شهرکرد/

تهدید جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری

جنگل‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری در سال‌های اخیر با عوامل تخریب و تهدیدکننده‌ای روبرو شده که قاچاق زغال از عوامل اصلی و تشدید کننده این تخریب به شمار می‏‎رود.

جنگل‌های پنج منطقه بازفت، اردل، لردگان، دوراهان و فلارد با 307 هزار هکتار وسعت، کانون‌های عمده مناطق جنگلی در استان چهارمحال و بختیاری هستند که 98 درصد پوشش عمده جنگلی این مناطق را درخت بلوط تشکیل می‌دهد اما مناطق جنگلی این استان در سال‌های اخیر با عوامل تخریب و تهدیدکننده‌ای روبرو شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در گفت: 19 هزار خانوار ساکن در 370 روستای حاشیه جنگل، سالانه هزار هکتار از جنگل های استان معادل 447 هزار مترمکعب چوب درختان بلوط و بنه را به بهانه تامین سوخت و تولید زغال می‌سوزانند.
خسرو عبداللهی، حجم رویش جنگل‌های بلوط زاگرس را کمتر از یک مترمکعب در هکتار بیان کرد و افزود: این در حالی است که روستائیان و عشایر شش برابر این مقدار رویش چوب جنگلی برداشت می‌کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کشف بیش از 100 کوره زغال در مناطق جنگلی هلن، سبزکوه و مناطق جنگلی لردگان، از فعالیت گسترده قاچاقچیان زغال در استان حکایت دارد.
وی افزود: نابودی هر هکتار جنگل بیش از 10 میلیارد ریال برای دولت خسارت به دنبال دارد و برای احیای هر هکتار جنگل 30 سال زمان نیاز است.
عبدالهی به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات اشاره کرد و گفت: جنگلبانان در حالی به مبارزه با سوداگران جنگل می‌روند که از تجهیزات اولیه‌ای همچون بی‌سیم، موتورسیکلت، دوربین‌های شکاری و سلاح محروم ند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.