باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

انحصارطلبی شرکتی که مانع تردد انفرادی زائران به عتبات عالیات می‌شود + تصاویر

سال‌هاست با برخی از همسایگان لغو روادید داریم و علی‌رغم اینکه شاهد هستیم این کشور‌ها شرایط باز برای بدآموزی و ناهنجاری‌های فرهنگی و ضد ارزش‌های اسلامی وجود دارد، ولی هیچ‌گونه محدودیتی برای تردد ایرانیان به این کشور‌ها را نداریم، اما برای سفر به جایی همچون عتبات عالیات که دارای فضایی بسیار معنوی است ، از تردد انفرادی افراد جلوگیری می‌کنیم، واقعا جای تعجب دارد!

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، قدمت عشق و ارادت مردم مسلمان ایران‌زمین به اهل بیت(ع) به درازی عمر اسلام ناب محمدی(ص) بوده و  هرگز فراز و فرودهای تاریخ این سرزمینِ کهن مانع از استمرار این مهم نشده و نخواهد بود، البته بوده و هستند کسانی که همواره به ره احساسات خالصانه مردم خداجوی تور سود‌جویی انداخته و به دنبال کسب منفعت ناصحیح به عناوبن و طرق مختلف از این رهگذران هستند.

کشور عراق به دليل میزبانی سيدالشهدا(ع) و شهداي كربلا،  هموراه مورد توجه شيعيان جهان از جمله مردم ایران قرار گرفته و هر سال عده زیادی از شيعيان به عنوان زائرین حرم مطهر سيدالشهدا(ع) و شهداي كربلا عازم عراق می‌شوند که اربعین اوج دلدادگی این شور است.



هرچند به دلیل همجواری ایران و عراق انتظار می‌رود تا زائران کشورمان راحتر و بهتر بتواند سفر زیارتی خود را انجام دهند ولی گویی مشقت و سختی، جز الزامات این سفرهای معنوی است که باید زائران آن تحمل کنند چه آن زمانی که دیکتاتور ملعون عراق اجازه زیارت صادر نمی‌کرد و چه الان که برخی شرکت‌ها با انحصاری کردن سفر به عتبات عالیات به دنبال منافع مالی خود هستند آن هم بدون توجه به افزایش تسهیلات و امکانات!

مرز مهران به دلیلی موقعیت جغرافیایی و بافت جمعیتی و مذهبی از دیرباز محل گذر زائران ایرانی به عراق بوده و است و  مردم مومن این دیار ضمن پذیرایی از زائران ابا عبدالله‌الحسین(ع) از این طریق زندگی‌ خود را اداره می‌کردند اما با پیدایش شرکتی خاص! نه تنها بازار معمولی و معقول این افراد از رونق افتاد بلکه انحصار‌طلبی شرکت مذکور تا جایی پیش رفت که امروزه مردم و مسئولان استان از جمله شهرستان مهران به اتفاق از عملکرد این شرکت ناراضی بوده و حتی دست‌ به دامن شورای عالی امنیت ملی، وزارت دفاع و پشتیبانی‌نیروهای مسلح و ... شده‌اند.





در این راستا چندی پیش نماینده مردم ایلام، مهران، چرداول، شیروان و ایوان که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز است رئیس و رئیس کمیته امنیت این کمیسیون را به منظور بازدید به مهران دعوت کرد و در این بازدید استاندار به همراه معاونان خود، امام جمعه مهران، رئیس پایانه مرزی مهران و برخی دیگر از مسئولان حضور داشتند.




براساس این گزارش؛ در این بازدید نحوه خدمات‌دهی به زائران و مسافران، وضعیت امنیتی، مدت ترخیص زائر، مشکلات تردد زائران به صورت انفرادی، وضعیت راهروهای ورود و خروج و تعداد آن‌ها، میزان تعرفه جابجایی زائران، حمل و نقل و... مورد بررسی قرار گرفت.  
 
ناگفه نماند پایانه مرزی مهران حدود ۴۲ هکتار است که در عرصه جابجایی زائران و بحث اقتصادی فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این پایانه مشغول به کار بوده و بخشی از صادرات و واردات کشور از این مکان صورت می‌گیرد.  
 
نکته مهم اینکه در حاشیه این بازدید برخی از مردم محلی از انحصاری بودن ساماندهی زائران صرفا از طریق یک شرکت خاص اظهار نارضایتی کردند که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وعده داد پس از بازگشت این موضوع را از طریق مسئولان ذیربط پیگیری کند.  
 
همچنین، احمد شوهانی نماینده ایلام تصریح کرد: در حالی سازمان حج و زیارت معتقد است انحصاری بودن ساماندهی زائران توسط یک شرکت خاص مصوبه شورای امنیت ملی است که وزیر دفاع و اعضای شورای عالی امنیت ملی این موضوع را رد می‌کنند.

پس از اتمام بازدید هیئت 3 نفره کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مرز مهران و چگونگی تردد زائران موضوع بود که رئیس این کمیسیون به باشگاه خبرنگاران گفت: ما در چارچوب وظیفه نظارتی خودمان در مجلس به طور مستمر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برنامه‌ریزی می‌کنیم تا از استان‌های مختلف با اولویت مناطق مرزی بازدید کنیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت تردد زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و سایر ائمه معصومین کشور عراق و گزارش‌هایی که توسط کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از معضلات تردد در مرز مهران دریافت کرده بودیم، لذا از این مرز بازدید انجام دادیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وضعیت مهران نسبت به بازدید سال گذشته بهتر بود، گفت: باید قدردان زحمات دولت بود که تسهیلات خوبی را در مرز ایجاد کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش حجم زائران در ایام خاص مانند اربعین طبیعی است و ما پیشنهاد داده‌ایم در مواقع ویژه امکانات بیشتری را در نظر بگیرند، از جمله افزایش گیت‌های ورود و خروج تا دو - سه برابر که بتواند پاسخگوی ده‌ها هزار نفر مردمی که در محدوده چند روزه می‌خواهند به عتبات عالیات بروند، باشد.

وی با بیان اینکه استان ایلام با جمعیت کم بیش از ۶ هزار نفر شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، گفت: باید حداکثر کمک و تسهیلات را به این مردم فراهم کنیم.

بروجردی در ادامه به صورت تلویحی از اقدام این شرکت انتقاد کرد و گفت: در انحصار قراردادن تردد زائر‌ها به این شرکت خاص از ابعاد مختلفی تصمیم نادرستی است، بلکه باید شرکت‌های متعدد ورود پیدا کرده و در این راستا فعالیت کنند.

وی افزود: این اقدام باید توسط مردم شریف ایلام به ویژه توسط خود مردم مهران انجام شود و قطعا در روند رفع معضل بیکاری نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نماینده بروجرد با بیان اینکه باید به شرکت‌های داوطلب جابجایی زائران عتبات عالیات مجوز داده شود گفت: این مجوز می‌تواند توسط مراجع ذیربط صادر و با فراهم کردن شرایط رقابتی، آن‌ها را تحت نظارت قرار دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به تردد زائران به صورت انفرادی اشاره کرد و گفت: اینکه با برخی از همسایگان سال‌هاست لغو روادید داریم و علی‌رغم اینکه شاهد هستیم این کشور‌ها شرایط باز برای بدآموزی و ناهنجاری‌های فرهنگی و ضد ارزش‌های اسلامی وجود دارد، ولی هیچ‌گونه محدودیتی برای تردد ایرانیان به این کشور‌ها را نداریم، یعنی محدودیت ویزا وجود ندارد چه به صورت جمعی و چه به صورت انفرادی اما برای سفر به جایی همچون عتبات عالیات که هنجارهای فرهنگی صفر است و فضای معنویت وجود دارد، از تردد انفرادی افراد جلوگیری می‌کنیم، واقعا جای تعجب دارد!




بروجردی به موضوع امنیت زائران انفرادی اشاره کرد و گفت: در مسیر مهران به سمت کربلا با توجه به بافت جمعیتی مسیر هیچ‌گونه مشکل امنیتی هم وجود ندارد و به نظرم محدودیت در سفر زائران به صورت انفرادی به عتبات عالیات یک خطاست و باید این موضوع تصحیح شود و باید اجازه دهیم مردم بتوانند از این فضا‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در توافق با دولت عراق باید این کار‌ها مدنظر قرار گیرد، گفت: در خصوص موارد احتمالی نیز باید تمهیدات لازم را داشته باشیم، ولی اجازه بدهیم اگر افرادی خواستند به فرض مثلا صبح پنجشنبه به سمت کربلا حرکت کنند و بعد از ظهر روز جمعه نیز برگردند با هزینه‌ای حدود ۵۰ هزار تومانی بتوانند این کار را انجام دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از انحصاری کردن تردد زائران به منظور دریافت سود بیشتر انتقاد کرد و گفت: چرا اجبار می‌کنید مردم باید برای سفر به عتبات عالیات ثبت نام و ۴۰۰ هزار تومان پول بدهند، حتما در این نوع زیارت اشکال اساسی وجود دارد و هیچ تعریف دیگری نمی‌توانیم از این موضوع داشته باشیم جز درآمدهای میلیاردی مالی.

بروجردی از ضرورت مقابله با انحصار سخن گفت و ادامه داد: نکته دیگر اینکه باید تسهیلاتی توسط دولت عراق ارائه شود، به طوری که معتقدم باید با مقامات کشور عراق رایزنی شود که در مهران یک کنسولگری برای خدمات ویزا ایجاد شود و مردمی که از نقاط دور به عشق زیارت می‌آیند بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

وی تاکید کرد: هنوز با دولت عراق به توافق نرسیده‌ایم و امیدواریم در این رابطه بتوانیم به توافقی برسیم و این یک ضرورت جدی است.

نماینده مردم بروجرد تشویق خیرین علاقمند به زائرین برای ایجاد تسهیلات در مهران را از دیگر موارد ضروری دانست و گفت: باید خیرینی که علاقمند به خدمت به زائران حسینی هستند، مورد تشویق قرار گیرند تا امکانات رفاهی و اقامتی در مهران ایجاد کنند، هرچند مردم مهران خانه‌های خود را در اختیار زائران اباعبدالله الحسین (ع) قرار می‌دهند، ولی باید این اتفاق بیفتد.

وی اظهار داشت: البته در این رابطه با استاندار ایلام صحبت کردیم که ایشان هم کاملا موافق بودند تا زمینی در اختیار خیرین قرار دهند تا آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

بروجردی تاکید کرد: اینکه ما کشوری با عقاید اسلامی ناب هستیم و افتخار نوکری اهل بیت(ع) را داریم، باید حتما این تسهیلات را ایجاد کنیم، هرچند علاوه بر زائران ایرانی، زائران کشورهای همسایه نیز حضور دارند.

وی افزایش گیت‌های ورود و خروج در زمان اربعین را ضروری دانست و گفت: امیدواریم در این رابطه نیز مسئولان اقدامات جدی را انجام دهند.


همچنین احمد شوهانی که این موضوع را با جدیدت پیگیری می‌کند و معتقد است در حق مردم مهران از سوی شرکت شمسا ظلم می‌شود، به باشگاه خبرنگاران گفت:  قاعدتا کسی اگر گذرنامه داشته باشد و ویزا بگیرد و مشکل خروج هم نداشته باشد، باید بتواند از مرز زمینی به عراق سفر کند، ولی متاسفانه سازمان حج و زیارت (شمسا) تردد از مرز مهران را انحصاری کرده و اجازه نمی‌دهد به صورت انفرادی رفت و آمد از این مرز برای زیارت عتبات عالیات صورت گیرد.



شوهانی تصریح کرد: کسی که کاروانی به عتبات عالیات سر می‌کند باید حدود ۹۰۰ هزار تومان هزینه بدهد، در حالیکه در ایام نوروز امسال که ۱۰ الی ۱۲ روز تردد انفرادی آزاد بود، هزینه سفر هر نفر به عتبات عالیات فقط ۴۱ دلار حدود ۱۰۰ هزار تومان است و ضمنا سفر آن‌ها یک هفته طول می‌کشد در حالی که شاید برخی افراد نمی‌خواهند یک هفته به طور بیانجامد، بلکه بنا دارند دو روزه سفرشان انجام شود، بنابراین نیازی نیست، شمسا آن‌ها را مجبور کند یک هفته‌ای و با هزینه بالا سفر خود را انجام دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: بنا داشتیم در این رابطه وزیر کشور را به مجلس احضار کنیم و بپرسیم اینکه یک شخص گذرنامه و ویزا دارد و ممنوع الخروج هم نیست براساس چه منطقی باید از سفر او به عتبات عالیات جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: برخی مسئولان ابتدا مدعی شدند دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اجازه نمی‌دهد، ولی بنده این موضوع را پیگیری و با وزیر دفاع صحبت کردم که ایشان گفتند، هیچ مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت خروج انفرادی افراد برای سفر به عراق و زیارت عتبات عالیات وجود ندارد.

نماینده مردم ایلام در ادامه به سفر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به این منطقه اشاره کرد و گفت: در پی این موضوع آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و آقای محمدرضا محسنی ثانی رئیس کمیته امنیت این کمیسیون را به منطقه دعوت کردیم تا از مرز مهران بازدید کنند و پس از بازدید قرار شد موضوع را پیگیری کنند.

وی افزود: این موضوع از طریق کمیسیون امنیت ملی در حال پیگیری است، ولی این اقدامات قانع کننده نیست، بلکه باید مسئولان توضیح دهند چرا خروج هوایی برای مسافران انفرادی مشکل نیست، ولی خروج زمینی مشکل است.

شوهانی همچنین تصریح کرد: از آنجایی که سازمان حج و زیارت وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، باید وزیر فرهنگ پاسخگو باشد چرا ممنوعیت ایجاد کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص امنیت مسافران پس از ورود به خاک عراق اشاره کرد و گفت: به دلیل بافت جمعیتی مرز عراق با ایران - که شیعه هستند -  تهدیدی برای مسافران نیست و ما در ایام نوروز ۹۳ مشاهده کردیم که در عرض ۱۰ الی ۱۲ روز بیش از ۱۵۰ هزار نفر به عتبات عالیات رفتند و به حمدالله هیچ گونه مشکلی به وجود نیامد، ولی یک دستگاه اتوبوس شرکت شمسا تصادف کرد که مسئولان در کمال ناباوری اعلام کردند، این اتوبوس متعلق به شرکت شمسا نیست و این تناقض گویی‌ها جای سوال دارد.

وی تاکید کرد: در این رابطه وزیر کشور و فرهنگ را به مجلس فراخواهیم خواند تا توضیح دهند که چرا سفر زیارتی باید توسط برخی‌ها به خاطر سودجویی انحصاری شود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سخنان رئیس این کمیسیون را تکرار کرد و اظهارداشت: چرا سفر انفرادی به کشورهای که هنجارهای فرهنگی در آنها رعایت نمی‌شود آزاد است ولی سفر زیارتی به کشوری که هنجار فرهنگی ندارد انحصای می‌شود؟


ناگفته نماند نماینده مردم اراک از تقدیم طرح تحقیق و تفحص از شرکت شمسا به هیئت رئیسه خبر داده است و این طرح از سوی نماینده ایلام و برخی دیگر از نمایندگان با جدیدت پیگیری خواهد شد چرا شوهانی معتقد است باید به هر طریقی که شده جلوی انحصارطلبی شرکت شمسا که زیر مجموعه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است، گرفته شود.

بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهد توانست مانع از انحصارطلبی این  شرکت در خصوص جابجایی زائران عتبات عالیات شود  و رضایتی مردم و مسولان استان ایلام و بلکه مردم ایران را جلب کند یا اینکه این شرکت به برکت سودهایی انحصارطلبانه خود بازهم تور در ره زائران پهن خواهد کرد! و بالاخره این شرکت خواهد گفت رفتن به آنتالیا و دبی بهتر و راحت‌تر است یا نجف و کربلا؟

گزارش از وحید عظیم‌نیا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۳
وای بر کسانی که از عبد صالح خدا سو استفاده می کنند از...هرچی که پست هست پست ترند حسابشون با آقا
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۰۰:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۳
سلام
من درآخرین روزهای حکومت صدام دوباربه عتبات عالیات مشرف شدم وخیلی راضی بودم . بعداز صدام که شمسا عراق راتصرف کرد هفت بارمشرف شدم تقریبا همه این هفت سفر درپایان هرسفر شاهد ناراضایتی وعاصی شدن زوار بودم . نحوه سیاست گذاری شمسا درعراق طوری است که عراقی هاهم درمرز به زوار بی حرمتی می کنند حتی راننده اتوبوسهای عراقی گاها بی احترامی میکنند درمرز مهران اگر عراقی ها هربلایی بسر زواربیاورند کسی نیست از آنها حمایت کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
واقعا کسانی که در رفتن زیارت مردم کارشکنی می‌کنند ، به روز قیامت اعتقاد دارند؟!
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
با سلام من هم از طريق شركت ..... ثبت نام كردم واسه 29 ارديبهشت.1450000تومان بابت هزينه سفر و 45000خروجي تقريباً 1500000تومان.اگه اجازه سفر شخصي داده بشه و آزاد بشه حداكثر با يك ميليون ميشه رفت و اومد.ولي اين شركتها فقط دارن پول زور ميگيرن.تازماني كه صدام زنده بود اون نميذاشت مردم به آرزوشون برسن الانم اين شركتها.شما رو بخدا يه كاري كنيد.تازه اين جايي كه گير آوردم با پارتي و كلي دوندگي بوده و...
Iran (Islamic Republic of)
سیدآزادی
۰۱:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام. پول پول پول پول، زور زور زور ، رابطه رابطه رابطه،انحصارانحصارانحصار، معلومه وقتی تمام عراق وسوریه و مکه ومدینه را قرق کردند و امورباصطلاح زیارتی سیاحتی را به یک شرکت محول نمودند، این انحصارها بوجودآید.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۳:۴۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام.من به خاطر این که این شرکت خروج انفرادی رو منع کرده .نتونستم برم کربلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
امیدواریم واقعا کاری بکنند و این انحصار را بشکنند. زیرا هر جا انحصاری هست فساد هم لانه کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
حببب
۱۸:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
شرکت شمسا با درآمد میلیاردی حتما خود را هم دوست دار ابا عبدالله می نامد .ما چه گناهی کرده ایم در 200 کیلومتری کربلا آرزوی زیارت به دلمان مانده است.
Iran (Islamic Republic of)
زائر
۱۶:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
در ايران نبايد مافيا وجود داشته باشد آنهم در امر خدمات دهي به زائران.
Iran (Islamic Republic of)
مهرانی
۱۶:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
متاسفانه الان چند ماهه از حضور آقایان به مرز مهران میگذره ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته
آخرین اخبار