مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٢ اردیبهشت؛

از یکسان سازی نرخ تماس مشترکان تمامی اپراتورهای موبایل تا رصد محتوایی شبکه‌های اجتماعی

کنترل پیامک‌های انبوه برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه، تعداد مشترکین همراه اول به 64 میلیون نفر رسید، نوآوری در ارائه خدمات به روستائیان، سرویس‌های باند پهن فرصتی برای رقابت، 550 هزار شماره تلفن جدید در استان تهران فعال شد، و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات هر روز را در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






یکسان سازی نرخ تماس مشترکان تمامی اپراتورهای موبایل/ کاهش چشمگیر قیمت مکالمات اعتباری
معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ابلاغ مصوبه تغییر محاسبه کارکرد تلفن ثابت و همراه به شرکت مخابرات در روزهای جاری خبر داد و گفت: این مصوبه با هدف یکنواخت شدن نرخ تماس مشترکان سیم کارتهای دائمی و اعتباری تمامی اپراتورهای موبایل تدوین و تصویب شده است.

صادق عباسی شاهکوه با بیان اینکه مصوبه تغییر محاسبه کارکرد تلفن ثابت و همراه در مراحل اجرایی برای ابلاغ به مخابرات قرار دارد، اعمال تعرفه های جدید مکالمات تلفن همراه را از اول اردیبهشت ماه غیرقانونی ندانست و گفت: اگرچه مصوبه تغییر نرخ مکالمات تلفن همراه و ثابت هنوز به مخابرات ابلاغ نشده اما به نظر می رسد نرخ هایی که از سوی این شرکت برای مشترکان تلفن همراه از اول اردیبهشت ماه اعمال می شود مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باشد.



وی با بیان اینکه چنانچه نرخ جدید برای مکالمات مشترکان تلفن همراه متفاوت از آنچه باشد که در مصوبه آمده، مخابرات باید مابه التفاوت این مبالغ را به مشترکان بازگرداند.

عباسی شاهکوه با تاکید براینکه مصوبه تغییر نرخ های مخابراتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مراحل اداری برای ابلاغ به اپراتورها را می گذراند خاطرنشان کرد: این مصوبه با هدف یکنواخت شدن نرخ تماس تمامی اپراتورهای موبایل تدوین و تصویب شده و اپراتورها می توانند تنها تا 20 درصد این نرخ، قیمتهای خود را تغییر دهند.

معاون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه رقم های تعیین شده برای کارکرد تماس مشترکان در تماس با سیم کارتهای اعتباری اپراتور اول کاهش چشمگیری حدود 40 درصد را به همراه دارد گفت: این رقم در سیم کارتهای دائمی برای مکالمات بیرون شهری نیز کاهش داشته و در مکالمات درون شهری با افزایش اندکی روبرو است که در مجموع نیز می توان گفت نرخ مکالمات سیم کارتهای دائمی نیز در این مصوبه کاهش یافته است.


کنترل پیامک‌های انبوه برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه/ رصد محتوایی شبکه‌های اجتماعی
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه 14 هزار مورد شکایت از دریافت پیامک انبوه و تبلیغاتی به ما ارسال شده است، گفت: طبق قانون هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه نباید پیامک های حجم انبوه بیش از هزار پیامک به بالا را انتشار دهند مگر اینکه این پیامک ها در سامانه وزارت ارشاد ثبت و بارگذاری شود تا امکان کنترل آن وجود داشته باشد.

حسن نجفی سولاری در نشست خبری با اشاره به برنامه های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در حوزه رصد محتواهای دیجیتال اظهار داشت: برخی محتواهایی که از طریق تکنولوژی شبکه اجتماعی و پیامک ها رد و بدل می شود موجب گلایه و نگرانی است از این رو ما با توجه به وظیفه نظارتی خود به اپراتورهای موبایل ابلاغ کرده ایم که طبق قانون هیچ یک از آنها نباید پیامک های حجم انبوه بیش از هزار پیامک را انتشار دهند مگر اینکه این پیامک ها قبل از انتشار در سامانه مرکز رسانه های دیجیتال ثبت و بارگذاری شوند تا امکان کنترل آن وجود داشته باشد در همین حال اپراتورها باید با افرادی که با موبایل خود پیامک انبوه و تبلیغاتی ارسال می کنند، برخورد کنند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه از طریق تلفن همراه برنامه های نظارتی، اجرایی می شود، گفت: برخی تخلفات محدود در این زمینه که خلاف فرهنگ اجتماعی و اسلامی کشور ما بوده، دادگاهی شده است.

نجفی سولاری با اشاره به فراگیر شدن استفاده از موبایل های هوشمند در کشور، گفت: بر اساس تحقیقات یکی از مراکز مطالعاتی در یکی از دانشگاههای کشور حدود 80 درصد دانشجویان دارای موبایل هوشمند هستند در همین حال بر اساس آمار وزارت بازرگانی، حدود 50 درصد گوشی های وارداتی به کشور هوشمند است. در این راستا مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ارائه مجوز و الزام برای اخذ آن را در حوزه اپلیکیشن های موبایل در دستور کار قرار داده است به این معنی که تمام کسانی که در حوزه محتوا و نرم افزارهای کاربردی موبایل کار می کنند باید از این مرکز مجوز دریافت کنند. در همین راستا این مرکز مکانیزم های حمایتی را نیز برای این بخش در نظر گرفته است.

وی گفت: در پیوست فرهنگی محصولات دیجیتال که در شورای عالی فضای مجازی در حال تصویب است مجوز برای اپلیکیشن های موبایل داخلی به عنوان یکی از تکالیف فرهنگی مد نظر قرار گرفته است.

رصد محتوایی شبکه های اجتماعی و حمایت از شبکه های بومی
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به عملکرد شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی در کشور، گفت: این شبکه ها در سه سطح امنیتی، حمایتی و محتوایی مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند که در حوزه امنیتی این وظیفه نهادهای امنیتی است که نسبت به عملکرد این شبکه ها پیگیری های لازم را به عمل آورند. در سطح حمایتی و ایجابی مرکز رسانه های دیجیتال با حمایت شورای عالی فضای مجازی در حال ساماندهی و بومی کردن شبکه های اجتماعی داخلی که با مکانیزم های حمایتی می توان این بخش را تقویت کرد. در همین حال رصد محتوایی شبکه های اجتماعی نیز مد نظر قرار دارد تا به برخی افرادی که عضو شبکه های اجتماعی داخلی می شوند، کمک و هدایت شود و از سویی دیگر تقویت آنچه که در حال حاضر وجود دارد در دستور کار قرار گرفته است.



حجم 400 میلیون دلاری برای صادرات نرم افزار
نجفی سولاری در مورد حجم صادرات نرم افزار در سال 92 نیز گفت: بر اساس آمار رسمی اتاق بازرگانی میزان صادرات نرم افزار از ایران به سایر کشورها، 400 میلیون دلار برآورد می شود اما به صورت غیررسمی این عدد بیشتر از این حجم است چرا که بسیاری از نرم افزارهای دارای مجوز بدون ثبت و ارائه رقم های ارزیابی به خارج از کشور صادر می شوند که این قابل کنترل نیست چرا که هم اکنون سامانه ای برای ثبت و کنترل صادرات دانش وجود ندارد.

صدور کارت ملی فرهنگ دیجیتال
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از ارائه پیشنهادی به وزارت کشور برای صدور کارت ملی فرهنگ دیجیتال به منظور ارائه سبد فرهنگی دیجیتال به خانوارها خبر داد و گفت: این پیشنهاد در بستر شبکه ملی فرهنگ می تواند اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید سه هزار و 500 پایگاه دیجیتال مبتنی بر شبکه ملی فرهنگ ایجاد شود، افزود: تاکنون حدود 10 درصد از این تعهد انجام شده و توانسته ایم به ایجاد 350 پایگاه دست یابیم اما با توجه به تغییر تکنولوژی نیازمند ارائه بسته فرهنگی دیجیتال تولید داخل هستیم که از نظر فنی به راحتی قابل انجام است و حتی برخی تولیدکنندگان محصولات دیجیتال موافقت کرده اند که این سبد فرهنگی را تکمیل و در اختیار مردم قرار دهند.

نجفی سولاری اضافه کرد: بر این اساس این پیشنهاد را به وزارت کشور داده ایم که با استفاده از منابع موجود استانی و درون سازمانی کارت ملی فرهنگ دیجیتال مبتنی بر بسته‌های فرهنگی به مردم عرضه شود. در این زمینه شورای عالی فضای مجازی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

فعالیت های مرکز رسانه های دیجیتال در سال 92
رئیس مرکز رسانه های دیجیتال از بررسی 6 هزار و 671 نرم افزار از نظر محتوایی، 1868 نرم افزار به لحاظ حقوقی و صدور 415 گواهی ثبت نرم افزار و 2 هزار و 33 پروانه انتشار در حوزه نشر دیجیتال در سال 92 خبر داد و گفت: در مجموع 278 مرکز فرهنگی دیجیتال در استان‌های مختلف راه اندازی شده و قرار است در سال جاری نیز 47 مرکز دیگر به این تعداد افزوده شود.

وی نظارت محتوایی بر 6هزار و 500 فروشگاه اینترنتی و ثبت 18 هزار و 556 پایگاه اینترنتی در سایت ساماندهی را از دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز در سال 92 عنوان کرد و گفت: بالغ بر 4 هزار سایت اینترنتی به دلیل مشکلات محتوایی و نیز انصراف اداره‌کننده سایت، لغو ثبت شده اند و در همین حال 432 درخواست ثبت دامنه با نام های خاص در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است.

نجفی سولاری از ایجاد سامانه ای جایگزین همانند باشگاه سرآمد در ورژن موبایل با توجه به فیلترینگ نرم افزارهای هوشمند مانند وی چت به عنوان یکی از طرح های مطالعاتی و در دست برنامه ریزی این مرکز برای سال 93 خبر داد و گفت: در همین حال سامانه دریافت گزارشات مردمی در حوزه پیامک‎های تبلیغاتی و انبوه 10001314 از طریق رسانه های همراه و هوشمند تقویت خواهد شد.


تعداد مشترکین همراه اول به 64 میلیون نفر رسید

با جذب ۸.۵ ميليون مشترك جديد در سال ۹۲، تعداد مشترکین ثبت شده اپراتور همراه اول به 64.1 ميليون نفر رسيد و اكنون سهم بازار همراه اول بر اساس اينتركانكشن ۶۳ درصد و براساس سيم كارت روشن اول ۶۹ درصد است و ضريب نفوذ آن حدود ۷۴ درصد است؛ همچنين همراه اول با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ كشور قرارداد رومينگ بين الملل دارد.

آخرین وضعیت شرکت ارتباطات سیار در مجمع عمومي عادي ساليانه این شرکت اعلام شد.

سود 1085 توماني هر سهم همراه اول
در اين مراسم پس از سخنان رئيس مجمع و مديرعامل همراه اول و استماع گزارش حسابرس و نظرات سهامداران، در خصوص تعيين اعضاي حقوقي هيأت مديره، سود تقسيمي، روزنامه هاي كثيرالانتشار چاپ آگهي، پاداش و حق جلسه هيأت مديره تصميم گيري شد.

در جلسه مذكور پس از نظرخواهي از سهامداران حاضر و سخنان تعدادي از اعضاي هيأت رئيسه، براي هر سهم 1085 تومان سود در نظر گرفته و مقرر شد سود سهامداران حقيقي از روز دوشنبه يكم ارديبهشت ماه از طريق شعب بانك ملت واريز شود.

در پايان مراسم 5 شركت مخابرات ايران، مهر اقتصاد نوين ايرانيان، گسترش الكترونيك مبين ايران، مخابرات استان تهران و مخابرات استان اصفهان به عنوان اعضاي حقوقي هيأت مديره معرفي شدند. همچنين روزنامه هاي دنياي اقتصاد و فناوران براي چاپ آگهي هاي مجمع همراه اول تعيين شدند.

گزارش عملكرد هيأت مديره
در اين مراسم مهندس وحيد صدوقي- مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران، گزارش جامعي از عملكرد سال 92 هيأت مديره به مجمع سهامداران ارائه كرد.

صدوقي با تبريك سال نو و با بيان اينكه سال 92، سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي» نام گذاري شده است، اظهار داشت: با توجه به شعار امسال و اينكه سال مالي همراه اول 29 اسفندماه است، اولين شركتي هستيم كه در سال جديد مجمع خود را برگزار و در كمترين زمان سود سهام را واريز مي كنيم.

وي با اشاره به بيست ساله شدن همراه اول گفت: بنا داريم 19 مرداد سال جاري، در بيستمين سالروز عرضه اولين سيم كارت در ايران توسط همراه اول، بيست سالگي همراه اول را جشن بگيريم.

صدوقي در ادامه با اعلام اينكه براي اولين بار، گزارش مالي همراه اول از نظر حسابرس هيچ بندي نداشته و با عنوان مقبوليت تأييد شده است، اظهار داشت: اين اتفاق با توجه به درآمد حدود 8 هزار ميليارد توماني همراه اول در سال 92 قابل توجه است.

ضريب نفوذ 72 درصدي همراه اول
مديرعامل همراه اول ضمن تشريح دستاوردهاي توسعه بازار و سبد محصولات اين شركت در سال 92 تأكيد كرد: از شروع فعاليت اپراتور اول تا سال 91 در مجموع 34 عنوان سرويس و در دو سال اخير يعني با تدوين استراتژي همراه نوين، به تنهايي 34 عنوان سرويس به مشتركين عرضه شده است كه عزم جدي همراه اول را نشان مي دهد.



وي افزود: با جذب 8.5 ميليون مشترك جديد در سال 92 ، تعداد مشترکین ثبت شده همراه اول به 64.1 ميليون رسيد. اكنون سهم بازار همراه اول بر اساس اينتركانكشن 63 درصد و بر اساس سيم كارت روشن اول 69 درصد است و ضريب نفوذ آن حدود 74درصد است. همچنين همراه اول با 271 اپراتور در 112 كشور قرارداد رومينگ بين الملل دارد.

صدوقي ادامه داد: هم اكنون همراه اول از طريق 10 روش مشغول خدمت رساني به مشتركين خود است. همچنين تعداد دفاتر خدمت رساني به مشتركين همراه اول معادل نصف تعداد شعب بانكي در كل كشور است كه اين نكته گستردگي مراكز ارائه خدمات را نشان مي دهد.

رشد مناسب در بازاريابي سازماني
مديرعامل اپراتور اول كشور با بيان اينكه مأموريت بخش بازاريابي سازماني همراه اول، توانمندسازي سازمان ها از طريق مشاوره و ارائه خدمات و راهكارهاي ارتباطي روزآمد است، گفت: VPN، APN، كنفرانس تلفني، سيم كارت سازماني و بسته هاي سازماني تخفيفي از جمله محصولات و خدمات سازماني راه اندازي شده و در دست اقدام همراه اول است.

صدوقي از توسعه فضاهاي جديد كسب و كار خبر داد و گفت: همراه اول در سال گذشته حدود 2600 ميليارد ريال در شركت هاي تابعه سرمايه گذاري كرده است.

وي با معرفي شركت هاي تابعه همراه اول اظهار داشت: از سال گذشته همراه اول به عنوان هولدينگ فعاليت خود را ادامه مي دهد و هم اكنون با شركت هاي تابعه نظير «نقش اول كيفيت»، «سرمايه گذاري توسعه نور دنا»، «مبين نت» و «جيرينگ» در صحنه حضور دارد.

پوشش جاده اي سه برابري نسبت به مجموع اپراتورهاي ديگر
مديرعامل شركت ارتباطات سيار ايران با اشاره به دستاوردهاي فني و توسعه شبكه اين اپراتور گفت: تا پايان سال گذشته 24 هزار و 300 آنتن تلفن همراه در كشور نصب شده است، 1239 شهر (100 درصد)، 43 هزار و 641 روستا (86.7 درصد) و تمام جزاير مسكوني كشور تحت پوشش شبكه همراه اول است. بدين ترتيب 96.3 درصد از 77 ميليون و 114 هزار و 734 نفر جمعيت كشور تحت پوشش شبكه اين اپراتور هستند.

صدوقي افزود: 28 هزار و 808 كيلومتر از جاده هاي اصلي، 6733 كيلومتر از جاده هاي ريلي، 20159 كيلومتر از جاده هاي فرعي(بين فرمانداري) و در مجموع بيش از 70 هزار كيومتر از جاده هاي كشور تحت پوشش شبكه تلفن همراه بوده كه اين مقدار حدود 3 برابر پوشش جاده اي ديگر اپراتورهاي تلفن همراه كشور است.

وي در ادامه با اشاره به كاهش نرخ قطع مكالمه در شبكه همراه اول، بيان داشت: نرخ قطع مكالمه از 1.92 در سال 1387 به 0.52 در پايان سال 1392 كاهش يافته است. همچنين با افزايش نرخ موفقيت تماس (CSSR) در سال گذشته، اين شاخص به 98.75 درصد رسيده است.

رشد ۲۳ درصدي EPS
مديرعامل همراه اول از درآمد 7982 ميليارد توماني حاصل از سرمایه گذاری های تلفیقی گروه در سال 92 و رشد 19 درصدي اين شاخص نسبت به سال 91 خبر داد و افزود: سود خالص همراه اول در سال گذشته 2280 ميليارد تومان بوده كه نسبت به سال قبل از آن 23 درصد رشد را نشان مي دهد.

صدوقي تصريح كرد: EPS همراه اول نيز نسبت به سال قبل 23 درصد رشد داشته و به 1104 تومان رسيده است.

وي در ادامه با اشاره به پرداخت مبالغ پرداختي به دولت طي سال هاي گذشته اظهار داشت: همراه اول در سال 1391 بيش از 3229 ميليارد تومان به دولت پرداخت كرده است كه نسبت به سال 88 (سال واگذاري به بخش خصوصي) رشد 102 درصدي را نشان مي دهد. همچنين در سال 1392 پرداختي به دولت حدود 4 هزار ميليارد تومان خواهد شد.

صدوقي گفت: در سال گذشته بيش از 2743 ميليارد تومان صرف سرمايه گذاري شده است كه اين مقدار تا سال 1395 به بيش از 7256 ميليارد تومان برآورد مي شود. وي افزود: سرمايه گذاري طي سال هاي 92 و 93 بيش از 2.5 برابر ارزش دفتري كل دارايي هاي همراه اول در 18 سال گذشته است.

جايگاه نخست همراه اول در خاورميانه
صدوقي ضمن برشمردن دستاوردها و افتخارات همراه اول در سال 92 به جايگاه اين اپراتور در صنعت تلفن همراه اشاره كرد و گفت: همراه اول از نظر تعداد مشترك در كشور و خاورميانه اول، در آسياي جنوبي (در بين 58 اپراتور) هشتم و در دنيا(در بين 1003 اپراتور) بيست و پنجم است.

وي با بيان اينكه طبق رتبه بندي 500 شركت برتر كشور در سال 92 توسط سازمان مديريت صنعتي، همراه اول تنها اپراتور تلفن همراه كشور در ميان 10شركت برتر از نظر ارزش افزوده اقتصادي بوده است، افزود: در اين ارزيابي همراه اول از نظر فروش در رتبه بيستم قرار گرفته است.

افزايش سرمايه 97 درصدي همراه اول
پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه همراه اول، مجمع عمومي فوق العاده نيز برگزار شد كه طي آن پيشنهاد هيأت مديره جهت افزايش سرمايه 97.3 درصدي مورد تصويب قرار گرفت.


پست بانک الگوی بانک هوشمند خواهد شد/ نوآوری در ارائه خدمات به روستائیان
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه پست بانک الگوی بانک هوشمند خواهد شد چرا که بسترهای لازم را به واسطه این وزارتخانه دراختیار دارد بر نوآوری در ارائه خدمات به روستائیان از طریق این بانک تاکید کرد.

محمود واعظی با بیان اینکه پست بانک ایران باید تلاش کند با نوآوری و فعالیت مضاعف در راستای اهداف، ماموریت و چشم اندازهای مدنظر حرکت کرده و آن را بهبود بخشد گفت: پست بانک ایران می تواند بعنوان بانک عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجموعه‌های ذیربط باشد و تمامی عملیات بانکی ریالی - ارزی اعم از امور جاری و حوالجات بین المللی را انجام دهد.

وی افزود: باید از تجارب نیروهای متخصص در امر خرده‌بانکداری بیشتر استفاده شود تا پست بانک ایران بتواند در مناطق محروم، روستاها و شهرهای کوچک به نحو مطلوب خدمت‌رسانی کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر چابک‌سازی واحدها تصریح کرد: پست بانک ایران با بهره‌گیری از امکانات موجود از جمله بسترهای وزارتخانه و مزیت‌های پست نظیر دفاتر، نیروی انسانی، وسائل نقلیه و ساختمان می تواند در هزینه‌های خود صرفه‌جوئی کرده و سوداوری بیشتری داشته باشد.

واعظی تاکید کرد: عملکرد وزارتخانه و پست بانک ایران در ثبت‌نام مرحله دوم یارانه‌ها بسیار عالی بود و حتی دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان شخصا از عملکرد مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تقدیر کرد اما ما نباید به همین اکتفا کنیم و باید تلاش کنیم بسترهای بانکداری الکترونیکی را بیشتر تقویت کنیم.



وی گفت: به دنبال تحول پست بانک ایران هستیم و تلاش می‌کنیم این بانک خدمات بیشتری را به هموطنان در سطح کشور ارائه کند؛ این بانک باید الگوی بانک هوشمند باشد چون بسترهای لازم را به واسطه وزارتخانه دراختیار دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ایجاد شرکت‌های اقماری پست بانک ایران برای خدمت‌رسانی و درآمدزائی بیشتر اضافه کرد: همواره باید با شناسائی و احصاء نیازهای مردم به ویژه روستائیان به دنبال نوآوری در خدمات باشیم تا بتوانیم در فضای رقابت موفق عمل کنیم. پست بانک یک بنگاه اقتصادی است که باید به اصل سودآوری نیز همواره توجه داشته باشد.

واعظی بر نظارت مستمر برای جلوگیری از تخلفات، بازاریابی قوی، پیگیری وصول مطالبات، ارائه آموزش‌های کاربردی برای مدیران و کارکنان، مشتری مداری، تکریم ارباب رجوع، چابک‌سازی ساختارها و استفاده از نیروهای متعهد، متخصص، دلسوز و کارا نیر تأکید کرد.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم است پست بانک ایران با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها به ویژه در زمینه‌های صنایع دستی، کشاورزی برای کارآفرینی و اشتغال‌زائی و کمک به کارگاه‌های تولیدی کوچک و کشاورزی تعامل بیشتری داشته باشد.


۵۵۰ هزار شماره تلفن جدید در استان تهران فعال شد
550 هزار شماره تلفن جدید از ابتدای سال 92 تا پایان همان سال در استان تهران دایر شد که با احتساب شماره های مذکور ظرفیت تلفن های مشغول به کار در این استان به 7 میلیون و 563 هزار شماره رسید.



بر اساس این گزارش هم اکنون ضریب نفوذ تلفن در استان تهران به 50.12 و در شهر تهران 62.87 رسیده است. همچنین تعداد تلفن های همگانی مشغول به کار در این استان 36 هزار و 301 دستگاه و تعداد  335 دفتر ICT روستایی در استان تهران دایر است.

گفتنی است یک هزار و 191 روستا در استان تهران دارای ارتباط تلفنی هستند.


سرویس‌های باند پهن فرصتی برای رقابت
وحید صدوقی مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه کشور، در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، در پاسخ به سؤال یکی از سهامداران در خصوص تأثیر ورود سرویس های ارتباطی نظیر وایبر و واتس اَپ بر درآمد اپراتورهای تلفن همراه و اینکه آیا برای این مورد تدبیری اندیشیده شده است یا خیر، اظهار داشت: سرویس های ارتباطی جدید OTT که خدمات mVoIP را ارایه می کند، می توانند چالشی برای اپراتورها باشند، ولی از آنجا که همراه اول از قبل پیش بینی های لازم را کرده است، با ورود به سرویس های باند پهن و ارائه خدمات نوین، مشکل خاصی نخواهد داشت.



صدوقی افزود: خیلی از دولت ها از اپراتورها حمایت می‌کنند به عنوان مثال در کشور امارات "وایبر" و "واتس اَپ" فیلتر شده است. البته در ایران ارایه این خدمات آزاد است و همه این نرم افزارهای ارتباطی موبایلی، باز هستند. سیاست همراه اول رویکرد رقابت در این حوزه است و مطمئن هستیم با ارائه سرویس های باند پهن، هرچند تهدیدی در دل آن نهفته است، ولی با تدبیری که اندیشیده شده می توانیم خدمات مورد نیاز مشترکین را ارائه دهیم.

مدیر عامل شرکت ارتباط سیار ایران با اشاره به چشم انداز همراه اول و برنامه این اپراتور برای سال 93 گفت: در سال جاری برای رسیدن به چشم انداز  همراه اول، تمرکز ما ارائه سرویس باند پهن به مشترکین است که انشاالله با تدبیر وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اردیبهشت ماه مجوز فرکانس را دریافت و پس از پایان دوره انحصار، در ابتدای شهریور ماه، سرویس های نسل های بالاتر را ارائه می‌کنیم. سعی داریم در 4 ماه باقیمانده هر چه سریعتر مقدمات کار را فراهم کنیم و در اولین فرصت سرویس های جدید خود را عرضه کنیم. این کار بزرگی است و یک تحول اساسی در ارتباطات کشور است.


مطالعه روزنامه با فنجان هوشمند/ لذت چای و مطالعه به طور همزمان
یک شرکت فنلاندی، فنجان هوشمندی ساخته است که علاوه بر امکان نوشیدن چای و قهوه، امکان مطالعه روزنامه الکترونیک را نیز فراهم می آورد.

این فنجان هوشمند که Paulig Muki نام دارد گرما را به برق تبدیل می کند تا انرژی لازم برای روشن شدن نمایشگر روزنامه الکترونیکی فراهم آید. این فنجان از طریق اپلیکیشن وسایل الکترونیکی همراه کنترل می شود. برای اتصال به وسایل الکترونیکی همراه، یک مودول بلوتوثی کم مصرف در ته فنجان تعبیه شده است.



در این فنجان از فناوری به کار رفته در کتاب الکترونیکی ebook استفاده شده است. این مودول تصاویر را از طریق اپلیکیشن موبایل، دریافت و همچنین با استفاده از حسگرهای گرمایی خود دمای قهوه را نیز اعلام می کند.

"کری کوپیلا" مدیر بازاریابی و ارتباطات شرکت Paulig فنلاند گفت: قصد نداشته ایم که چگونگی مصرف کننده Paulig Muki را به مصرف کننده یاد بدهیم. بلکه می خواهیم با همکاری مصرف کننده آن را تکمیل کنیم. قرار است این فنجان تا اوایل سال 2015 میلادی به بازار عرضه شود اما تا پیش از این موعد، باید آزمایش بتا را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.


تلویزیون‌های هوشمند هدف بعدی هکرها/ لزوم نصب آنتی ویروس روی تلویزیون
عصر فناوری پهن باندهای پرسرعت، وجود تلویزیون های هوشمند را در خانه ها به یک امر ضروری تبدیل کرده اما محققان این گجت های هوشمند را تهدید بعدی هکرها می دانند.

کارشناسان هشدار می دهند اتصال تلویزیون های هوشمند به اینترنت می تواند مزاحمان ها را به خانه دعوت کند یعنی همان ویروس های رایانه ای. با روند افزایشی دانلود فیلم ها از اینترنت در تلویزیون های خانگی و محبوب شدن "گرفتن" کانال های تلویزیونی از طریق اینترنت، آلوده شدن تلویزیون ها به ویروس های رایانه ای امری است که قطعا روی می دهد.

یوجین کسپراسکای یکی از موسسان شرکت کسپراسکای و مدیر اجرایی این شرکت روسی که چهارمین شرکت ضد ویروس رایانه ای جهان است می گوید تلفن های همراه و تلویزیون های هوشمند، هدف بعدی ویروس مجرمان و هکرهای رایانه ای هستند.

وی افزود: شرکت وی که روزانه 315 هزار گزارش از فعالیت های مشکوک را دریافت می کند، اکنون باید به دنبال ویروس هایی بگردد که به تلویزیون های هوشمند نفوذ می کنند. اما وی هشدار داد خطر ویروس های رایانه ای برای تلفن های همراه و محیط خانگی از جمله تلویزیون که این روزها به اینترنت متصل می شوند متنوع تر خواهد بود.



در سال میلیون ها حمله به ویندوز مایکروسافت، هزاران حمله به تلفن های هوشمند و عمدتا به سیستم عامل های اندروید و ده ها حمله به سیستم عامل iOS اپل صورت می گیرد. کسپراسکای با اشاره به اینکه تمامی این سیستم ها مستعد خطر هستند، افزود: آلوده سازی میلیون ها دستگاه از نظر فنی امکان پذیر است. این امر قطعا روی می دهد و فقط زمان لازم است تا چنین امری به وقوع بپیوندد.

به گفته وی تنها تفاوت تلویزیون هوشمند و رایانه داشتن یک صفحه نمایشگر بزرگ تر و کنترل از راه دور است. تلویزیون های هوشمند دارای سیستم عامل اندروید و تراشه های حافظه و اتصال به اینترنت هستند.

به گفته کسپراسکای مصرف کنندگان در نهایت مجبور خواهند شد نرم افزارهای آنتی ویروس بیشتری خریداری کنند تا با خطر حمله سایبری مقابله کنند. از ابتدای سال گذشته تا کنون 13 درصد از جمعیت انگلیس تلویزیون های هوشمند خریداری کرده اند که از طریق فناوری تلفیقی خود و یا دستگاه های ست - تاپ باکس به اینترنت متصل می شوند، اما این آمار احتمالا در آینده به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

پیش بینی می شود 100 میلیون خانه در اروپای غربی و آمریکا تا سال 2016 دستکم یک ارتباط اینترنتی از طریق تلویزیون داشته باشند.


انتهای پیام/

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار