در دیدار رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با با وزیر خارجه لتونی؛

ولایتی: تحریم‌، اروپایی‌ها را از توانمندی‌های ایران محروم کرد/ پیلد‌گوویچ: اتحادیه اروپا پیگیر وضعیت اوکراین است

"علی اکبر ولایتی" با "اندرس پیلد‌گوویچ " وزیر خارجه لتونی صبح امروز در مرکز تحقیقات استرات‍ژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" با "اندرس پیلد‌گوویچ " وزیر خارجه لتونی صبح امروز در مرکز تحقیقات استرات‍ژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کردند.  
 
پیلدگوویچ با بیان این که لتونی سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را عهده‌دار می‌شود، گفت: مسئله ناتو و افغانستان جزو مسایل اصلی اتحادیه خواهد بود.
 
وی درباره آخرین تحولات اوکراین گفت: کشور بلاروس بین ما و اوکراین قرار دارد و اکنون شرایط مناسبی در این منطقه وجود ندارد.
 
ولایتی به مسئولیت خطیر و حساس لتونی برای اتحادیه اروپا در سال آینده اشاره و تصریح کرد: با توجه به نزدیکی فرهنگ شما با اوکراین درباره تحولات این کشور چه دیدگاهی دارید؟
 
وزیر خارجه لتونی گفت: ما مسایل اقتصادی و توسعه این عرصه را در کشور خود دنبال می‌کنیم و برای اوکراین هم همین خواسته را خواهانیم و اتحادیه اروپا پیگیر وضعیت اوکراین بوده و در سال آینده ما هم به این گونه رفتار خواهیم کرد.
 
وی افزود:  متاسفانه بحران اوکراین ادامه‌دار شده و ما حاضریم به هر طریقی به حل مسایل اوکراین کمک کنیم چرا که 23 سال پیش از این کشور جدا شدیم و اکنون دوباره از طریق اتحادیه اروپا به آن‌ها پیوسته‌ایم.  
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به جداشدن لتونی به عنوان یکی از اولین کشورها از اتحادیه جماهیر شوروی اشاره کرد.
 
وزیر خارجه لتونی گفت: کشور لتونی، اذربایجان و اوکراین جزو سه کشور اولی بودند که از اتحاد جماهیر شوروی جدا شدند.
 
پیلدگوویچ گفت: آسیای مرکزی و افغانستان از دیگر موضوعات مهم ما در اتحادیه اروپا خواهد بود.
 
ولایتی با اشاره به انتخابات افغانستان گفت: این انتخابات در فضای بسیار سالم و امنیت خوبی برگزار شد که خود این مسئله نشان دهنده تحولات مثبت این کشور است.  
 
وی افزود: ایران با کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان روابط نزدیکی دارد و با این کشورها در اکو ضمن همکاری خواهان افزایش روابط فیمابین است.

ولایتی در این دیدار با اشاره به مذاکرات ایران و اروپا به منظور حل یک سری مسایل فی‌مابین تصریح کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران تنها اثر منفی برای ایران نداشته بلکه برای کشورهای اروپایی نیز اثرات غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته است.  
 
وی افزود: اروپایی‌ها با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از بازار و توانمندی‌های ایران در این مدت محروم شده‌اند که البته اگر به اختیار خودشان تصمیم‌گیری می‌کردند حتما به توسعه روابط میان خود و ایران و هم چنین نادیده گرفتن تحریم‌ها علاقه مند بودند.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بیان داشت: برای دلیل این ادعا می‌توان گفت به محض آغاز مذاکرات بسیاری از مسئولان عالی رتبه در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... از کشور اروپایی برای سفر به ایران اصرار داشته و در نوبت مذاکره با مسئولان کشورمان هستند که ما هنوز فرصتی برای هماهنگی انجام این سفرها نداشته‌ایم.
 
وزیر خارجه لتونی در ادامه این دیدار با تاکید بر ضررت گسترش همکاری با ایران که در این سفر مورد تاکید قرار گرفته بود تصریح کرد: در نیمه اول سال 2015 که مسئولیت اتحادیه اروپا به کشور لتونی واگذار می‌شود که به همین منظور جهت ارزیابی و فراهم سازی زمینه برای توسعه روابط دو جانبه در غالب اتحادیه اروپا به ایران سفر کرده‌ام که امیدوارم این مسیر روبه رشد ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: رئیس ، مرکز ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار