زنجان/

ضرورت بهينه سازي مصرف سوخت در مرغداري ها

با توجه به هزينه تمام شدة توليد مواد نفتي در کشور و طرح هدفمند کردن يارانه ها ، کاهش و اصلاح الگوي مصرف سوخت در مرغداري ها ضروری به نظر مي رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛در چند دهه اخير پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در عملکرد طيور، به ويژه جوجه هاي گوشتي صورت گرفته است که اين امر ناشي از بهبود عوامل مديريتي، تغذيه اي، ژنتيکي، بهداشتي و به کارگيري فن آوري در صنعت طيور مي باشد.

جهت دستيابي به حداکثر توان ژنتيکي سويه هاي امروزي بايد با نگاهي تازه و متفاوت به صنعت طيور نگريست. زماني مي توان به بيشترين عملکرد و بازده دست يافت که بتوان تمام نيازهاي پرنده را به طور دقيق تامين نمود.

يکي از موارد مهم تأثيرگذار بر توليد و بازده مجتمع هاي پرورش طيور، تأسيسات و تجهيزات مي باشد. افزايش روز افزون هزينه هاي نيروي انساني و انرژي، اهميت استفاده از تأسيسات و تجهيزات نوين را چندين برابر نموده است.

مهم ترين تفاوت سرمايه گذاري صنعت طيور با ساير بخش هاي کشاورزي هزينه بالاي تأسيسات و تجهيزات آن ميباشد.

با توجه به وجود آب و هواي سرد کوهستاني در استان زنجان و واقع شدن اکثر واحدهاي مرغداري در مجاورت جاده ترانزيت زنجان - تهران و زنجان – تبريز که ازمناطق سردسير استان ميباشند موجب مصرف سالانه حدود 25 میلیون ليتر نفت گاز در واحدهاي فوق الذکر مي گردد .

با توجه به هزينه تمام شدة توليد مواد نفتي در کشور و تهديدهاي جهاني در اين خصوص ، همچنين طرح هدفمند کردن يارانه ها ، کاهش و اصلاح الگوي مصرف سوخت واحد هاي فوق ضروري به نظر مي رسد و با اجراي اين طرح سالانه 330 هزارليتر يعني معادل 165ميليارد ريال صرفه جوئي انجام خواهد پذيرفت .

با عنایت به اعتبارات محدودي که در مرحله اول در اختيار استان قرار داشت از 117 واحد مرغداري که متقاضي انجام عمليات بهينه سازي بودن ، حدود 102 واحد از اين اعتبارات بهره مند شدند که مجموعا 33 هزارو 355ميليون ريال اعتبار به شکل تسهيلات ، خريد هيتر و کمک بلاعوض در بين مرغداران استان توزيع گرديد

حاصل اين عمليات گاز رساني به بيش از 36 واحد مرغداري و کاهش 28 درصدي در مصرف سوخت واحد هاي مرغداري طي دو سال اخير و افزايش درجه مکانيزاسيون در بيش از 50 درصد از مرغداري هاي استان بوده است که اميد است با اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها و اختصاص اعتبارات مناسب و کافي؛ گامي بلند در جهت نيل به اهداف مقدس نظام جمهوري اسلامي ايران و تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در راستاي اقتصاد مقاومتي و سرفرازي و سربلندي ملت عزيز ايران اسلامي بردا شته شود.

گفتنی است ؛در اين راستا برآورد شده است حدود 346 هزارو 268ميليون ريال اعتبار مورد نياز باشد تا کليه مرغداري هاي استان به درجه ايده آل مکانيزاسيون برسند ./س



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.