حسینی:

"بورس انرژی" ایران،مبنایی برای قیمت گذاری در منطقه

مدير عامل بورس انرژي اعلام کرد : اين بورس مي تواند مبنايي براي قيمت گذاري در منطقه باشد که بسيار راهبردي است و بايد به آن توجه کنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، سيد علي حسيني  گفت : در حال حاضر در بعضي از کشورها مانند چين که از مصرف کننده هاي بزرگ انرژي هم محسوب مي شوند به اين نتيجه رسيده اند که به عنوان يک مصرف کننده عمده بايد در بازار انرژي نقش آفريني کنند و بهترين ابزار براي اين مهم بورس است.

وي تاکيد کرد : قطب عمده دنيا براي معاملات نفت خام در حال حاضر نايمکس است که سابقه تأسيس آن را متخصصان مي دانند و چين مي داند که اگر بخواهد تأثير گذار باشد و منافع ملي و بلندمدت خود را حفظ کند بايد يک بازار و بورس انرژي ايجاد کند.

حسيني اظهار داشت : همين استدلال براي کشور ما هم مي تواند مدنظر قرار گيرد که يک هدف راهبردي است. 

وي گفت : منافع ملي ما در اين است که کمک کنيم تا بورس انرژي مقتدر در کشور ايجاد شود ؛ به اين دليل که ما فروشنده حامل هاي انرژي هستيم و اگر بتوانيم بورس انرژي را در کشور خودمان توسعه دهيم در واقع بر اثرگذاري خود در بازارر انرژي افزوده ايم که متضمن منافع ملي ماست. 

مدير عامل بورس انرژي تصريح کرد : بايد به بورس انرژي از منظري کلان تر و راهبردي تر نگريست. در حوزه صنعت بايد دو نگاه داشته باشيم ، نگاه پروژه اي و توسعه اي و ديگري تجارت براي محصولات آن صنعت.

حسيني افزود : در دنياي امروز براي توليد هر محصول ، اولين قدم اين است که ببينيم آيا بازار براي آن محصول وجود دارد و بعد سرمايه گذاري کنيم ، در دنياي امروز يک محل بسيار پيشرفته و مدن به نام بورس وجود دارد که مديران و سرمايه گذاران بايد به آن طوري ديگر بنگرند و در سطح ملي و منطقه اي از آن استفاده کنند.  
 
وي افزود : به تدريج به مسئولان و فعالان اقتصادي به اين نتيجه خواهند رسيد که مي توان از راهکارهاي ديگر استفاده کرد و سازکار بورس به دليل شفافيت ؛ خود نوعي حمايت کننده مديران درستکار و شفاف است ، چرا که مديران به ويژه در بخش انرژي به طور مستمر در معرض اتهام هاي مختلف هستند.
 
حسيني افزود : در هر بورس کالايي و اوراق بهادار ، چند عامل موجب عمق يافتن بورس مي شود که مهمترين آن بازيگران آن هستند يعني تعدد عرضه کنندگان و خريداران ، زيرا عمق يافتن به اين منزله است که کالا يا اوراق بهادار بيشتر را با قيمت هاي عادلانه تري به فروش برسانيم.  
 
ورقه بهادار يا کالاي بيشتر با حضور خريداران و فروشندگان بيشتري در يک فضاي رقابتي تنگاتنگ فروخته شود.
حسيني گفت : راهبرد ما در بورس اين است که کالاهاي جديدي را وارد اين بازار کنيم ، روي کالاها عرضه هاي بيشتر داشته باشيم و هر روز بر تعداد خريداران بيفزاييم.

مدير عامل بورس انرژي در باره اينکه بورس محصول جديدي هم وارد بورس انرژي  خواهد شد؟ گفت: محصول جديد در حوزه پالايشگاه ها شامل دو کالاي «پلت فرميت» و «نفتا» از پالايشگاه اصفهان است که تلاش مي کنيم با بقيه پالايشگاه ها نيز اين توافقنامه را داشته باشيم. درباره ال پي جي نيز تلاش مي کنيم با کمک وزارت نفت حجم معاملات را افزايش دهيم.  
 
وي اعلام کرد : چون مصرف داخلي اين محصول در داخل کاهش يافته است ، مي توان حجم عرضه اين کالا را براي مقاصد صادارتي در بورس انرژي افزايش داد. در مورد ساير محصولات هم مانند کک ، زغال سنگ و قطران ، پيگيري هاي ما جدي تر شده است و اميدواريم با توافق هاي انجام شده حجم معاملات اين سه محصول ، رشد بيشتري کند.
 
حسيني در باره برق هم اظهار داشت :در بخش برق چند برنامه مهم داريم. اولين آن ماده 133 قانون برنامه پنجم توسعه است که در آن وزارت نيرو مکلف شده است تا پايان برنامه ، دو سوم برق مصرف کنندگان بزرگ را به صورت معاملات مستقيم يا از طريق بورس انرژي انجام دهد که مناسبت خوبي براي راه اندازي بازار واقعي برق است.  
 
حسيني گفت :  وزارت نيرو مي تواند براي واگذاري ظرفيت هاي جديد به نحوي رفتار کند که براي سرمايه گذاران در ايجاد نيروگاه انگيزه ايجاد شود و ابزاري با نام گواهي ظرفيت برق را در بورس راه اندازي و معاملاتي کنيم ، همچنين معاملات کد دوم شرکت هاي توزيع ، از ديگر برنامه هاي ماست. چون امکان دارد شرکت هاي توزيع منابعي داشته باشد که بخواهد در بازار با آن معامله کند که اين امکان براي آنها فراهم شده است و مي تواند آغاز خوبي براي بازار جديدي باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، سهام ، شاخص ، انرژی ، توزیع ، نفت ، ظرفیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار