در دانشگاه صنعتی اميركبير محقق شد

​عرضه دستگاه تصفيه هوا با قابليت جداسازي 4 گاز سمي

پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير دستگاهي براي تصفيه هوا عرضه كردند با استفاده از محلول جذبي قادر به جداسازي 4 گاز سمي و ذرات معلق هوا است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اميركبير، مهندس سيدجواد طباطبايي مقدم- مجري طرح با اشاره به مشكلات زيست محيطي انتشار آلودگي هوا گفت: بر اساس اعلام مركز سلامت وزارت بهداشت سالانه بیش از5 هزار نفر جان خود را  بر اثر آلودگي هوا از دست مي‌دهند.
 
وي به مشكلات آلودگي‌هاي زيست محيطي در كلان شهرها اشاره كرد و اظهار داشت: در كلان شهرهايي چون آبادان و اهواز ورود ريز گردها آسيب‌هايي جدی به سلامت ساكنان  اين شهرها به ويژه سالمندان، کودکان و بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های قلبی عروقی وارد كرده است از اين رو نياز به ارائه راهكارهايي براي حل اين معضل زيست محيطي است.
 
طباطبايي از اجراي پروژه تحقيقاتي در اين زمينه خبر داد و يادآور شد: در اين تحقيقات دستگاهي باعنوان" سامانه تصفيه هواي آلوده با محلول جذبي" طراحی وعرضه شده است.
 
مجري طرح با بيان اينكه اين سامانه براي مكان‌هاي مسقف طراحي و ساخته شده است، خاطر نشان كرد: اين دستگاه هواي آلوده را دريافت و با عبور دادن از محلول جذبي تولید شده براي اين سامانه اقدام به تصفيه هوا خواهد كرد.
 
وي با تاكيد بر اينكه فرمولاسيون محلول جذبي اين سامانه بر اساس مواد معدني موجود در كشور است، ادامه داد: هواي آلوده جذب اين سامانه مي‌شود و از آنجايي كه هوای پاک دارای چگالی کمترو سبك است به سمت بالا حركت مي‌كند و ناخالصي‌ها در اين محلول حبس مي‌شود وهوای سالم از طریق سانتريفيوژ به بيرون پرتاب خواهد شد.
 
اين محقق، با تاكيد بر اينكه اين سامانه قادر به جداسازي دي اكسيد كربن (Co2)، ناكس ،ازت ،سرب و دیگر ذرات معلق است، يادآور شد: اين دستگاه در هر شرايط آب و هوايي و براي هتل‌های بزرگ، تونل‌های باطول بیش ازیک کیلومتر و مجتمع‌هاي مسكوني  ومراکز سرپوشیده قابل استفاده است.
 
وي به بيان نحوه تصفيه هوا در تونل‌ها پرداخت و در اين باره توضيح داد: در تونل‌ها توسط توربو فن‌ها هوا به بيرون رانده مي‌شود و در واقع هوای آلوده را جا به جا مي‌كند ولي در اين سامانه قابلیت تصفيه هوای آلوده ساکن درمحیط را دارد.
 
مجري طرح، از اقدامات توسعه‌اي بر روي اين سامانه خبر داد و گفت: اين سامانه در فاز آزمايشگاهي ونیمه صنعتی ساخته شده است و در گام توسعه‌اي آن درصدد هستيم تا سيستمي را بر روي آن نصب كنيم تا در زمستان پس از تصفيه، هواي خروجي را به صورت باد گرم به بيرون منتشر و در تابستان به صورت باد خنك اقدام به تصفيه هوا كند.
 
مهندس طباطبايي با اشاره به ويژگي‌هاي محلول جذبي توليد شده اضافه كرد: اين محلول بسته به نوع مواد آلاينده پس از مدتي بايد تعويض شود.واز مزایای آن اقتصادی بودن،عدم نیاز به سیستم پیچیده فیلترینگ،ارزان وبه وفور دست یافتن به آنرا ذکر کردند.
 
در پایان یاد آور میگردد،مهندی سید جواد طباطبایی یکی از پژوهشگران وفارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر میباشد.


انتهای پیام/
برچسب ها: تصفیه ، هوا ، دانشگاه ، گازسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.