مصطفی البرغوثی: توطئه‌های رژيم صهيونيستی عامل نزديکی فتح و حماس بود/ نتانیاهو یک دروغگوی منافق است

درک سرنوشت مشترک و فهم صحیح توطئه‌های رژیم صهیونیستی عامل نزدیک شدن گروه‌های فتح و حماس است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارا؛، درک سرنوشت مشترک و فهم صحیح توطئه های رژیم صهیونیستی عامل نزدیک شدن گروههای فتح و حماس است.
 
"مصطفی البرغوثی" دبیر تشکل ابتکار ملی فلسطین در گفتگو با شبکه المنار لبنان درباره توافق آشتی ملی فتح و حماس گفت: نشستی که در نوار غزه برگزار شد در پی توافق جدید نبود بلکه هرفش اجرای توافق های سابق بود. در واقع توافق اخیر از آن جهت از توافق های قبلی متمایز است که شامل اقدامات عملی ملموس می شود و بسیاری از موارد در آن بطور مشخص تعیین شده که تشکیل دولت وحدت ملی تا پنج هفته دیگر از جمله آنهاست. این توافق از جنبه های دیگر هم دارای اهمیت است و باید این سوال را مطرح کنیم که چرا این توافق در این برهه زمانی رخ داد و چرا مسئله‌ای با این اهمیت در 22 ساعت گفتگو به نتیجه رسید؟ به نظر می رسد همه طرفهای فلسطینی در وضعی هستند که به وحدت ملی نیاز جدی دارند. بویژه اینکه مردم فلسطین به شدت از شکاف و اختلاف موجود میان گروه‌های سیاسی خشمگین هستند و این خشم برای گروههای سیاسی هزینه های سنگینی در بر دارد. نکته دیگر آنکه دو طرف متوجه شده اند  جنگ قدرتی که در سال‌های پیش درگیر آن بوده اند مسئله ای توهمی بوده چرا که قدرت هر دو زیر چکمه اشغالگران بوده است. مسئله دیگر هم این سوال است که چگونه باید به اشغال پایان دهیم که پاسخ، چیزی جز وحدت ملی نیست.

البرغوثی در خصوص واکنش رژیم صهیونیستی و آمریکا در این باره گفت: نتانیاهو یک دروغگوی منافق است. تا زمانی که فلسطینیان از هم جدا بودند می گفت نمی تواند با آن‌ها مذاکره کند زیرا هیچ گروهی نماینده همه مردم نیست. اکنون که ما دست در دست هم داده ایم نیز به مانعی در راه صلح تبدیل شده ایم. واقعیت آن است که مانع اصلی در برابر صلح، شهرک سازیها، نظام آپارتاید و اشغالگری است. آنچه نتانیاهو می خواهد رئیس فلسطینی نیست بلکه مزدور فلسطینی است. از سوی دیگر، حماس هم در یافته است که نمی تواند در بخش کوچکی از فلسطین بدور از قدس و کرانه باختری حکومت کند. بنابر این احساسِ داشتنِ سرنوشت مشترک و درک واقعی توطئه های رژیم صهیونیستی باعث ایجاد این وحدت شده است.  

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار