گزارش/

خط "لوله انتقال سوخت" به هواپیماها مرحله تست را طی می‌کند

برخی تست‌های مورد نیاز برای خط لوله انتقال سوخت به هواپیماها انجام شده که امیدواریم از هفته آینده با اجرای موفق تست و آزمایش‌های لازم، به صورت متناوب سوخت از پالایشگاه تا فرودگاه منتقل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، روز گذشته تيتر بيشتر رسانه‌ها عرضه بنزين پاك به هواپيماها بود، بنزيني كه قرار است از طريق خط لوله‌اي كه ماه‌ها حرف و حديث‌هاي زيادي در مورد آن بوده به هواپيماهاي مسافربري كشور عرضه شود.

البته بنزين پاك با استاندارد يورو 4 اتحاديه اروپا و ياتا.

جاي تامل دارد كه بدانيم مگر در گذشته بنزين پاك و استانداردي براي سوخت‌رساني به ناوگان حمل و نقل هوايي عرضه نمي‌شد كه حالا اتحاديه اروپا مي‌خواهد بنزين استانداردي را براي اين ناوگان عرضه كند؟!!!

ماه‌هاي گذشته اخباري مبني بر افتتاح خط لوله‌اي به منظور انتقال بنزين انواع هواپيماهاي مسافربري با هدف انتقال سوخت با استاندارد يورو چهار بوده است.

طبق آمارهايي كه از سوي شركت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي اعلام شده، ناوگان هوايي كشور سالانه نزديك به يك ميليارد و 500 ميليون ليتر مصرف بنزين دارد؛ البته جاي بس خوشحالي است كه بدانيم بنزين عرضه شده به هواپيماها داراي بالاترين استاندارد در سطح جهان بوده به طوري كه كشورمان بزرگترين صادركننده بنزين هواپيما در سطح خاورميانه است.

حال با اين توضيحات دغدغه بنزين پاك در باك هواپيماها چيست؟

گزارش خبرنگار ما حاكي از آن است كه احداث خط لوله‌اي براي انتقال سوخت به ناوگان هوايي در فرودگاه "امام خميني(ره)" و "مهر آباد" مي‌تواند تردد نفتكش‌ها را در جاده منتهي به فرودگاه‌ها كاهش داده و نفتكش‌هاي جاده‌پيما بتوانند نفسي تازه كنند.

فراموش نكنيم خط لوله فوق مي‌تواند روزانه 2 ميليو ليتر سوخت را به فرودگاه "مهر آباد" منتقل كند، اما در مورد استاندارد يورو 4 آن اطلاع دقيقي نداريم.

مرتضي دهقان مدير كل فرودگاه بين‌المللي "امام خميني(ره)" در اين باره با اشاره به احداث خط لوله انتقال سوخت به انواع هواپیماهای مسافربری گفت: طرح احداث خط لوله انتقال سوخت از پالایشگاه "ری" به فرودگاه "امام‌خمینی(ره)" از سال 1388 در چند فاز تعریف شد که پس از اتمام مطالعات مربوط به این پروژه، عملیات اجرایی احداث خط لوله آغاز و هم‌اکنون در مرحله تست این خط هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طول این خط لوله 33 کیلومتر است، افزود: برای این خط بیش از 17 کیلومتر زمین توسط فرودگاه تملک شده است و مابقی از کریدور انتقال لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران لوله‌کشی شده است.

دهقان با بیان اینکه تاکنون سوخت‌رسانی به فرودگاه از طریق تانکرهای حمل سوخت جاده‌ای انجام می‌شد، اظهار داشت: با احداث این خط لوله دیگر نیازی به تردد تانکرها برای سوخت‌رسانی نیست و سوخت به‌ طور مستقیم از طریق خط لوله پالایشگاه ری به سمت فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می‌شود.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی "امام‌خمینی(ره)" در ادامه افزود: افزایش ضریب ایمنی و کاهش هزینه‌های سوخت‌رسانی و همچنین کاهش تردد در جاده منتهی به فرودگاه از مزیت‌های احداث این خط لوله بوده است.

وی اضافه کرد: تست‌های مورد نیاز برای خط لوله انجام شده، به طوری‌ که هم‌اکنون در مرحله پایانی تست خط هستیم که امیدواریم از هفته آینده با اجرای موفق تست و آزمایش‌های لازم به‌صورت متناوب سوخت از پالایشگاه تا فرودگاه منتقل شود.

وی با اشاره به نوع سوختی که قرار است باک هواپیماها را پر کند، گفت: سوخت تحویلی به هواپیماها دارای استانداردهای لازم است و سوخت موجود در خط لوله هم همان سوخت قبلی است؛ بنابراین استانداردها یکی است و تغییری نیافته است.

دهقان ادامه داد: فرودگاه بین‌المللی "امام خمینی(ره)" دارای دو سایت هفتگی و روزانه برای سوخت‌رسانی است که هر دوی این سایت‌ها از سه مخزن برخوردار است.

به گفته وی؛ هر کدام از مخزن‌های سایت هفتگی ظرفیت ذخیره دو میلیون لیتر سوخت و مخازن سایت روزانه نیز هر کدام ظرفیت ذخیره یک میلیون لیتر سوخت را دارا است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار