری را احراز کند یعنی یک تعامل بین گروه‌های  8 و 14 مارس صورت می‌گیرد و این در صورت توافق نهایی و اعلام حمایت گروه 8 مارس بوده که در راس آن حزب‌الله لبنان، سازمان امل و دیگر گروه‌های 8 مارس هستند.

البته "میشل عون" رهبر جریان ملی بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد هرچند آمدن وی بدون موافقت گروه‌های 14 مارس و حزب‌المستقبل حریری امکان‌پذیر نیست.

از سوی دیگر انتخابات ریاست‌ جمهوری لبنان در روابط فی‌مابین ایران و عربستان تاثیر مهمی دارد در گذشته یک توافق غیرمستقیم بین ایران و عربستان درباره تشکیل کابینه آقای "تمام سلام" شکل گرفت که در ابتدا سعودی‌ها مخالف ورود حزب‌الله به کابینه بودند.

در آن زمان "تمام سلام" اشاره کرد حزب‌الله حتماً‌ باید در کابینه باشد چون یک جریان اصلی، قوی و صاحب نفوذ است بنابراین حضور حزب‌الله را در کابینه بسیار ضروری دانست، این وساطت غیرمستقیم منجر به شکل‌گیری کابینه موقت آقای تمام سلام شد بنابراین، این توافق ممکن است به نحو دیگر بین ایران و عربستان سعودی حاصل شود
.

شرایط بیانگر این است که "سعد حریری" با "میشل عون" هم به تفاهمات اولیه رسیده که اگر وی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، حریری نخست‌وزیر شود البته ممکن است حزب‌الله با این معامله مشکلی نداشته باشد چراکه اگر "میشل عون" از طرف حزب الله باشد حریری هم می تواند نخست‌وزیر شود از این رو تعادل و توازن برقرار می‌شود.

دیدگاه دیگری در این جریان عقیده دارد که رئیس‌جمهور نباید از گروه‌های 14 مارس و گروه‌های 8 مارس باشد و یک مسیحی مارونی توافقی به دور از رقابت سیاسی، بتواند فاصله خود را با تمام احزاب و گروه‌ها یکسان حفظ کند.

این شخصیت ممکن است " آلبر منصور" ،" پترس حرب" یا مسیحی مارونی دیگر باشد اما طبق قانون نانوشته اساسی لبنان که معروف به نظام طایفه‌گری است، رئیس‌جمهور مسیحی مارونی، نخست‌وزیر مسلمان سنی و رییس پارلمان مسلمان باید شیعه باشد و ده‌‌ها سال این نظام بر لبنان حاکم است.

در ادوار گذشته یک نوع تفاهم بین گروه‌های 14 مارس طرفدار عربستان و گروه‌های 8 مارس طرفدار جریان مقاومت و ایران در تجربه شکل‌گیری کابینه موقت "تمام سلام" برقرار شده است، دو جریان در کابینه حضور داشتند اما در جریان این انتخابات اگر فقط گروه‌های 8 مارس کابینه را در دست بگیرند گروه‌های 14 مارس آنها را تحریم می‌کنند و گروه‌های 14 مارس هم به همین صورت گروه‌های 8 مارس را تحریم خواهند کرد .

انتخابات ریاست‌جمهوری اگر با تفاهم بین گروه‌های 14 و 8 مارس صورت بگیرد می‌توان به این امیدوار بود ایران و عربستان نیز به تفاهم برسند
ممکن است این تفاهم سر پرونده‌های دیگر مثل پرونده عراق،‌ سوریه و ‌بحرین نیز باشد یا مستقیم بین تهران و ریاض یا با میانجی‌گری عمان و کویت یا شخصیت‌های سیاسی در جهان عرب تفاهم ایجاد و روابط به مرور زمان تأمین شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار