نگاهی قانونی به جایگاه خطیر رئیس کل دادگستری استان تهران؛

ارتقا اسماعیلی به سمتی بالاتر / رئیس کل دادگستری استان تهران به چه جرایمی رسیدگی می‌کند؟

درحالیکه در پی انتصاب دکتر غلامحسین اسماعیلی به ریاست کل دادگستری استان تهران، برخی رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه تلاش می‌کنند القاء نمایند انتصاب وی از رییس سازمان زندان‌ها به سمت جدید به معنای تنزل رتبه قضایی است؛ اما سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه تاکید کرد دکتر اسماعیلی در سمت ریاست کل دادگستری استان تهران ارتقاء یافته است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ درحالیکه در پی انتصاب دکتر غلامحسین اسماعیلی به ریاست کل دادگستری استان تهران ،برخی رسانه های ضدانقلاب و بیگانه تلاش می کنند القاء نمایند انتصاب ایشان از رییس سازمان زندانها به سمت جدید به معنای تنزل رتبه قضایی است؛ اما سخنگوی قوه قضاییه روز چهارشنبه تاکید کرد دکتر اسماعیلی در سمت ریاست کل دادگستری استان تهران ارتقاء یافته است.

از همین روی؛ جا دارد نگاهی به قانون بیندازیم تا حساسیت و اهمیت ریاست کل دادگستری پایتخت روشن شود.

نکته اول این است که طبق ماده 12 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ؛رییس کل دادگستری استان، رییس کل دادگاههای تجدیدنظر و کیفری استان است و برکلیه دادگاهها و دادسراهاو دادگستری های حوزه آن استان نظارت و ریاست اداری خواهد داشت. بنابراین ناگفته پیداست که این اهمیت و حساسیت در استان تهران که مشتمل بر پایتخت می باشد از اهمیت دوچندانی برخوردار است چون بالطبع مهمترین و حساس ترین پرونده های قضایی معمولا در تهران شکل می گیرد.

نکته دیگر این است که طبق تبصره ماده 4 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ،پرونده های بسیار مهم مشخصا در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی می شود که به این شرح می باشد:"رسیدگی به کلیه اتهامات اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان،نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزراء و معاونین آنها، معاونان  ومشاوران روسای سه قوه، سفرا، دادستان و رییس دیوان محاسبات،دارندگان پایه قضایی، استانداران، فرمانداران و جرایم عمومی افسران نظامی و انتظامی از درجه سرتیپ و بالاتر و مدیران کل اطلاعات استانها در صلاحیت دادگاه کیفری استان تهران می باشد به استثناء مواردی که در صلاحیت سایر مراجع قضایی است."

گفتنی است؛ طبق ماده 19 آیین نامه قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب ؛امر ارجاع در دادگاههای تجدیدنظر و کیفری استان با ریس کل دادگستری استان است. بنابر این آنچه که در بند بالا در خصوص رسیدگی به اتهامات مسئولین عالی رتبه اشاره شد، به جهت امر ارجاع برای رسیدگی با رییس کل دادگستری استان تهران است.

همچنین به لحاظ اهمیت و جایگاه خطیر رییس کل دادگستری استان،تبصره سوم ماده 13 قانون مورد اشاره تاکید می کند که رییس کل دادگستری استان، باید حداقل دارای 10سال سابقه کار قضایی باشد.

این نکته نیز گفتنی است که طبق قانون، رسیدگی به به جرایم مهمی که مجازات قانونی آنها قصاص نفس یا قصاص عضو یا رجم یا صلب یا اعدام یا حبس ابد است و همچنین رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و سیاسی در دادگاههای کیفری استان بعمل می آید. بنابراین؛ ریاست کل دادگستری استان تهران به لحاظ بزرگترین استان کشور و حساسیتهای پایتخت از این جهت نیز دارای اهمیت ویژه ای است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی رضائی
۲۰:۱۴ ۱۸ تير ۱۳۹۴
با تبریک ارتقا دکتر اسماعیلی از ایشان یک ملاقات حضوری را دارم چون غیر از احقاق حق بنده چند کار عام المنفعه ایجاد میشود با تشکر م دکتر مرتضی رضائی
آخرین اخبار