بازیابی قدرت تکلم از دست رفته به کمک صدای پرندگان

پژوهشگران می‌گویند به کمک برخی گونه‌های پرندگان می‌توان نکته‌هایی برای فناوری بازیابی قدرت تکلم در انسانهایی که این توان را از دست داده‌اند استفاده نمود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، پژوهشگران دانشگاه بوینوس آیرس می‌گویند از برخی گونه‌های پرندگان می‌توان نکته‌هایی برای فناوری بازیابی قدرت تکلم در انسانهایی که این توان را از دست داده‌اند استفاده نمود. 

به گفتهٔ آنان درباره توان نغمه سرایی پرندگان به کشفهای مهمی دست یافته‌اند که شباهتهای غیرمنتظره‌ای را بین نغمه سرایی پرندگان و توان تکلم در انسان آشکار کرده است. با بررسی سیستم فیزیولوژیکی نغمه سرایی در پرندگان، این گروه پژوهشی، مدلی ریاضی برای اندامِ تولیدِ صدا در پرندگان ساخته است. 

مسئول تیم تحقیق می‌گوید دستگاه تولید صدا در پرندگان سیرینکس یا گلوگاه نام دارد. عبور هوا از لبه‌های سیرینکس باعث نوسان این لبه‌ها می‌شود که شبیه به نوسان تارهای صوتی در انسان است. بنابراین اگر فیزیکِ تولید صدا در پرندگان را بررسی کنیم به سرنخ‌هایی درباره تولید صدا در انسان دست خواهیم یافت. با یافتن معادلات ریاضی حاکم بر پدیده تولید صدا در گلوگاه پرنده می‌توان دستگاه الکترونیک ترکیب کننده اصوات ساخت که می‌تواند پیش نمونه‌ای برای ساخت همین دستگاه برای تولید صدای انسان باشد. 

بررسی آواز پرندگان نشان می‌دهد که مغز پرندگان چگونه نغمه سرایی را با زمان سنجی دقیق هماهنگ می‌کند. در حالیکه برخی سلولهای عصبی آماده تولید صدا می‌شوند، برخی نورونهای دیگر خود را با نوتهای فعلی تطبیق می‌دهند. 

پژوهشگران اظهار امیدواری کرده‌اند که بتواند به باز‌شناسی آواز خوانی و سیستم عصبی آن در پرندگان از این سیستم در افرادی که به هر علت قادر به تکلم نیستند بهره گرفته و این دسته افراد را دارای قدرت تکلم کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: قدرت تکلم ، پرندگان ، صدا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.