اردبیل/رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خبر داد:

کمتر از هفت درصد جمعیت ایران بی‌سواد هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت:‌ در مقایسه با اوایل پیروزی انقلاب جمعیت بیسواد کشورمان به حداقل رسیده به طوریکه در حال حاضر کمتر از هفت درصد جمعیت ایران بیسواد هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ علی باقرزاده  در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار داشت: 34 سال پیش به فرمان امام راحل نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه 58 شکل گرفت و همه امکانات و منابع کشور در این مسیر بسیج شد تا در یک حرکت و عزم عمومی سوادآموزی در اولویت قرار گیرد.

وی گفت: فرمان امام راحل در آن مقطع دارای سه پیام تأثیرگذار بود که در کوتاه مدت باید همه ایرانیان از نعمت خواندن و نوشتن اولیه برخوردار بوده و در کنار آن علم‌آموزی و سوادآموزی زمینه‌ای را فراهم کند تا کشور به مرز خودکفایی در عرصه‌های مختلف رسیده و فرهنگ وابستگی ریشه‌کن شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش سومین پیام امام را در تشکیل نهضت سوادآموزی توجه کامل به فراگیر شدن علم‌آموزی بیان کرد و افزود: حضرت امام تاکید داشتند که سراسر ایران باید مدرسه باشد و معنای این جمله آن است که همه ایرانیان باید خود را در مقام تعلیم‌دهنده یا تعلیم‌گیرنده قرار دهند تا آگاهی و بصیرت واقعی جامعه محقق شود چرا که رمز پیشرفت و توسعه کشورها و تمدن‌ها تکیه بر گوهر علم و دانش است.

باقرزاده در ادامه خاطر نشان کرد:‌ هیچ تمدن و کشوری بدون تقویت بنیه علم و تحولات آن نمی‌تواند خود را از وابستگی‌ها نجات دهد به طوریکه در پیام امام راحل بر اصل موضوع و تقدم آموزش برای همگان واجب‌تر از عرصه بهداشت و مسکن نیز تاکید شده بود.

وی بیان کرد: یونسکو با این الگو سند جهانی آموزش برای همگان را تصویب کرد در حالی که امام راحل ما در پیام تاریخی خود در ضرورت علم‌آموزی این امر را مورد تاکید قرار دادند به طوریکه 550 هزار نفر آموزشیار و کادر نهضت سوادآموزی در این 34 سال کوشیده‌اند تا با سیاست‌گذاری درست شاخص سوادآموزی بهبود پیدا کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت:‌ براساس آخرین سرشماری انجام شده در گروه سنی زیر 50 سال، 3.5 میلیون نفر در کشور بیسواد هستند که هر چند در قیاس با جمعیت کشور رقم پایینی است اما همچنان تلاش جدی را می‌طلبد تا امر بیسوادی در این کشور ریشه‌کن شود.

باقرزاده افزود: ما با یک فهم و ادبیات مشترک با همه کشورها بیسواد به کسی اطلاق می‌کنیم که نتواند بنویسد و یا بخواند و چهار عمل ساده حساب را انجام دهد که در حقیقت با ایجاد مهارت خواندن و نوشتن می‌توان او را از این وضعیت نجات داد.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار این امر تلاش ما بر این است تا با سوادآموزی و یادگیری مهارت‌ها فضای کسب و کار برای افراد بیکار فراهم آید و مناسبات مطلوبی نیز فراهم شود به طوریکه در این زمینه ما در تلاش هستیم تا یک آمار و ارقام دقیق را داشته باشیم./

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، نهضت ، سوادآموزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.