خود را در موقعیت ممتاز قرار دهید

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: ارتباط مؤثر با دیگران، مهارتی است که انسان را در موقعیت ممتاز و بهتری قرار می‌دهد و دستیابی به موفقیت و خوشبختی را آسان‌تر می‌سازد که جرأت ورزی یکی از این مهارت‌ها است.

مجید ابهری، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: افرادی که از مهارت‌های جرأت ورزی بی‌بهره‌اند، نمی‌توانند از خودشان دفاع نمایند و غالباً در برخورد با دیگران پشیمان و ترسو بوده و به جای اهمیت به نیازها و خواسته‌های خود از نظر خواسته‌های دیگران تبعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: جرأت ورزی مهارتی است در راه خود کارآمدی و خود کنترلی در افراد که اعتماد به نفس و عزت نفس آنها را تقویت می‌کند، این مهارت جزو مهارت‌های مقابله با خشم و همچنین بهترین روش ارتباط با دیگران است و مانند سایر مهارت‌های ارتباطی نیازمند دانش و تدبیر و انعطاف‌پذیری است.

ابهری، تأکید کرد: جرأت ورزی یعنی دفاع از حقوق خود و بیان افکار و احساسات خویش که به شیوه مستقیم صادقانه و مناسب انجام شود، افراد جرأت ورز برای خود و دیگران احترام قائل هستند.

وی همچنین ادامه داد: آنها ضمن این که به خواسته‌ها و نیازهای دیگران احترام می‌گذارند، اجازه نمی‌دهند دیگران از آن‌ها سوء استفاده کنند و به شیوه قاهرانه با آنان ارتباط برقرار می‌کنند.

ابهری، تصریح کرد: جرأت ورزی را یاد بگیریم و زمانی که با درخواست‌های نادرست و نامعقول دیگران مواجه می‌شویم، می‌توانیم با روش رد قاطعانه به درخواست آنان پاسخ منفی بدهیم.
وی افزود: از پیامدهای منفی نداشتن جرأت مشکلات افسردگی و عصبانیت و انفجار خشم را به وجود می‌آورد و تقویت رفتار دیگران باعث می‌شود توقع آنان بیشتر شود و برای به دست آوردن خواسته‌های خود اصرار بیشتری کنند.

ابهری ادامه داد: از مهمترین مزایای جرأت ورزی احساس مثبتی است که فرد در باره خود دارد،‌ افراد جرأت‌مند در مقایسه با افراد پرخاشگر در باره خود احساس بهتری دارند، آن‌ها احساس عزت نفس دارند و خود را شریف و عزیز می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: توجه کنید که دیگران نیز حق دارند جرأت‌مندانه عمل کرده و با خواسته‌های شما مخالفت نموده و احساسات و عقاید خود را بیان کنند هرچند رفتار جرأت‌مندانه معمولاً نتایج مثبتی درپی دارد، اما برخی افراد در برابر آن واکنش منفی نشان می‌دهند، لذا هر موقعیتی پیش از تصمیم به انجام یک رفتار جرأت‌مندانه ابتدا باید پیامدهای آن را در نظر بگیرید.

انتهای پیام/

برچسب ها: موارتباط ، موثر ، مهارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار