زنجان/

چارق از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان

این چاروق ظریف فرم وشکل خاصی دارد و با مواد اولیه ویژه‌ای که صرفا برای راه رفتن روی قالی و اطاق‌های مفروش ساخته می شود که سابقاً پشت بسته و بدون پاشنه بود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛چارق از صنایع هنری، دستی و تزئینی به شمار میرود.

 

در اصطلاح محلی ترکی زنجان ،چاروق را (چارخ) تلفظ می‌کنند چارق دوزی از هنرهای دستی است که دستهای ظريف هنرمندان زنجانی در توليد آن مهارت ويژه ای دارند.

اصولاً صنعت کفاشی از قرن يازدهم هجری در شهرزنجان رونق فراوانی داشته است. تمرکز کفاشان در دو بازار بالا و پايين و اختصاص يافتن راسته های گوناگون به اين فن حکايت از رونق آن در ادوار گذشته دارد.

به علت ورود کفشهای کارخانه ای و علل ديگر، کفاشی بومی از رونق افتاده و اساتيد آن به چارق دوزی روی آورده اند.

صنعت چارق‌‌دوزی در زنجان با گذر زمان بسیار تغییر کرده و به مرور شکل ظاهری امروزی را به خود گرفته است. چارق قدیمی در این شهر، پا‌پوشی بدون پاشنه و از جنس چرم خام بوده که با بندهایی بلند به ساق پا بسته می‌شد و در روستاها بیشتر مورد استفاده چوپانان قرار می‌‌گرفت.

اما مرور زمان موجب شده تا این هنردستی در دکور منازل جا بگیرد یا به کفش روفرشی زنان شهری تبدیل شود.

به هر تقدير هم اکنون چارق های زيبا از شهرت خاص و عام برخوردارند ومشخصاً زنانه بوده و استفاده از آن جنبه تشريفاتی و تفننی دارد.

چارق ها از دو قسمت کف و رو تشکيل شده است، کف آن از چرم ظريف و رويه آن از نخهای نازک رنگی و گاهی از ابريشم و در طرحها و گونه های مختلف ساخته و بافته می شود، چنان که مصنوعات آن باب طب چارق زنجان پايپوشي به ظرافت ابريشم هاي رنگي ايرانی و خارجی است و مناسب ترين سوغات شهر محسوب می شود/س.



برچسب ها: چارق ، صنایع ، دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.