مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ۳ اردیبهشت؛

شماره تلفن‌ها در سراسر کشور 8 رقمی می‌شوند/ دومین اپراتور تلفن ثابت کشور آغاز به کار می‌کند

کلنگ برج فناوری دانشگاه شریف امسال به زمین زده می‌شود، جدول آبونمان تلفن ثابت، جزئیات برگزاری هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات اعلام شد، شارژ بی‌سیم ده‌ها تلفن همراه به طور همزمان، Wi-Power محبوب می‌شود و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ایران را هر روز در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






دومین اپراتور تلفن ثابت کشور آغاز به کار می‌کند
مدیرعامل دومین اپراتور سراسری تلفن ثابت گفت: مگ تل به عنوان دومین اپراتور سراسری تلفن ثابت کشور، خدمات سرویس‎های تعریف شده را با ۳۰ درصد تخفیف نسبت به تعرفه های مصوب سازمان تنظیم مقررات رادیویی به متقاضیان ارائه می‎دهد.

منصور کبیری افزود: این تخفیف متناسب با نوع سرویس و شرایط ارائه آن تا 70 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. وی با بیان این مطلب که اپراتور دوم سراسری تلفن ثابت بر اساس مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این حوزه فعالیت می کند، افزود: سرویس هایی که از سوی مگ تل ارائه می شود، بر اساس شبکه نسل آینده (NGN) است که در زمره جدیدترین فناوری های مورد استفاده در این حوزه محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: این فناوری این امکان را فراهم می کند تا سرویس ها در کوتاهترین زمان ممکن و با هزینه کمتر در اختیار کاربران قرار گیرد. کبیری با اشاره به توسعه شهرها و نیاز به استفاده از فناوری های جدید تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، در حال حاضر سرعت شهرسازی و ایجاد واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی، از توسعه تلفن ثابت پیشی گرفته است.



وی ادامه داد: از سوی دیگر تلفن ثابت، بهترین بستر برای فعالیت های اقتصادی، بنگاه های تجاری و کسب و کارها محسوب می شود. مدیرعامل مگ تل، فعالیت های اپراتور دوم سراسری تلفن ثابت را مبتنی بر IP عنوان و گفت: با بومی کردن این فناوری، زمینه ارائه سرویس با سرعت بالا به متقاضیان فراهم شده است.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های استفاده از این فناوری، تاکید کرد: علاوه بر تنوع سرویس و کاهش هزینه ها، به کمک NGN، در مکان‎هایی که امکان پیاده سازی اینترنت یا اینترانت وجود دارد، زمینه واگذاری تلفن ثابت نیز فراهم خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که این اپراتور مجوز فعالیت خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده، اظهار داشت: در حال حاضر ، پایلوت این طرح در مشهد پیاده سازی شده و به زودی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.


کلنگ برج فناوری دانشگاه شریف امسال به زمین زده می‌شود/ تجمیع 100 شرکت دانش بنیان
رئیس دانشگاه صنعتی شریف از احداث نخستین برج فناوری در این دانشگاه تا پایان سال 94 خبر داد و گفت: در گام نخست 100 شرکت دانش بنیان که در صحنه اقتصاد کشور موفق عمل کرده اند در این برج استقرار می یابند.

دکتر رضا روستا آزاد با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف نخستین دانشگاهی است که از حدود 15 سال پیش مرکز رشد و کارآفرینی تاسیس کرده است اظهار داشت: طی این مدت با تشکیل هسته پژوهشی از میان اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه، مراکز رشد با هدف حمایت از این فارغ التحصیلان شکل گرفت و زمینه رشد آنها فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 30 شرکت فناور در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف با دوره اقامت 3 تا 5 ساله مستقر هستند، گفت: سالانه 10 شرکت از مرکز رشد فارغ التحصیل می شوند که مطابق روال معمول همه جای دنیا برخی از آنها موفق و برخی ناموفق هستند.

روستا آزاد با بیان اینکه شرکتهای موفق فارغ التحصیل از مراکز رشد تحت عنوان شرکتهای جداشده از دانشگاه در سطح شهر ایجاد شده اند افزود: برای ایجاد هم افزایی و سینرژی میان این شرکتها، طراحی 3 برج فناوری در شمال دانشگاه صنعتی شریف در دستور کار قرار گرفت تا این شرکتها به جای اینکه پراکنده باشند مجمتع شده و بتوانند در کنار همدیگر و ایجاد هم افزایی مجموعه های کاری فناور و قوی تری تشکیل دهند.



رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید براینکه احداث برج فناوری بعد از تجربه موفق مینی پارک فناوری در دستور کار قرار گرفت گفت: هم اکنون حدود 20 شرکت در مینی پارک فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقر هستند که قصد داریم با افزایش مقیاس این پارک، 3 برج فناوری ایجاد کرده تا تعداد قابل توجهی از این شرکتها به صورت مجتمع به فعالیت بپردازند.

وی در مورد برنامه زمان بندی مدنظر برای اجرای این پروژه تاکید کرد: با توجه به منابع مالی و برنامه های مدنظر، درصدد هستیم کلنگ احداث این برج فناوری را امسال به زمین بزنیم و تصورمان این است که اولین برج را پس از یک دوره 2 ساله و با تکمیل ساختمان، اواخر سال 94 بتوانیم عملیاتی کنیم.

روستا آزاد با تاکید براینکه قرار است حدود 100 شرکت در گام نخست در این برج استقرار یابند، اظهار داشت: شرکتهای جدا شده از مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف که موفق شدند در صحنه اقتصاد دانش بنیان فعالیت داشته باشند در برج فناوری تجمیع خواهند شد.

وی با بیان اینکه در احداث برج فناوری، بحث حمایت مطرح نیست اضافه کرد: تنها چیزی که انجام می دهیم این است که شرکتها را با هزینه خودشان مجتمع می کنیم تا در پروژه های بزرگتر مشارکت داشته باشند و ما آنها را مدیریت می کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف از شناسایی شرکتهای فناور و دانش بنیان برای استقرار در برج های فناوری خبر داد و گفت: باید بدانیم که هریک از شرکتها در چه فضایی مشغول به کار هستند تا حتی الامکان به صورت تخصصی شرکتها را در یک جا تجمیع کنیم.

وی گفت: با توجه به تجربه فزآینده اجرای برج نخست، تصورمان این است که دو برج بعدی در فاصله دو سال پس از برج اول ساخته خواهد شد.

روستا آزاد گفت: پروژه برج فناوری، مدل جا افتاده ای در حوزه فناوری کارآفرینی محسوب می شود که در دنیا شناخته شده است و برج فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز الگو برداری از این پروژه است که mtb نام دارد به نحوی که ساختمانهای مجتمع به صورت تخصصی ایجاد هم افزایی می کنند.

به گفته وی این مدل در کشورهایی همچون چین و هند اجرایی شده اما در کشورهای همسایه تاکنون به اجرا در نیامده و برای نخستین بار در ایران در حال انجام است.


شماره تلفن‌ها در سراسر کشور 8 رقمی می‌شوند/ جدول آبونمان تلفن ثابت
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، شرکت مخابرات ایران را موظف کرد حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1393، طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی سطح هر استان را در کلیه استان های کشور اجرا کند که با اجرای این طرح تمامی تلفن های کشور 8 رقمی می شود.

مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر حذف پالس محوری از تعرفه های تلفن ثابت، محاسبه کارکرد مشترکان بر مبنای دقیقه، اجرای طرح یکسان سازی کدهای مخابراتی در سطح استانها و یکنواخت سازی تعرفه های تلفن همراه به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شد.

این مصوبه با هدف شفافیت و ساده سازی و حذف پالس محوری از تعرفه های تلفن ثابت، محاسبه کارکرد مشترکین بر مبنای دقایق استفاده، اجرای طرح یکسان سازی کد در سطح استانها، یکنواخت سازی تعرفه های تلفن همراه، توسعه شبکه تلفن ثابت با تضمین درآمد عادله برای شبکه تلفن ثابت، همچنین برقراری عدالت تعرفه ای با حذف منطقه های (زون های) بین شهری و تعیین آبونمان به صورت پلکانی و نیز فراهم کردن امکان تعریف بسته های تعرفه ای مختلف توسط اپراتور، نظارت پذیری بهتر و پایه گذاری نظام تعرفه ای علمی، در 25 اسفندماه به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به ریاست محمود واعظی وزیر ارتباطات رسید.

تغییر نرخ مکالمات تلفن ثابت بعد از یکسان سازی کدها در هر استان
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات سقف تعرفه مکالمات تلفن ثابت از ابتدای سال 1393 را به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 625 ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه 625 ریال تعیین کرده است.



اعمال این تعرفه ها صرفاً پس از اجرای طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور انجام می شود. براساس این مصوبه شرکت مخابرات ایران موظف است حداکثر تا پایان شهریور ماه سال 1393، طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان را در کلیه استان های باقی مانده اجرا کند.

به منظور جلوگیری از زیان دهی شبکه تلفن ثابت، شرکت مخابرات ایران مجاز است در کلیه مکالمات تلفن ثابت، اعم از ثابت به ثابت شهری، ثابت به ثابت بین شهری و ثابت به همراه برای استان هایی که طرح یکسان سازی کد در سطح استان در آن اجرا نشده است، در دوره زمانی 1390.12.1 تا زمان اجرا شدن طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان، نرخ 51.03 ریال را برای هر پالس اعمال کند.

در همین حال به منظور جبران هزینه های اجرای طرح یکسان سازی کد در سطح هر استان و جبران کاهش درآمد ناشی از اجرای آن، شرکت مخابرات ایران می تواند در کلیه مکالمات تلفن ثابت برای استان هایی که طرح یکسان سازی کد در سطح استان در آن اجرا شده است، در دوره زمانی 90.12.1 تا 1392.12.29 نرخ 58.71 ریال را برای هر پالس، صرفاً تا تاریخ اجرای طرح یکسان سازی کد در هر استان اعمال کند.

همچنین شرکت مخابرات ایران می تواند این تعرفه ها را در دوره زمانی تعیین شده برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد همه مشترکین اعمال کند.

اپراتور تلفن ثابت می تواند تعرفه مکالمات تلفن ثابت به مقصد تلفن همراه هر یک از اپراتورهای تلفن همراه را حداکثر 10 درصد کمتر از سقف تعیین شده محاسبه کند. کاهش بیش از 10 درصد منوط به تایید سازمان تنظیم مقررات و برقراری شرایط یکسان برای همه اپراتورها است.

کلیه اپراتورهای ارائه کننده خدمات تلفن ثابت، می توانند این تعرفه ها را برای کلیه ساعات شبانه روز برای محاسبه کارکرد مشترکین اعمال کنند.

جدول آبونمان ماهیانه هر خط تلفن ثابت
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این مصوبه مبلغ آبونمان ماهیانه خطوط تلفن ثابت را بر مبنای منطقه و شهر مشترکان و نیز میزان کارکرد ماهیانه آنها تعیین کرده است.

  شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز سایر شهرهای مراکز استان سایر شهرها بخش ها و روستاها
آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت (ریال) 3600 3000 2100 1000
آبونمان متغییر براساس مبالغ کارکرد ماهیانه خط تلفن کارکرد تا 10 هزار ریال 2400 2000 1900 0
کارکرد بیشتر از 10 هزار ریال تا 100 هزار ریال 5400 5000 3900 0
کارکرد بیشتر از 100 هزار ریال 8400 7000 4900 0

این آبونمان برای اعمال در سال 93 و به صورت ماهیانه است که صرفاً پس از اجرای طرح یکسان سازی که در سطح هر استان و از آغاز اولین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور محاسبه خواهد شد و آبونمان قابل دریافت از مشترکین تلفن ثابت، مجموع آبونمان ثابت و متغیر است.

فرصت یک ماهه به همراه اول برای اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه
کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات در این مصوبه برای اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه تلفن همراه یک ماه فرصت به همراه اول داده است. براساس این مصوبه تعرفه پایه یک دقیقه مکالمه درون شبکه ای تلفن همراه برای سیم کارت های دایمی 499 ریال و سقف 599 ریال تعیین می شود. سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه درون شبکه ای تلفن همراه برای سیم کارت های اعتباری 899 ریال تعیین می شود.

اجرای تعرفه یکنواخت درون شبکه حداکثر یک ماه پس از تاریخ ابلاغ خواهد بود.
در همین حال سقف تعرفه یک دقیقه مکالمه بین شبکه ای از تلفن همراه به مقصد شبکه تلفن ثابت/ همراه برای سیم کارت های دایمی 625 ریال و برای سیم کارت های اعتباری 937 ریال تعیین می شود.

با اجرای این مصوبه، مبلغ حداقل کارکرد (معادل 100 پالس) حذف و اعمال آن در صورتحساب مشترکین غیرمجاز است. با اعمال این مصوبه، تعرفه تمامی مکالمات اعم از تلفن ثابت و همراه که بر مبنای پالس تعیین شده بود، قابل اعمال برای محاسبه صورتحساب کارکرد مشترکین نخواهد بود.

همچنین شرکت مخابرات ایران مکلف شده است برنامه سرمایه گذاری و توسعه کمی و کیفی شبکه خود را تا تاریخ 1393.6.31 به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه و حسب تصمیم کمیسیون اقدامات لازم در این خصوص را به عمل آورد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز موظف شده مبلغ تسهیم درآمد خدمات تلفن ثابت را با توجه به این مصوبه و تبصره ذیل بند 11.2.1 موافقتنامه پروانه شرکت مخابرات ایران محاسبه، اصلاح و برای اجرا به شرکت مخابرات ایران ابلاغ کند و نتیجه را نیز به کمیسیون گزارش دهد.


جزئیات برگزاری هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات اعلام شد
هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور چهره های مهم و فعال حوزه مخابرات جهان شهریورماه در تهران برگزار می شود.

محمود کمره‌ای دبیر کمیته علمی هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات در نشست خبری با اشاره به جزئیات برگزاری این سمپوزیوم اظهار داشت: این همایش با هدف ارتقاء وضع علمی، ایجاد محیط تبادل‌نظر مناسب و در اختیار قرار دادن آخرین نتایج تحقیقات و مقالات درحوزه مخابرات 18 تا 20 شهریورماه سال جاری برگزار می‌شود که پیش از برگزاری آن نیز به مدت 2 روز در روزهای 16 و 17 شهریور کارگاه آموزشی در این بخش برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه همزمان با برگزاری سمپوزیوم، سمینار و نشست‌های تخصصی و نمایشگاه تخصصی در حاشیه آن برگزار خواهد شد، افزود: شبکه‌های مخابراتی، ارتباطات بی سیم،‌ سیار و ماهواره‌ای، فناوری اطلاعات با محوریت سرویس و فناوری، زیرسیستم های مخابراتی و تکنولوژیه های این بخش از جمله محورهای برگزاری این سمپوزیوم خواهد بود. همچنین با توجه به شعار سال جاری، دو محور اقتصاد و فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا نیز به محورهای سمپوزیوم اضافه شده است.



کمره ای با اشاره به 6 دوره برگزاری سمپوزیوم مخابرات در سال‌های گذشته گفت: نخستین دوره این سمپوزیوم در سال 2001 و دوره اخیر در سال 2012 برگزار شد که امسال سمپوزیوم سال 2014 در تهران برگزار خواهد شد؛ این کنفرانس زیرنظر وزارت ارتباطات برگزار می‌شود که وزیر ارتباطات، رئیس افتخاری سمپوزیوم و رئیس مرکز تحقیقات مخابرات، رئیس علمی سمپوزیوم خواهند بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران آخرین مهلت ارسال مقالات به این سمپوزیوم را 15 اردیبهشت ماه و زمان اعلام نتایج بررسی مقالات را 7 تیرماه عنوان کرد و با بیان اینکه در سمپوزیوم ششم مشارکت کنندگانی از 10 کشور خارجی از جمله آمریکا، انگلستان، ایتالیا، کانادا، آلمان، هلند، فنلاند، چین و مالزی مقالاتی به این رویداد علمی ارسال کرده بودند گفت: امسال امیدواریم تعداد مقالات دریافت شده بیش از 500 مورد باشد که از این تعداد حدود 40 درصد مقالات پذیرفته خواهد شد که مقالات پذیرفته شده در این سمپوزیوم در انجمن IEEE - آی تریپِل ئی -که مهمترین انجمن جهانی برق و مهندسی مخابرات است نمایه می‌شود.

وی گفت: در این سمپوزیوم چهره‌های مهمی از اتحادیه جهانی مخابرات، نمایندگانی از انجمن‌ IEEE و نمایندگانی از صنایع مهم فعال در ICT حضور خواهند داشت و موضوع فضای مجازی، امنیت شبکه های ارتباطی، رویکردهای استراتژی مخابرات و سرویس ها و تکنولوژیهای روز صنعت از جمله محورهای مورد بحث در این رویداد علمی خواهد بود.


شارژ بی سیم ده ها تلفن همراه به طور همزمان/ Wi-Power محبوب می شود
پژوهشگران کره ای یک سیستم شارژ بی سیم عرضه کرده اند که می تواند وسایل الکترونیکی همراه را در محیط هایی مانند ادارات به طور بی سیم و از راه دور شارژ کند.

این سیستم که می تواند انرژی برق را تا فاصله پنج متری انتقال داده و به طور همزمان تا 40 تلفن همراه را شارژ کند، حتی برق مورد نیاز تلویزیون را نیز می‌تواند تامین کند. پژوهشگران این سیستم که "سیستم تشدید حلقه دو قطبی" (DCRS ) نام دارد، با دامنه پوشش پنج متر، دامنه دار ترین سیستم برق بی سیمی می دانند که تا کنون ساخته شده است.

محققان کره ای می گویند شیوه ای که وسایل الکترونیکی برق مورد نیاز خود را دریافت می کند طی دو دهه اخیر تغییر زیادی کرده و از اتصال با سیم به بدون سیم تبدیل شده است. کاربران امروزه از تمامی گجت های الکترونیکی بی سیم از جمله تلفن همراه، نمایشگرهای همراه، تبلت و حتی باتری استفاده می کنند.



"چون تی ریم" استاد مهندسی کوانتوم و هسته ای در موسسه تحقیقاتی KAIST کره جنوبی، می گوید این سیستم می تواند انرژی مورد نیاز دستگاه های بزرگ تر را نیز تامین کند. به گفته وی با DCRS می توان یک تلویزیون LED بزرگ و همچنین یک پنکه 40 وات را در فاصله پنج متری روشن نگه داشت. این مسافت برای فناوری بی سیم یک رکورد محسوب می شود.

سیستم تلفن های کنونی نیازمند آن است که کاربر تلفن همراه خود را بر روی پد شارژر قرار دهد اما با این سیستم جدید دیگر نیاز نیست که وسایل الکترونیکی همراه از جیب یا کیف خارج شود. فناوری ما احتمال وجود یک سازوکار انتقال برق کنترل از راه دور جدید را اثبات می کند که هرگز پیش از این در چنین فاصله ای ساخته نشده بود.

تی ریم می گوید: اگرچه این انتقال گر بی سیم برق با برد بلند، هنوز در مراحل اولیه تجاری سازی است و استفاده از آن بسیار گرانقیمت است با این حال معتقدیم این شیوه مسیر درستی برای تامین برق وسایل الکترونیکی در آینده است.

وی افزود: همانطور که این روزها شاهد وجود دستگاه های Wi-Fi در همه جا هستیم در نهایت نیز شاهد دستگاه های Wi-Power در مکانهایی مانند رستورانها و خیابانها خواهیم بود که به طور بی سیم برق را به وسایل الکترونیکی می رساند. با چنین فناوری هرگز نیازی به اتصال وسایل همراه به پریز نیست و دیگر اتمام شارژ فکرمان را مشغول نمی کند.


انتهای پیام/

 • همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار